På jakt efter "casual"-(online)spel

Medlem
På jakt efter "casual"-(online)spel

Hej alla,
jag är ute efter ett spel men vet inte vilket! Här finns ju experterna

Det ska vara "casual" strategi, alltså inte hardcore på nåt sätt, men med djup. Mer avancerat än msröj, men enklare än Europa Universalis. Gärna med utvecklingsmöjligheter, alltså rpginslag, eller basbyggnad eller nåt sånt. Heroes of might and magic är åt rätt håll, men lite för avancerat. Det är tänkt för mig och min bättre hälft, och hon är inte gamer direkt. Gärna en datorversion av något sällskapsspel!

Det ska vara för flera personer och turnbased, det kan vara en klient eller online. Helst gratis, men upp till en hundring kan det vara värt.

Tack på förhand för alla fina tips!

Medlem

www.tribalwars.se kanske lite för hardcore eller om det kanske inte är vad du letar efter.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Hm nej, jag menar inte åt det hållet (även fast det passar jäkligt bra in på min kanske luddiga beskrivning ) Mer åt sällskapsspelhållet, alltså bägge två (eller fler för all del) på samma spelplan samtidigt.

Medlem

ööh... risk?


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv
Skrivet av drownman:

Hm nej, jag menar inte åt det hållet (även fast det passar jäkligt bra in på min kanske luddiga beskrivning ) Mer åt sällskapsspelhållet, alltså bägge två (eller fler för all del) på samma spelplan samtidigt.

Spelar två. Menar du spitscreen eller att man kan spela mist upp till två online? Eller vad menas?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Spelar två. Menar du spitscreen eller att man kan spela mist upp till två online? Eller vad menas?

Som ett sällskapsspel, allting sker på samma "vy". Men splitscreen skulle gå bra. Det ska ske på samma dator!

Inaktiv

Och sen ska detta kopplas upp mot nätet där de två spelarna från samma dator spelar mot andra människor. Det ska vara ett strategi spel. Det ska vara mycket billigt. Det ska vara lättsamt

Låter svårt som att det skulle vara svårt att hitta.

När du säger datorversion av ett sällskapsspel så tänker jag direkt Civ 4. Det är billigt har multiplayer, ganska lätt att förstå men det krävs ju förstås två datorer.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nej, det måste inte vara online "mot andra spelare". Jag menade att det kan vara webbaserat, förlåt min otydliga förklaring. Civ 4/civ 3 skulle kanske funka, går det inte att köra civ 3 i hotseat? Måste kolla Fast det kanske blir lite segt...

Fast min idé är spel typ carcassone(SP?) och dylikt!

1
Skriv svar