Inaktiv
Netspeed

Har aldrig varit mer än en casual när det gäller UT och blev nyligen sugen på att lira lite igen. Men jag verkar ha glömt bort lite sen sist verkar det som.

Angående netspeed. Detta har ju en koppling med ens FPS vid onlinespel och netspeed kan ju tydligen vara cappat serverside så man får en lägre FPS än vad man får vid offline spel. Jag har märkt att på alla servrar jag har lirat på hittills stannar min fps vid 85, är detta någon slags oskriven standard och vad är isf netspeed värdet man använder sig av? Eller är det något annat som är vajsing som får min fps att häkta sig vid 85 (enbart online)?

Medlem

Har för mig det står någon paragraf i FAQ:en om det


signatur

Space for rent.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Eller är det något annat som är vajsing som får min fps att häkta sig vid 85 (enbart online)?

Nej då, ingen vajsing. Som du säger så är FPS knutet till netspeed men Epic har lagt in en begränsning på 90 FPS vilket beroende på lite oprecisa avrundningar osv blir 85 FPS i verkligheten.
Denna begränsning är sedan ett par versioner tillbaka knuten till netspeed < 10000 så om servern stödjer högre netspeed kan du köra med 10000+ och själv bestämma FPS-gränsen.
För att göra det sätt netspeed till minst 10001 och leta upp sektionen [Engine.LevelInfo] i din UT2004.INI. Ändra MaxClientFrameRate till den maxfps du vill ha.
Ett tips för att undvika att skicka mer data än vad som ryms inom din netspeed är att inte sätta den högre än netspeed / 100, d.s.v. om netspeed är 15000 så så bör du undvika värden över 150. Detta för att klienten skickar data varje frame och om mer datat skickas än som "ryms" inom netspeeden så kan du få problem med packetloss. Du kommer också att upptäcka att du inte får exakt den FPS som du anger men det beror som sagt på lite inexakta beräkningar i motorn.

Inaktiv

Tackar, då blev jag lite klokare

Inaktiv
Skrivet av NakedApe:
Skrivet av RoGGe:

Eller är det något annat som är vajsing som får min fps att häkta sig vid 85 (enbart online)?

Nej då, ingen vajsing. Som du säger så är FPS knutet till netspeed men Epic har lagt in en begränsning på 90 FPS vilket beroende på lite oprecisa avrundningar osv blir 85 FPS i verkligheten.
Denna begränsning är sedan ett par versioner tillbaka knuten till netspeed < 10000 så om servern stödjer högre netspeed kan du köra med 10000+ och själv bestämma FPS-gränsen.
För att göra det sätt netspeed till minst 10001 och leta upp sektionen [Engine.LevelInfo] i din UT2004.INI. Ändra MaxClientFrameRate till den maxfps du vill ha.
Ett tips för att undvika att skicka mer data än vad som ryms inom din netspeed är att inte sätta den högre än netspeed / 100, d.s.v. om netspeed är 15000 så så bör du undvika värden över 150. Detta för att klienten skickar data varje frame och om mer datat skickas än som "ryms" inom netspeeden så kan du få problem med packetloss. Du kommer också att upptäcka att du inte får exakt den FPS som du anger men det beror som sagt på lite inexakta beräkningar i motorn.

Så mao bör man inte ha 150fps när man kör med en netspeed på 10001 eller är jag helt ute å snurrar?

Själv tycker jag att allt känns så mkt mer lättspelat med 150+ fps, men jag har oftare problem med hitscan vapen än vid lägre netspeed/fps(och det har inte med mitt aim att göra).

Kan det ha nåt att göra med det?
Likaså PL, tycker att jag får mer PL när jag lirar med 10001/150fps än när jag kör med 10000/85fps.
Den extra netspeeden borde ju inte påverka så mycket tycker man.

Dessutom, vad är en bra netspeed för 24/1mbit adsl?

å..just det..hej, är ganska fräsh på FZ, första posten


signatur

[professor kalkys horgosse]

Medlem

Hm, fniss..

<Totts> upptäckte att jag hade lyckats fista min netspeed i ini-filerna vilket varit orsaken till mina små pl-problem
<Totts> "hurra"
<Karmalicious> Du har ju haft det en så kort tid också...
<Totts> indeed
<RassK> :3
<mullinss> vänta nu
<QuattrO^-> gött
<mullinss> din pl.. var det pga dig själv?!
<Totts> ja ^__^
<mullinss> OMFG
<mullinss> iq ._.

:>

Inaktiv

jaja... inte lätt alltid

Nu när jag ändrat kommer jag ju äga mao.
mohahaha


signatur

[professor kalkys horgosse]

Inaktiv
Skrivet av vkn:

tycker att jag får mer PL när jag lirar med 10001/150fps än när jag kör med 10000/85fps.
Den extra netspeeden borde ju inte påverka så mycket tycker man.

Det är inte den extra netspeeden utan den extra FPSen som är problemet. Detta p.g.a. att data skickas varje frame. Ju fler frames, desto mer data. desto större risk för PL, antingen på grund av att du skickar mer än servern kan hantera eller för att du kommer upp i hastigheter där din lina inte hänger med lika bra. BTW, 150 FPS är bortkastat om du inte har en skärm som klarar 150Hz vertikal refresh.

Skrivet av vkn:

Dessutom, vad är en bra netspeed för 24/1mbit adsl?

20000 är maximum och det klarar din lina lätt. Däremot måste du även kolla upp vad de servrar där du spelar har (kolla med F6 ingame) eftersom de är de som dikterar den reella max-hastigheten.

Inaktiv

Har iofs en skärm med 160hz@800x600.

Men så jag kan alltså inte köra med så hög fps eller hjälper det om jag ökar på med netspeed?

Förlåt om jag verkar trög, men jag vill helst köra med 150fps..UTAN pl då såklart.


signatur

[professor kalkys horgosse]

Inaktiv
Skrivet av vkn:

Har iofs en skärm med 160hz@800x600.

Jamendåså...

Skrivet av vkn:

Men så jag kan alltså inte köra med så hög fps eller hjälper det om jag ökar på med netspeed?

Det hjälper att öka netspeed eftersom det ökar den tillgängliga bandbredden. Problemet är att det inte är bara din netspeed som styr utan även vilken netspeed som servern du spelar på använder. Andra faktorer som påverkar är vanliga nätverksproblem (latenser, trafikstockningar osv).

Min rekommendation är att du kör netspeed 20000 och om du får problem på någon server så testa att sänka FPS-cappen något till problemen försvinner.

1
Skriv svar