Zeitgeist Addendum

Medlem
Zeitgeist Addendum

Jag tycker alla ska ta sig en titt på den här filmen.
Dom tar upp vad som är fel på vår jord, vilka som ligger bakom, hur man "bekämpar" dom men framförallt, dem vill sprida sitt budskap om att det finns fler sätt än pengar och girighet att bygga ett samhälle runt.

När jag först såg denna blev jag helt lamslaget hur sjukt det är just nu.

Länk till filmen finns här.

den är väldigt lång men tro mig, det finns mycket här som alla människor borde vara medvetna om.

Frågan är, hur vill du att dina barn ska leva? Den värld vi lever i nu eller den vi kan skapa med något som kallas kunskap?

Medlem

Werzion borta på Sporthoj.com säger:

Citat:

Det är nog lika mycket bullshit i dessa filmer som världens olika regeringar bullshitar oss... alltså stämmer lite av det filmen tar upp, men samtidigt... BULLSHIT


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Here we go again.

Medlem

Den här filmen kommer upp då och då, och det startas en tråd varje gång. Jag säger som jag sagt i alla jag deltagit i: "Filmen är skit".

Den är välgjord som film, källkritiken är dock under all kritik (no pun intended).

Den är gjord för att man ska ta åt sig budskapet, tar man sig dock tid att läsa på lite märker man att det bara är skitsnack.

EDIT: Innan någon nu börjar komma med "The Venus project är världens bästa idé" och liknande, lånar jag ett citat från en sida som jobbar med att debunka Zeitgeist:

Citat:

Whether you choose to support the Venus Project or Technocracy Inc. doesn't matter, so long as you keep the conspiracy bullshit out of the current technocratic (or "resource based economy") movement. It is hard enough to discuss technocracy and The Venus Project with people, we do not need to also talk about conspiracies. Whether you like it or not, conspiracy theories scare people away, period.

Please, do not bring the Zeitgeist movement into the technocratic movement, you will hold it back and push people away.

Medlem

Den andra zeitgeist filmen tar upp något mycket viktigt dock som alla borde vara medventa om. Företagen bryr sig inte det minsta om folket.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2886269353175462948&...

Sen kan ni kolla i kylskåpet om hur många saker som innehåller florid.

Medlem

Vad är det som är dåligt med fluor? Kan du sammanfatta vad filmen säger?

Medlem

Det finns inga ordentliga bevis att överdriven fluor konsumtion leder till något annat än "fluoridation" (vet inte vad det heter på svenska) vilket sätter vita fläckar på dina tänder. Jag gjorde ett arbete på forskningen som gjorts när jag bodde i USA. Väldigt mycket av dets som påstås är bullshit.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Det finns inga ordentliga bevis att överdriven fluor konsumtion leder till något annat än "fluoridation" (vet inte vad det heter på svenska) vilket sätter vita fläckar på dina tänder. Jag gjorde ett arbete på forskningen som gjorts när jag bodde i USA. Väldigt mycket av dets som påstås är bullshit.

Flour används som råttgift. Det kan ju ge en liten fingervisning hur nyttigt det är att käka.

Medlem

Det är inte något jag stötte på när jag läste om skiten.
Utgick från denna när jag började läsa om effekterna fluor hade. Dom går genom en väldigt stor mängd studier och ger dom betyg efter metod etc och försöker dra slutsater efter det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Att många företag har mycket att lägga på sitt samvete behöver man inte Zeitgeist för att inse. Filmerna tar upp många saker som är värda att ta upp i seriösa debatter, men så länge filmen levererar det i samma paket som dumma konspirationsteorier förstörs många av budskapen.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Det finns inga ordentliga bevis att överdriven fluor konsumtion leder till något annat än "fluoridation" (vet inte vad det heter på svenska) vilket sätter vita fläckar på dina tänder. Jag gjorde ett arbete på forskningen som gjorts när jag bodde i USA. Väldigt mycket av dets som påstås är bullshit.

Fluor är mycket giftigt i allt annat än mycket små mängder. Fråga en kemist eller slå upp ämnet i en bok. Det används som någon redan skrivit även som råttgift.

Sen hur vida det förhållandevis lilla intag som en normal människa får i sig även vid överkonsumtion är skadligt eller inte kan diskuteras men man borde vara försiktig med att tillföra fluor i vatten och livsmedel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av dmon:

Den andra zeitgeist filmen tar upp något mycket viktigt dock som alla borde vara medventa om. Företagen bryr sig inte det minsta om folket.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2886269353175462948&...

Sen kan ni kolla i kylskåpet om hur många saker som innehåller florid.

Ingen nyhet att företag mest intresserade av pengar.;)


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Varför reproduceras den här tråden hela tiden? Det lär väl redan finnas flera stycken trådar som handlar om Zeitgeist-filmen/filmerna?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

En regering är egentligen en hög människor som inte klarar av att lösa problem och som därför stiftar lagar.

Hur som helst man bör även se Zeitgeist the movie.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Hur som helst man bör även se Zeitgeist the movie.

Med syftet att lära ut hur man ska granska filmer kritiskt kanske.

Medlem
Skrivet av unix:

En regering är egentligen en hög människor som inte klarar av att lösa problem och som därför stiftar lagar.

Wait... what!?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av unix:

En regering är egentligen en hög människor som inte klarar av att lösa problem och som därför stiftar lagar.

Wait... what!?

Självklart, det är därför hela världen står i brand och är i total anarki.

Wait... what?!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Det där var de bäst spenderade 2 timmarna i hela mitt liv. Först så tänkte jag sitta framför skärmen så länge och titta på en film med så dålig bildkvalitet skulle bli svårt men efter 4:e minuten var jag fast. Om någon annan undrar om han ska se den eller ej så gör det. Även om Greger och Båtsman nu lyckas övertala mig om att allt bara är ett påhit så var det än jävligt bra fiction och tankeställare.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Nu en fråga till ni som inte gilla den. Vad var det exakt som ni inte tycker kunde vara verkligt? Helt seriöst jag har ändrat min världsbild nu. Ni måste förklara.

inlägg: 1111.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nu en fråga till ni som inte gilla den. Vad var det exakt som ni inte tycker kunde vara verkligt? Helt seriöst jag har ändrat min världsbild nu. Ni måste förklara.

Att typ allting och alla teorier i den filmen har blivit debunkade otaliga gånger.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nu en fråga till ni som inte gilla den. Vad var det exakt som ni inte tycker kunde vara verkligt? Helt seriöst jag har ändrat min världsbild nu. Ni måste förklara.

Att typ allting och alla teorier i den filmen har blivit debunkade otaliga gånger.

Dra ett exempel tack.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=3175&page=3#post_730007

Där har du en rolig tråd och jag har "spolat fram" till när det börjar snackas om att "9/11" skulle vara en konspiration.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nu en fråga till ni som inte gilla den. Vad var det exakt som ni inte tycker kunde vara verkligt? Helt seriöst jag har ändrat min världsbild nu. Ni måste förklara.

inlägg: 1111.

http://www.conspiracyscience.com/articles/zeitgeist/

Den debunkar, med källor, allting som sägs i den första. Han håller även på att skriva om den andra, men inte hunnit komma så långt.

Egentligen räcker det med att läsa på Wikipedia för att förstå att det mesta är falskt.

Att du låter en film på internet förändra din världsbild utan att göra några egna efterforskningar tycker jag är olyckligt.

Exakt vad det är du tycker stämmer så bra?

Inaktiv

Jag tycker att ekonomin i Zeitgeist är det egentligt intressanta på de CD-skivorna. Vet man sedan hur det fungerar inom frimureri, vilka som känner varandra etcetera sedan 60-talet redan så blir ekonomin ännu intressantare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=3175&page=3#post_730007

Där har du en rolig tråd och jag har "spolat fram" till när det börjar snackas om att "9/11" skulle vara en konspiration.

De sa ju klart och tydligt i filmen att det var Afganer som låg bakom det. De hade också en förklaring till varför afganer egentligen ville spräng byggnaderna.
Fast jag tror att du mena att den här tråden spelar ut om jag forstätter när jag väl tänker efter. Men det är en risk jag är villig att ta.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Nu en fråga till ni som inte gilla den. Vad var det exakt som ni inte tycker kunde vara verkligt? Helt seriöst jag har ändrat min världsbild nu. Ni måste förklara.

inlägg: 1111.

Att du låter en film på internet förändra din världsbild utan att göra några egna efterforskningar tycker jag är olyckligt.

Exakt vad det är du tycker stämmer så bra?

Att vissa olije bolagen rånar sydamerika, Att de där ledarna vart mördade för att några andra ville tjäna mer pengar, att elbilen är möjlig idag, att Irak kriget fortfarande är fel, att terrorism skörder färre amerikanska liv per år än nötallergi, att CIA är onda.

Vad är det du inte tror på? Din länk vissade inte heller något dirket som var osant.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Att vissa olije bolagen rånar sydamerika, Att de där ledarna vart mördade för att några andra ville tjäna mer pengar, att elbilen är möjlig idag, att Irak kriget fortfarande är fel, att terrorism skörder färre amerikanska liv per år än nötallergi, att CIA är onda.

Jag säger inte att alla slutsatser är fel, jag säger att vägen dit oftast är fel. Var alltför länge sedan jag såg filmen för att göra några uttalanden om allting. Mycket av det om 9/11 etc är uppenbara lögner, varför skulle då resten vara bättre?

Att företag vill tjäna pengar är väl ingen nyhet, att ledare blivit mördade för att någon ska tjäna pengar är väl inte direkt något nyhet för någon, elbilen är säkert möjlig, det där med nötallergi låter suspekt, att CIA's metoder är ifrågasatta är inte heller någon nyhet.

Problemet med filmen är att den kommer med massor med påståenden, men belägger ingenting. För att belägga sina påståenden, kommer den med ännu fler påståenden. Den utelämnar säkerligen saker för att det ska låta mer troligt också. Sanning och lögn blandas för att man ska svälja budskapet.

Finns de som är så mycket mer pålästa än mig som redan gått igenom filmen: Läs vad de har sagt, läs på själv - bara du inte sväljer filmen direkt. Den är gjord för att man ska tycka att allting stämmer.

Citat:

Vad är det du inte tror på? Din länk vissade inte heller något dirket som var osant.

Du har klickat vidare hoppas jag? För den går igenom i stort sett varenda (om inte alla) påståenden filmen gör. Jag länkade bara till förstasidan.

Medlem

Ska läggas till att många av slutsatserna också är fel, och bygger på felaktiga premisser.

Medlem

Filmen / filmerna är mycket välgjorda, men av sanningshalten att döma, stämmer ungefär 10%, resten är uppdiktat så att det ska se bra ut på film. Har kollat runt och läst vad astronomer och historiker säger, och de har en mer öppen och kritisk syn på sina egna vetenskaper än just denna films regissör. Propagandatonen säger mig att kreatören inte är ute efter sanningen utan att påverka människor åt ett specifikt håll, dvs. det han själv förespråkar...

MFC
Medlem

Jag såg Zeitgesit 1 o 2 (Addendum är 2an) och detta INNAN finanskrisen och var DÅ skeptisk. Efter allt som hänt senaste året (sedan hösten 2008 ) så är jag tämligen mer öppen för innehållet i den filmen. Jag ska redogöra varför:

1. Det som Federal Reserve sysslar med i USA just nu
2. Det som pågår främst kring H1N1-viruset i USA
3. Den globala depressionen som påbörjats

Punkt 1, Federal Reserve har pumpat it massiva mängder pengar för att, som dom säger, skapa likviditet i det finansiella systemet. Problemet är bara att dom pengarna går till att göda bankerna ELLER för att ena banken ska köpa upp den andra banken och sedan dela ut bonusar. Siffrorna det talas om är långt över USAs årliga BNP och värre blir det.

Punkt 2, USAs militär har kopplats in för att hantera ett utbrott av H1N1-viruset. Jag låter det vara osagt exakt hur dom tänkt sig detta men redan nu finns ett flertal läger (5 sist jag läste) där det är tänkt att man ska sätta folk i karantän som vägrar ta det nya vaccinet.

Punkt 3, Den globala depressionen som pågår nu är för att uttrycka det milt sagt det värsta mänskligheten upplevt. Vi är inte riktigt där ännu men baserat på vad som händer i USA kan man se att det är på väg att utvecklas till något mycket obehagligt. Jag orkar inte gå ens börja redogöra för vad och hur men bankerna i USA förbereder sig för en stängning (tills vidare) någon gång kring september/oktober, tills dess så pumpar man upp börserna och alla index med artiticiell handel, så kallad High Frequency Trading vilket pågåt sedan tidiga våren (jfr kurvorna på Wall Street index). Bland annat Goldman-Sachs är inblandad i detta. Till detta kommer Federal Reserves inpumpning av likviditet.

... Vänta, det bästa är att man skapat så kallade "dark pools" vilka BANKERNA säger ger likviditet till marknaden, men i realiteten suger pengar från den dagliga handeln rakt in i Bankernas fickor. Det finns mycket läsning om detta men som sagt, det är en lång historia.

Jag säger inte att Zeitgeist (1 o 2) är nära verkligheten eller på något sätt något som ska tas på allvar, MEN jag KAN säga att vad som pågår i världen just NU är väldigt nära vad som beskrivs i Zeitgeist.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar