Lära sig latin, svårt?

Medlem
Lära sig latin, svårt?

Hej och hå.

Går just nu på ett ställe som heter Miroi, som Arbetsförmedlingen tvingar mig att gå till, för att få hjälp med att söka jobb och sådant jox.

Det finns möjlighet att en kurs eller två om man känner för det, distans och självstudier och sånt.

Latin A finns som möjlighet att studera, och det kanske skulle kunna vara lite roligt att lära sig, undrar bara om det är någon här som behärskar latin och vet hur det är att lära sig.

Svårt, lätt?

Roligt, tråkigt?

Inaktiv

vad jag vet sa finns det ingen som kan uttalet korrekt for det har inte horts talas av en ... grek? ... pa lange

sa det uttal man lar sig ar nog inte samma dom anvande pa latin-tiden for 50.000ar sedan..

sa om latinerna skulle besoka oss nu ar 200# sa skulle dom nog skratta at att alla later som ett pack getter som forsoker snacka latin ..

orden och grammatiken o allt kan du sakert lara dig, hel-roligt kan jag tanka mig .. men du kommer nog lata som vilken invandrare som helst som inte kan snacka korrekt ..

Håller med F3D.

Latin är nog ett av dom svåraste språken att uttala så var förbered på det värsta.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Hoppa språket så himla jobbigt att lära sig språk. Tar alldeles för mkt tid.


signatur

Rawr

Medlem

Om möjligheten finns skulle jag välja att läsa ett så kallat modernt språk - alltså något som talas i dag som du kan ha nytta utav på ett annat sätt.

Tror inte latin är särskilt mycket svårare att lära sig än andra språk, dock kan man inte ta till sig det på samma sätt som till exempel engelskan, eftersom tv-program inte visas på latin och låtar inte sjungs på det. Det är svårare att hålla det färskt i minnet, vilket är viktigt när det gäller språk.

Medlem
Skrivet av Crawller:

Hoppa språket så himla jobbigt att lära sig språk. Tar alldeles för mkt tid.

Högst individuellt. Själv lärde jag mig spanska från scratch på ca en månads tid.

Nu gäller det förvisso praktiskt användande av språket för att göra sig förstådd och förstå andra. Hur lär man sig då ett språk på ett snabbt och enkelt sätt?

Michel Thomas ljudböcker är svaret.

Medlem

Tycker grammatiken är för jävlig men annars är det kul


signatur

I am the liquor

Grammatiken är enormt svår, och det är mycket mycket MYCKET!


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

uach, spanskans grammatik.. något man aldrig glömmer.

Medlem

Latin låter ytterst onödigt att lära sig.
Kinesiska och arabiska däremot!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Kinesiska och arabiska däremot!

I for one welcome our new overlords (forutom sistnamnda..)

Medlem

Arabländerna är i stort behov av västs kunskaper inom teknik och ingenjörskonst. Däremot är dom inte anpassade för engelska på ett bra sätt. Finns en stor arbetsmarknad för dem som kan arabiska.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Latin kan vara väldigt bra att kunna inom vissa områden eftersom många språk är härstammar från det


signatur

I am the liquor

1
Skriv svar