Mirror's Edge orsakar "Motion Sickness" (åksjuka).

Medlem
Mirror's Edge orsakar "Motion Sickness" (åksjuka).

Jag spelade fram till kapitel 4, sen tänkte jag:

Nej nu får det räcka ett stund, jag behöver ringa min flickvän!
Så jag reste på mig och gick ned för trappan..

Mitt i trappan så känner jag: Oj! vad yr jag är, någon form av illamående och konstig känsla! Jag känner mig skumt nog lättare i kroppen och det första som slog mig var att jag hade åkt på magsjuka.. ..Helvete..

Men sen så kom jag tänka på en sak som jag läste för flera år sedan angående första lanseringen av Half Life 2, där människor på forumet skruva sig av förundran efter att ha råkat på exakt samma fenomen.. -Illamående!

Har läst att detta fenomen kan drabba vissa och att det kan ha med Anti Alising (AA) att göra.

(Dagen efter)

"Edit: Jag har läst runt i olika forum och blogg-inlägg där folk känner sig väldigt illamående och det verkar bero på flera saker. Dels vilken färgplatta utvecklarna använder sig av:

[http://kotaku.com/5026052/mirrors-edge-motion-sickness]

Har aldrig haft problem med tidigare spel som orsakat åksjuka. Några menar på att spelet i vissa fall simulerar kroppens rörelser så bra att man blir åksjuk:

[http://www.wired.com/gaming/gamingreviews/commentary/games/20...]

Jag tycker det är väldigt tråkigt att jag mår så dåligt av ett sådant fantastiskt härligt och mycket köpvärt spel! Jag måste faktiskt erkänna att jag fortfarande känner mig groggy och lite smått illamående när jag ligger eller går, ändå har jag sovit på saken.

Jag vet nu i alla fall att jag inte är ensam om det och jag hoppas att DICE och EA har anseende över problemet.

Finns det någon utav er som får tendenser av detta fenomenet? I så fall hoppas jag att länkarna ger lite klarhet!

Inaktiv

Jag brukar få åksjuka av wolfenstein 3d här även hänt med andra spel, jag har glömt vilka.

Medlem

Jag spelade till kapitel 5 i går kväll och kände ingenting.

Testa att ändra refresh-raten på monitorn i spelet (om möjligt) annars är ju Vertical Sync din räddning.

Byt upplösning till lägre så du får bättre framerate kan också vara en lösning.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Jag spelade till kapitel 5 i går kväll och kände ingenting.

Testa att ändra refresh-raten på monitorn i spelet (om möjligt) annars är ju Vertical Sync din räddning.

Byt upplösning till lägre så du får bättre framerate kan också vara en lösning.

Menar du att Vertical Syncen borde stängas av eller på?

Medlem

Om den var av när du spelade ska du sätta på den och om den var på så ska den av tror jag ^^


signatur

Rawr

Medlem

Klarade själv av spelet igår, efter att ha kört igenom allt i ett enda sträck, och jag kände inte av det minsta. Är det däremot något spel som skulle kunna göra folk illamående så är det ju Mirror's Edge. Någon lösning på problemet har jag dock inte.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Nu blandar jag in några helt andra spel, men när jag körde Prey demot började jag må illa xD
Samma sak med hela Portals i början, blev lite halvyr, sen när jag skulle ut så tänkte jag verkligen i portaler.

"Hmm, om jag lägger en orange portal där och en blå där så kommer jag fram mycket snabbare" xD

Kanske lite off-topic, men jag kände för att skriva.

Medlem

Det enda spelet som har fått mig att må illa var faktiskt Postal. Grafiken var något för jävlig, gjorde mig yr.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

inte hänt för mig. men höjdrädd är inte bra att vara =/

Medlem

Ända som tagit mig i närheten har väl varit Portal. Mådde illa i stort sett genom hela spelet. Men det var så bra så jag kände mig tvungen att avsluta innan jag tillät mig vila. Trevliga minnen.
Å andra sidan var det inte första (..eller sista) gången jag fick ont i huvudet till den grad att jag mår illa och blir liggandes resten av kvällen. Inte direkt åksjuk dock.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

blev jävligt snurrig när jag satt och lirade idag

Medlem

Det som gör att folk mår illa är när spel har en annolunda FOV(Field of view) än 90 grader. 90 grader är vad vi människor ser ungefär.

Tydligen så är det en bugg i mirror's edge att FOVen inte ställs efter upplösningen.
Kör man utan widescreen så får man widescreen fov ändå och detta ger en FOV på ungefär 75 grader.

Patcha spelet, sitt inte för nära skärmen och lys upp rummet så ska man inte ha några problem med åksjuka.

Jag har spelat ut story mode och hade aldrig några problem med sånt här. Bra spel btw, rekommenderas.

Medlem

Okey, låtet intressant Efter några dagar med måtta framför Mirror's Edge så går det lättare och lättare för mig att sitta utan att må direkt illa! Blir lite snurrig och that's all! Ganska coolt att man påverkas så direkt!

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Ända som tagit mig i närheten har väl varit Portal. Mådde illa i stort sett genom hela spelet. Men det var så bra så jag kände mig tvungen att avsluta innan jag tillät mig vila. Trevliga minnen.
Å andra sidan var det inte första (..eller sista) gången jag fick ont i huvudet till den grad att jag mår illa och blir liggandes resten av kvällen. Inte direkt åksjuk dock.

aa Portal kunnde vara lite jobbigt, spelade igenom hela spelet en natt, och det kändes bit vis att man blev yr


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jag har fått ett problem.
I det uppdraget som man ska leta efter en persons gamla wrestlingtränares kontor så hoppar jag först över stängslet, ner på ett hustak, ner på ett annat hustak och uppför en stupränna till ett tak, där man ska klicka på en knapp så att et "mogäng" flyttar sig så man kommer upp på ett annat tak.
men, problemet är att hon börjar gå skitsakta helt automatiskt och det går inte att hoppa om man går framåt.
och när jag startar om spelet så hädner det exakt på samma ställe.
Hjälp?

Medlem
Skrivet av enjoi:

Jag har fått ett problem.
I det uppdraget som man ska leta efter en persons gamla wrestlingtränares kontor så hoppar jag först över stängslet, ner på ett hustak, ner på ett annat hustak och uppför en stupränna till ett tak, där man ska klicka på en knapp så att et "mogäng" flyttar sig så man kommer upp på ett annat tak.
men, problemet är att hon börjar gå skitsakta helt automatiskt och det går inte att hoppa om man går framåt.
och när jag startar om spelet så hädner det exakt på samma ställe.
Hjälp?

det lär vara en bugg som finns i piratversionen...

Inaktiv

men jag verkar ju vara den enda som har det problemet.

Medlem
Skrivet av enjoi:

men jag verkar ju vara den enda som har det problemet.

Nej. du är inte den ända... PhysX bug. Du har ett Pm


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av enjoi:

men jag verkar ju vara den enda som har det problemet.

Nej. du är inte den ända... PhysX bug. Du har ett Pm

Nu vet jag inte om det har något med PhysX att göra men precis som DreadX påpekade är det en "bugg" som endast framkommer i piratversionen, dvs. du stöter inte på den vare sig du har PhysX på- eller avslaget i retailversionen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Eller helst genom att köpa spelet...

Aldrig mått illa av spel.

Medlem

Det är inte så smart att be om hjälp till ett spel som laddats hem, på fz.. Tänk efter lite tack.

Medlem

Allvarligt talat, det måste ju vara nåt fel på folk som blir åksjuka av detta spel, jag och mina polare som har spelet blir inte det minsta påverkade.

Dom som blir åksjuka av spelet är väl såna som knappt kan åka bil gissar jag, annars är det skumt.

Medlem

Åksjuka har jag inte känt av alls och snart spelat igenom det.

Men jag har ett litet annat problem som någon kanske kunde svara på?
Trots ett ganska nytt grafikkort (Geforce 9800 gfx+) så har jag problem med physX påslaget när det börjar bli mycket folk eller glasskärvor runt om i spelet. Kan detta bero på dålig processor eller minne i datorn eller har det att göra med inställningar/uppdateringar?

Tacksam för hjälp! Det ser SÅ mycket bättre ut med PhysX!

Helt klart bästa spelet förra året!

Medlem
Skrivet av mrmanman:

Åksjuka har jag inte känt av alls och snart spelat igenom det.

Men jag har ett litet annat problem som någon kanske kunde svara på?
Trots ett ganska nytt grafikkort (Geforce 9800 gfx+) så har jag problem med physX påslaget när det börjar bli mycket folk eller glasskärvor runt om i spelet. Kan detta bero på dålig processor eller minne i datorn eller har det att göra med inställningar/uppdateringar?

Tacksam för hjälp! Det ser SÅ mycket bättre ut med PhysX!

Helt klart bästa spelet förra året!

Installera 1.01-patchen så ska det problemet lösas. Kvarstår det kan en ny uppdatering av PhysX-programvaran behövas.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

hmmm, gjorde det men ingen förbättring... skulle det spela roll i vilken ordning man installerade dem? tror jag uppdaterade spelet innan physx...

kanske dax för en ny burk

Medlem
Skrivet av mrmanman:

hmmm, gjorde det men ingen förbättring... skulle det spela roll i vilken ordning man installerade dem? tror jag uppdaterade spelet innan physx...

kanske dax för en ny burk

Jag installerade PhysX-uppdateringen innan patchen var släppt, men det hjälpte inte alls. Däremot har jag hört att den har hjälpt andra. I vilket fall som helst, efter att jag installerade 1.01-patchen så försvann alla PhysX-problem för mig.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

tackar! testar...

Medlem

aldrig blivit aksjuk av nat spel, men att spela som alien i avp spelen nar man inte spelat det pa lange kunde bli forvirrande ibland att veta om man klattrade pa taket eller pa golvet tills man sprang pa marines

Medlem

Jag brukade må illa efter mina 12-timmars pass i WoW, men det har nog mer med skam att göra än nån sjuka

Tänkte ta och testa Mirror´s Edge nu, tar och skriver tillbaks om några symptom visar sig, men har aldrig mått dåligt av spel annars.


signatur
Inaktiv

Började också må illa när jag spelade HL2 de första gångerna.

12
Skriv svar