Köpa F.E.A.R. 2

Medlem
Köpa F.E.A.R. 2

Hej hej, har bara en snabb fråga.

Jag är 16 år och bor utanför skövde. Jag ska köpa F.E.A.R. 2 i februari. Som ni kanske vet är det 18 årsgräns på spelet och jag är tveksam om jag kan köpa det utan att målsman hänger med.

Min morsa har inte tid att åka in till stan och därför tänkte jag hämta spelet efter skolan den trettonde februari.

För någon månad sen köpte jag Left 4 Dead som är 18 år och jag fick med det utan att någon sa till mig.

När jag sedan skulle köpa GTA IV till PC så fick jag inte det.

Tror ni att jag kan köpa F.E.A.R. 2? Det är ju inte lika grovt som GTA IV men det är blodigt. Vad tror ni?

Medlem

Jag har då aldrig haft problem med det. Om du inte får köpa, skicka ett PM så köper jag ut det åt dig. Jag bor också i Skövde så.

Medlem

Jag hade aldrig problem att köpa spel innan. Jag är osäker på hur det funkar i Sverige, men är det inte så att det är REKOMENDERAD ålder och inget annat?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Av någon anledning har dem alltid varit hårda mot oss ungdomar i skövde för den sakens skull. När jag skulle köpa första F.E.A.R. expansionen så sa dem åt mig att ha målsman.

Min morsa skiter blankt i vad jag köper. men jag tycker det är onödigt att hon ska upp till stan för en sån skitsak.

Tackar båtsman!

Medlem

Det är åldersgräns som finns på spelen. Är det 18 som står så är det 18 som gäller. Dock är vissa säljare inte så noga med det hela..

Att "köpa ut" spel är faktiskt inte lagligt, så det så (Inte för att någon bryr sig)

Medlem

Haha, vad sorgligt.
Så sitter 8åringarna framför TV:n och äter torsdagssoppan och får se Palestinier slitas itu av Israeliska bomber!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Men jag fattar inte varför jag fick köpa Left 4 Dead :S Dem sa inte någonting ochvi var ändå tre stycken som bara gick rakt in och köpte det.

Men GTA IV var precis som den heliga graal för GAME i skövde och att dem inte fick lämna ifrån sig den till någon under en viss ålder

Medlem

Det kan bero på många olika saker: Kan ha varit olika biträden, de kan ha tyckt du såg yngre ut än du är när du skulle köpa GTA. Eftersom det är ett spel som drar till sig mycket uppmärksamhet kanske de är lite mer restriktiva med vilka de säljer det till, håller hårdare på åldern och så. De kan också ha blivit tillsagda om det ovanifrån. Reglerna kan ha ändrats, företags policy också. Biträdet kanske inte var medveten om reglerna någon av gångerna. Etc.

Medlem

Någon som vet om det finns en svensk myndighet som reglerar det här eller om det enbart är PEGI (eller liknande) som sätter gränsen? Det är oerhört stor skillnad på vad det är som gör att det blir hög åldersgräns i olika länder. I Sverige reagerar man inte nämnvärt på lite naket, medan andra länder gärna vill totalförbjuda nakenheten...

Medlem

Man kan tycka att det är löjligt kanske men jag tycker det är bra att affärerna håller på reglerna.

Personligen hade jag gärna sett en 15-års gräns på internet över lag. Inte för att jag vill vara förmyndare utan snarare för att jag inte vill konfronteras med barn på nätet. Min dröm är "nischade" nät med ett för företag, ett för tidningar, ett för barn, ett för porr osv - tänk vad mycket skit man skulle slippa bläddra genom för att hitta lite bra porr.

Du kan ju alltid be din mamma beställa spelet åt dig från en webbutik så får du det hem i brevlådan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Spel har ju åldergräns av ett skäl, men om du vill köpa spelet så kan jag tipsa om det här ;

Ta och klipp bort lite hår från ditt huvud, använd lim och limma fast ditt hår i ansiktet så att du får ett mustigt skägg.
Done and done, nu kan du gå och köpa på systemet också!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Medlem

vad jag förstår är igentligen pegi eller vad det nu är bara "rekommenderat"

Medlem

Har aldrig råkat ut för att man måste ha vuxet sällskap för att köpa 18+. Köpt spel i affären som har varit 18+ förut


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Finns det ens en lag som säger att man MÅSTE vara i rekommenderad ålder?

Ungefär som när man ska köpa alkohol på systemet.

Medlem
Skrivet av Zmizk:

Finns det ens en lag som säger att man MÅSTE vara i rekommenderad ålder?

Ungefär som när man ska köpa alkohol på systemet.

Tror inte att det finns lag på det, därimot finns det butiker som "kör" med det ändå.


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av www.xbox.com:

PEGI:s åldersgräns fungerar som en bra fingervisning för föräldrar, men spel med känsligt innehåll kan i Storbritannien få klassificeringen 15 eller 18 av BBFC. Precis som DVD- och videofilmer kan sådana spel inte köpas på ett lagligt sätt av en person som är under den angivna åldern. Titta på paketet och på spelets skiva efter den bekanta numrerade cirkeln för att se om spelet har en BBFC-klassificering.


signatur

B lup

Medlem

Du kan annars köpa spelet via Steam.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Min dröm är "nischade" nät med ett för företag, ett för tidningar, ett för barn, ett för porr osv - tänk vad mycket skit man skulle slippa bläddra genom för att hitta lite bra porr.

Google? Där hittar jag alltid vad jag behöver, oavsett vad det är.

Just det där med åldersmärkningen är lurigt. PÅ EB Games här hemma bryr de sig inte nämnvärt vad jag har sett, men det finns ju ställen där de lyder efter markeringarna som om det vore gudar.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Skulle själv köpa F.E.A.R (orginalet) och jag är 17 år. Spelet är har ju ,med all rätt, 18års gräns så egentligen skulle jag inte fått köpa det.
Sccchtekarna framför mig fick inte köpa sitt left 4 dead eftersom dom inte kunde visa leg "vaaa? men neee... jag har ju shoppat en massa vuxen spel här, ingen som frågat mig om ålder..."
När det var min tur var det dock inga frågor om leg eller ålder xP

Citat:

Måste återförsäljarna ta hänsyn till klassificeringen?
PEGI:s åldersmärkningssystem är frivilligt. Det stöds endast av lagstiftning i ett fåtal länder. I andra brukar dock PEGI behandlas som praktiskt taget obligatoriskt av nästan alla spelåterförsäljare i deras företagspolicy. Vi uppmuntrar allmänheten att alltid göra butikschefen uppmärksam på om personalen tydligt nonchalerar åldersklassificeringen.

Från:http://www.pegi.info/sv/index/id/446/#question_7

1
Skriv svar