Kraftpaket á 10 000 kr?

Medlem
Kraftpaket á 10 000 kr?

Tjena!

Flickvännens farsa har blivit trött på sin gamla Dell och låga fps i Flight Simulator X. Han har därför bett mig slänga ihop en ordentlig dator.

Chassi:
Antec Nine Hundred "Ultimate Gamer Case" without PSU/utan nätagg.

Nätagg:
Cooler Master Extreme Power Plus 650W PSU 16-23db 120mm

Moderkort:
Asus P5Q PRO iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Cpu:
Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Cpu-Fläkt:
Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Ram:
OCZ Reaper HPC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-18

Hdd:
Hitachi Deskstar P7K500 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Gpu:
Asus Extreme Radeon HD4850 1GB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Dvd-läsare:
Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK bulk SATA

~9600kr

Har jag klivit i någon fallgrop, eller ser det okej ut? Har jag koncentrerat kronorna på rätt ställen för att den ska klara FS: X och Empire: Total War utan större problem?

Kan tänka mig att nätagget och minnena är lite i överkant?

All hjälp är uppskattad!


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Inaktiv

Hmm, jo precis som du säger. 800 mhz minnen räcker gott o väl och nätaggregatet är också lite i överkant. Men visst, kan ju va bra för framtida uppdateringar då moderkortet antagligen kommer hålla i sig ett tag till.

Grafikkortet är mkt bra val, kolla dock upp tester för o se om de extra minnet är värt de 500 :- i skillnad. (edit: i jämförelse med 512MB varianten såklart, alternativt ett vassare med 512MB för samma peng)

Själv hade jag satsat på en processor med 45 nm istället för 65, men det är antagligen den mest oviktiga saken jag skrivit i inlägget ^^


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Grafikkortet är lite i underkant i jämförelse med resten av systemet imho, ett HD4870 vore ett bättre val. CPU-kylaren bör du byta ut mot en TRUE, vad jag har hört är den du valde inte särskilt bra varken pris eller prestandamässigt.

Här satte jag ihop ett nästan likadant system med lite ändringar såsom ett bättre grafikkort, CPU-kylare . 9700kr på Dustin Home.

Hoppas du fick någon hjälp utav detta inlägget iaf.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Tycker det Zelaxe slängde ihop ser bra ut överlag men skulle ändra lite där också, t.ex. ett Antec 900, passar kanske inte för en fader, fast alla har ju olika smak. Men ett P182 kanske är ett bättre val.
Sedan är Q8200 inte alls en prisvärd CPU, Q6600 är ett bättre val isåfall, men en Q9300 eller en E8500 är bättre enligt mig.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Här är ett bättre system för 10k, här får du med ett fläsktigt 4870x2 och en mycket bättre kylare, en ultima-90 som är nästan lika bra som en TRUE men är både billigare, mindra och smidigare.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=177980,218774,271437,26...

Paket = Win... 30+ fps i Crysis på Very high i 1920x1200 om så önskas.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Tackar så mycket för hjälpen!

Vad tror ni andra om fiskens dator? Vad jag läst är Flight Sim X en riktig processormisshandlare till spel. Det är ju främst Empire: TW och FS: X han kommer beblanda sig med.


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Inaktiv

Naa, asså den processor laxen tipsar om borde funka fin fint. Ganska säker på att Flight Sim X inte har stöd för quad-core iaf. Och E8400 är lätt en av de bättre / mest prisvärda c2d, möjlighet till hyffsad överklockning finns också om jag minns rätt. Men se till att du får E8400 med 6mb cache, har för mig att de finns en variant med 4mb också :S


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

nj
Medlem

FSX ska ha fått stöd för multipla kärnor iom dess SP1-uppdatering (källa).
Tyvärr lite svårt att hitta en benchmark, men det kan vara värt att ta en quad.

Kylning är förvisso viktigt, men att lägga närmre 600 på processorkylning om det inte ska överklockas är nog lite overkill. Den medföljande kylaren är duglig, det finns vettiga alternativ som går att köpa för runt 200-250kr i form av tex Arctic Cooling Freezer 7 Pro.

Flight Simulator X verkar föredra nVIDIAs grafikkort rätt rejält prestandamässigt om man kikar i Tom's Hardwares GPU Charts och om datorn bara ska användas till FSX (och senare E:TW när det släpps om några månader) så är det nog mest prisvärt att gå på ett Geforce 8800/9800GT eller kanske ett Geforce 9800GTX+ som är några tusenlappar billigare hos Inet om man ser till hur de presterar i FSX jämfört med AMDs motsvarande Radeon-kort.

Möjligt att det kan vara värt att ta ett nyare P45-baserat moderkort med, dock lite osäker på hur prestandaskillnaden är mellan P35 och P45.

Inaktiv

Jaha, där ser man. Bra att du kollade upp det. Tog för givet att de inte var quad stöd, det är väll ändå sedan 2006? Kanske närmare 2007 när ja tänker efter ... Men där ser du Saben.

Lyssna på nj, han har koll.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Ah, intressant!

Vad tror ni då om...
Denna?

Försökte sammanställa era åsikter så gott jag kunde. ^^


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Inaktiv

Tycker du ska spara typ 600 kr och ta Sonata 3 istället.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Håller med PaddanL där, Sonata III är ungefär detsamma som att köpa Antec SOLO + EarthWatts 500W, det är främst designen av lådan som skiljer lite åt (utvändigt och invändigt).

Sedan så kan du vilja kika på Inet och se vad du får för pris på likvärdiga delar där, samt att de har en väldigt generös enhetsfrakt som håller fraktpriset nere (beställt kompletta datorer som kommit som tre kollin för 99kr några gånger tex).
Datorbutiken.com har kritiserats rejält den senaste tiden pga långsamma leveranser där det kunnat dröja flera veckor innan lagervaror skickats och liknande (vilket iofs inte är någon nyhet enligt mina erfarenheter av dem).

Medlem

Paddan: Tjenare, Anachronic här! :>

Det chassit blir jättebra. Blir även ett köp från Inet. Fick ihop i stort sett samma paket några hundralappar billigare. Har inga speciellt goda erfarenheter av Datorbutiken heller. Ett grafikkort smälte samman, ett annat väntade jag ett par veckor på att få levererat. Efter den tiden fick jag svar på ett mail som sa att de inte skulle få in fler av den sorten. Hurrah! Dock köpte jag ett par datorer som levererades utan problem för ett halvår sedan.

Ska ta och pröva Inet iaf!

Tack så mycket för all hjälp! Han kommer bli helt överlycklig när han kan flyga utan lagg.


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Inaktiv

Tjena.

Inet är nice, iofs bara köpt en gång via dem, men då var de billigast och jag fick grejerna dagen efter. Riktigt nice enligt mig


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Måste bara säga att man inte ska skylla på Datorbutiken för att grafikkortet smält sönder, det beror knappast på de.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Nej, det stämmer. Överlade med mig själv om det var vettigt att skriva och, mja, det blev väl lite fel i tankegångarna. Ursäkta!


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Inaktiv

Allt är egentligen sagt och jag tycker nog också att ett GeForce är att föredra i sammanhanget.

Tillför detta: Vänta några veckor bara och se hur stort prisraset blir innan jul.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Saben:

Tjena!

Flickvännens farsa har blivit trött på sin gamla Dell och låga fps i Flight Simulator X. Han har därför bett mig slänga ihop en ordentlig dator.

Chassi:
Antec Nine Hundred "Ultimate Gamer Case" without PSU/utan nätagg.

Nätagg:
Cooler Master Extreme Power Plus 650W PSU 16-23db 120mm

Moderkort:
Asus P5Q PRO iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Cpu:
Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Cpu-Fläkt:
Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Ram:
OCZ Reaper HPC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-18

Hdd:
Hitachi Deskstar P7K500 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Gpu:
Asus Extreme Radeon HD4850 1GB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Dvd-läsare:
Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK bulk SATA

~9600kr

Har jag klivit i någon fallgrop, eller ser det okej ut? Har jag koncentrerat kronorna på rätt ställen för att den ska klara FS: X och Empire: Total War utan större problem?

Kan tänka mig att nätagget och minnena är lite i överkant?

All hjälp är uppskattad!

Kolla www.mrpc.se

Ganska sköna priser där 8)
Min burk kommer därifrån. och den är toppen


signatur

"I like turtles" /ZombieKid

1
Skriv svar