MOD, SPELPROGRAMMERING

Medlem
MOD, SPELPROGRAMMERING

hejsan
någon som kan berätta grunderna för att gör en spelprogrammering eller en MOD (modifiering)

försök berätta så tydligt ni kan så att jag lär mig nåt

/sonny.tdu.nab

Medlem

Lär dig koda är nog #1

Men annars är det väl mest att förstå hur spelet du ska modda är uppbyggt, och därefter ändra komponenter efter behag. Dock är det inget man gör ensam, utan oftast är man ju ett gäng.

Medlem

De flesta spel är skrivna i C/C++ så det är det programmeringsspråket du bör lära dig för att göra en MOD.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

vill skaffa en bok med c++

och det spelet jag moddar e midnight club 2

har bara lyckats få upp farten på bilarna man använder

Inaktiv

Dom flesta spel har en mod editor eller ett internt script språk (Lua är ett vanlig). Det beror helt enkelt på vilket spel du vill modda.

Oblivion har ex. en mod-editor med ett eget script språk, mycket enkelt.

Medlem

men det spelet jag moddar har inget eget script språk

Medlem

Vilket spel är det du moddar? blir lite lättare att ge råd om man vet det


signatur

I never hate in plural.

Medlem

hehe du skulle nog ha kollat på ett par rader över där står det: ''vill skaffa en bok med c++

och det spelet jag moddar e midnight club 2

har bara lyckats få upp farten på bilarna man använder ''

Medlem

Oh, sorry, missade det helt även fast jag läste igenom. Jag skulle nog säga att lär dig grunderna inom programmering och sen försök förstå vad koden i spelet gör (antar att man har tillgång till delar av koden). Annars ladda hem någon enkel mod som nån annan har skrivit och försök förstå vad som händer i den samt ändra runt lite.

Skaffa även ett tydligt mål vad du vill åstadkomma med din mod, det brukar vara mycket lättare om man har en tydlig riktning.


signatur

I never hate in plural.

Medlem

jag håller på att förstå vad koden i spelet gör nu men annars har jag gjort om bilarna till bussar och brandbilar alldeles själv

Inaktiv

Det låter nice, keep it up.

Föresten, har du gjort egna buss/brandbils-modeller, eller har du tagit befintliga?

Medlem

hehe, nää jag har använt befintliga men det e inte många online-spelare som vet att man kan ersätta bilarna till bussarna

Medlem
Medlem

mina senaste moddar med när jag ändrar färg på lustgasen och gör den större HÄR

Inaktiv

Jaha du, du kör med moddarna på internet också?
Visste jag inte ens var tillåtet ^^

Medlem
Skrivet av jesp3r:

Jaha du, du kör med moddarna på internet också?
Visste jag inte ens var tillåtet ^^

nja... d e ju mina egna och så e d bara bilder så ingen kan ju använda dom 8) och så e dom länkade till en annan hemsida så bilderna e inte direkt på fz

Inaktiv

Om du bara kör local machine är det väl okej.
Men det gör väl ingen skillnad var bilderna är länkade?

1
Skriv svar