Det ultimata spelet!

Medlem
Det ultimata spelet!

Varning för långt inlägg, hade lite tid över och här kommer lite idéer till det ultimata spelet enligt mig:

Grundidé:
Spelet har hämtat inspiration främst från Battlefield, Natural-Selection och Erepublik och är något av en MMO-RTS/FPS ekonomi/krigs/pussel-simulator! Ungefär såhär är det uppbyggt:
Spelet utgörs av 2 (eller kanske flera?) nationer. I varje land finns en regering som bör vara anställda av företaget för att de ska göra ett seriöst jobb. Regeringen består av President, Vice President, Krigsminister, Eknonomiminister och Forskningsminister. Nationerna är i totaltkrig och det ultimata målet är att fullkomligt utrota motståndaren, när detta gjorts påbörjas en ny omgång. En omgång bör sträcka sig över flera månader.

Presidenten och Vice Presidenten är ytterst ansvariga för att allting sköts och bestämmer hur man ska kriga o.s.v. ihop med sina ministrar. Presidenten kan också tala till nation via webcam och fungerar alltså som en lagledare för ett väldigt stort lag.

Krigsministern beordrar sina underordnade och utarbetar strategier ihop med ett fåtal generaler. Ekonomiministern styr över ekonomin som jag kommer gå in på mer senare, detsamma gäller Forskningsministern men då gällande forskningen.

Spelet utspelar sig i en värld lik vår med samma typ av teknologi o.s.v., dock så ser jag helst att länderna är påhittade och att alla ex stridsvagnar och automatkarbiner inte nödvändigtvis är exakta kopior av idag existerande exemplar.

Du som spelare har flera möjligheter, antingen kan du satsa seriöst och kriga hela tiden, eller så kan du ta det lite mindre seriöst och även ägna dig åt ekonomi, forskning och politik.

Ekonomi:
Spelet har 3 (kanske mer?) olika resurser, dessa kan vara pengar, hårdvara och energi. Dessa regleras till viss del av en "superadmin" som kan ge ut pengar till regeringen, sen är det upp till ekonomiministern att i samråd med övriga i regeringen styra ekonomin till landets bästa. Detta görs genom att dels uppmana folk med hjälp av vissa belöningar i spelet (achievments, pengar, topplistor etc) men också att styra vad industrierna ska tillverka för vapen.

Resursutvinning och tillverkning sker genom minispel som spelare sysslar med när de inte har annat för sig, även om du är superseriös krigare så kan det ju vara skönt att sätta sig med något annat en stund, medan vissa kanske känner för att nöta det hela tiden bara för att. (ex tetris tycker ju de flesta är roligt en stund, men andra kör på dygnet runt).

Forskning:
Denna del av spelet liknar för spelaren ekonomidelen, dock med andra "minispel". Här (och i industrin) förbrukas ju självklart resurser och det man får ut är ny teknik, tex smidigare stridsväst, bättre kroppsskydd eller bättre pansar. Detta kan sen tillverkas i fabriker och det gäller att man balanserar resursanvändningen så att man dels får bra materiel men också i tillräckligt stort antal. Köper man in ett visst antal stridsvagnar så har du dessa tills de är förstörda eller skrotas.

Krig:
Detta är spelets största del, det är alltså i huvudsak ett Krigs MMO-FPS. Här tänker jag mig att alla spelare i början gör lumpen. Här lär man sig hur det fungerar på riktigt, dock självklart i en kortare version och utan vapenvård, tältning och annat "tråkigt". Man lär sig grundläggande stridsteknik, terminologi och kommandon. Efter detta kan man om man vill utbilda sig vidare, antingen till gruppchef eller till en speciell befattning, tex förare eller skytt på ett stridsfordon. När man utbildat sig till en nivå man är nöjd med så finns det tre alternativ, träning, fronten, eller insatsstyrkan.

Träning innebär att du tränar dig för din uppgift, detta görs med paintball eller laser och kan ske på många olika sätt för att ge spelaren variation. Det kan vara stora eller små kartor och spelsätt såsom capture the flag, king of the hill o.s.v. Här spelar du endast mot andra spelare från samma nation och det kan anses vara det minst seriösa sättet att "kriga" på.

Vid fronten är det på riktigt, här är det fullt krig och det kan liknas vid team death match. Det är ganska högt tempo och man respawnas kontinuerligt, dock så får dina handlingar konsekvenser på grund av att det vinnande laget tar över mark och på så sätt får mer resurser samt kommer närmare det stora målet, att utrota motståndaren. Detta spelläge är mindre seriöst än insatsstyrkan men du bör ändå använda dig av det du lärt dig i din utbildning och sammarbeta, dock så ställs inte lika höga krav på gemensam strategi och befäl och officerare används inte i samma skala.

Insatsstyrkan är till för de mest seriösa. Här tänker jag mig att man strider någonstans i världen i upp till bataljons storlek. De som strider här är med i klaner där varje grupp utgörs av seriösa och samspelta spelare. Det ställs höga krav på lagarbete och dessutom så är man ute ur matchen om man dör. I gengäld så kan dessa strider verkligen göra skillnad då det snabbare går att erövra större landområden på detta sätt och dessutom på strategiskt viktiga platser för att öppna nya fronter. Här får generaler bestämma uppbyggnaden på bataljonen, säg att man får välja upp till fem kompanier, tex ett granatkastarkompani, två mekaniserade skyttekompanier, ett stridsvagnskompani och ett jägarkompani. Sen utarbetas en strategi och striden kan börja.

Själva huvuddelen av spelet kan alltså spelas på tre olika sätt, beroende på vilken typ av spelare man är, mycket i spelet är dock gemensamt för alla olika delar. Det satsas hårt på realism och vapen ska ha i stort sett samma effekt som på riktigt, kanske att man tål lite mer dock för att inte dö för lätt. Det kan vara natt eller dag, terräng och föremål kan förstöras och man bör som sagt uppföra sig hyfsat professionellt, självklart finns inbyggda funktioner likt ventrilo och man har olika radionät på grupp, pluton, kompani och bataljonsnivå. Jag tycker att spelet skall rikta in sig på markstrid och flotta och flygvapen skall därför endast finnas som understöd, möjligtvis kan detta utökas i takt med att spelet utvecklas. Transport och logistik är också kraftigt förenklat och styrs helt av datorn. Befäl på plutonsnivå och uppåt kan vara anställda, gärna riktiga före detta officerare eller spelare som utmärkt sig på ett bra sätt. Sköter man inte en sådan post med det förtroende det innebär ska man kunna straffas.

Problem/funderingar:
Jag tänker mig att spelet ständigt skall utvecklas med tex flyg, hav och kanske mer nationer och mer komplex ekonomi. Spelet skall dock fokusera på det militära och det ska aldrig bli så att man måste göra en massa olika saker utan folk ska få göra det de vill och tycker är roligt, man ska fungera som ett samhälle helt enkelt. Jag ser gärna att den sociala delen utvecklas, man skulle kunna ha media och starta egna partier som kan röstas fram till makten, likt spelet erepublik.

Ett stort problem är självklart att balansera de olika delarna av spelet och göra att den nation som ligger i underläge fortfarande har en chans att vinna. En annan grej är att realismen och det höga kravet på samarbete och professionalism kan skrämma bort folk, men just därför finns ju de lite mindre seriösa delarna av spelet.

Det hade varit kanon om detta kunde utvecklas av ett open-source community, dock så tror jag att det vore svårt och det krävs en rutinerad studio med stora resurser för att göra detta.

Sammanfattning:
Detta spelens spel erbjuder spelaren ett episkt krigsspel med stor omspelbarhet, dessutom med en bra lagkänsla där man verkligen känner att man är ett lag. Utöver detta har spelet många olika delar för olika sorters spelare och den sociala biten av spelet är stor.

Hoppas att någon orkade läsa allt, frågor/funderingar/synpunkter? Diskutera och utveckla! 8)

Medlem

Starta ett utvecklar team NU!


signatur

Wai

Inaktiv

När man krigar är det olika banor för olika för olika terriorier som ska tas över? Om vi låtsas att vi är I erepublik tex. Om Sverige attackerar Syddanmark så är det en annan bana än om Sverige attackerar alperna. Även fast jag förstår att spelet innhåller större territorier än så.

När man inte krigar. Tränar man alltså på att kriga eller så jobbar man (spelar min spel) och engagerar sig politisk om man sammanfattar allt du sa?

Hade det inte varit häftigare också om det inte TDM utan conquest(ta över spawn punkter) med en general som styr armen precis som i BF2 fast denna gången används den funktionen efter som det är mycket viktigare att vinna. Eller så skulle man kunna ha TDM med låt oss säga 500 life tickets. Eller så kam man ha olika spel sätt för olika terriotrier.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar