PS3 med "vanlig" TV

Inaktiv
PS3 med "vanlig" TV

Hej,

Jag undrar bara följande; går det att köra en Playstation 3 med en "vanlig" tv?
Om man nu inte har en HD-TV eller liknande.

Tackar tackar!

Medlem

Jarå, inga problem. Det är bara att använda SCART-sladden som följer med. Använde PS3:an till min 32 tums bildrörsteve. Nu har jag 720p projektor. *smiderhänderna*.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Kan verkligen nada och intet om allt det där med 720p, 1080i, 480i and so on...Untill the end of time..

Då vet jag att det kommer att fungera iallafall, Woho!

Tackar ödmjukast för din hjälp!

Medlem

Tipps är dock att skaffa en HD-tv då skillnaden är som att köra Doom 3 i Ultra low quality med vanlig tv och Ultra High quality med HD-tv, sorligt men sant

Medlem

Skillnaden är upplösning, bara att testa på datorn med något snyggt spel..

HDTV 1080p = 1920×1080
SDTV = 640x480


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Jaså det är så det fungerar. Då förstår jag. Tusen tack!

Medlem
Skrivet av Kibb:

Kan verkligen nada och intet om allt det där med 720p, 1080i, 480i and so on...Untill the end of time..

Då vet jag att det kommer att fungera iallafall, Woho!

Tackar ödmjukast för din hjälp!

720p och 1080p visar vilken höjd det är på upplösningen dvs 720 pixlar eller 1080 pixlar respektive. p står för progressiv bild vilket kort och gott betyder att varje horisontell rad ritas ut, till skillnad mot äldre SDTV som ritar ut varannan rad. Då heter det interlaced och betecknas med ett i.

För att räkna ut upplösningen måste du först veta om bilden är i 4:3 (SD) eller 16:9 (HD).
Om det är 16:9 räknar du ut att bredden = höjden*(16/9), och är det 4:3 blir bredden = höjden*(4/3).

720i eller 720p har då upplösningen 1280x720 i 16:9.
En äldre tv här i europa kör i 576i vilket har upplösning 1024x576 om det är 16:9 eller 768x576 om det är 4:3.

Rätta mig gärna någon om jag har fel, för jag sitter bara här och gissar

Inaktiv

Ahh jag lär mig mer och mer ju
Men jag har en lite konstig fråga bara; Vad tror ni att min TV har för upplösning? Om man ens kan säga så bara sådär
Det är en vanlig tjock 32" TV bara. Inte den dyraste, inte den billigaste, runt 2-3 år gammal.

Medlem

Har en 32tums bildrörs teve hemma som är ungefär lika gammal, en widescreen. Om jag minns rätt kunde jag köra 1024x768 med den, men jag tror teven konverterade den upplösning tills sin s.k. native upplösning. Om jag minns rätt så tror jag den var på 768x576.

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rmuppl%C3%B6sning


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Jag har hört att det finns några tv som ps3 inte funkar på. Kan detta vara sant?!

Inaktiv

Det funkar perfekt med SDTV (CTR). Jag har båda SDTV och HDTV och skillnaden är i regel upplösningen. Men i vissa fall kan skärpan vara mkt bättre på en hederliga "gamal" SDTV. OBS!!! Se för guds skull till att använda dig av RGB-SIGNAL!!!

Ps. Utan att gå in på detaljer som 576i, 720p osv osv......

Inaktiv

Ahh I see. Men vad exakt är RGB-signal?

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Ahh I see. Men vad exakt är RGB-signal?

RGB betyder Red, Green, Blue. Moa dom 3 grundfärgerna. Det är den näst bästa analoga signalen (efter komponent som tar HD-signal). Som sagt skall du koppla din PS3:a till en SDTV så är det uteslutande RGB som gäller, blir otroligt mkt bättre så.

Trevlig helg på dig.

Inaktiv

Jaha, jag förstår.
Tackar för hjälpen!

1
Skriv svar