Medlem
EVE - Endgame

Tjo!

Lirade 14-dagars trialn för ett år sedan men jag fattade aldrig vad man gör när man fixat feta skeppet och är rik som ett troll (dvs "endgame").

Så som jag har förstått så finns det ingen konflikt som t.ex. i DAoC där tre realms är i krig mot varandra vilket öppnar upp för pvp. Är väldigt sugen på att börja lira men det vore ju synd om man tröttnar efter några veckor pga att spelet blir monotomt. Jag vet att det finns pvp i EVE men så som jag har förstått verkar det mest vara att man äger någon eller blir ägd och den som förlorar torskar sitt skepp och blir tvungen att "börja om från början?".

Ni får gärna berätta lite om hur pvpn fungerar och om vad man kan syssla med om man inte känner för att pvpa.

/Sub

Inaktiv

Eve är som en tratt, smalt i början sen så får du mer och mer att göra. De första 14 dagarna kan vara skit om du inte har hjälp eller vågar fråga efter hjälp. Jag blev MYCKET positivt överraskad över hur snälla de flesta är. De bjuder på sig själva, de ger bort saker, pengar och framförallt sin tid. Nu lobbar jag inte för ett specifikt bolag/alliance utan eve som helhet.

Iof hade jag aldrig skapat en char nu "precis" innan patchen. Vänta du till pachen gått guld. Om man ska dra en kass wow likelse, i dagsläget skapar du en L1 gubbe efter patchen skapar man en L30gubbe från början, man "får" en månads XP från början. Lägg lite tid på att läsa på innan så kommer du få en härlig tid ingame, och joina ett riktigt corp tidigt så du får nya ingamepolare.

Alla känner ju till wow så detta kan vara intressant jämnförelse
http://dukestreet.org/archives/004156.html

PvP och endgame får någon annan svara på.

Edit: Svarade generellt då det kan finnas ett allmänintresse. Tror dessutom att många kör fast i sin trial...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Tack för svaret! Nu blev man lite klokare iaf. Spelade typ solo under hela trialn vilket kanske bidrog till att det blev ganska segt mot slutet

Medlem

Konflikt skall komma snart då det kan (eller troligtvis kommer att) bryta ut krig mellan raserna. Då kan man välja sida och även joina NPC corps och få befattningar/befodringar i dessa.

Medlem

mm högrank i caldari navy skulle inte sitta dumt.. eller varför inte concord.

Testpilot

Finns flera vändpunkter i EVE då man spelar.
1: Då man upptäcker hur hjälpsamma andra är bara man frågar i local eller andra gemensamma chatkanaler
2: Då man joinar en BRA corp
3: Då man upptäcker 0.0 rymd med sin corp (eller solo)
4: Då man blir inblandad i allianskrig

Finns många andra höjdare men dessa var stora vändpunkter för mig , en annan grej som jag alltid varit inblandad i då jag spelade var just Roleplay vilket äntligen verkar vara på tapeten att VILKEN ras man nu kör som har inverkan.

Medlem

Nookie, högrank i concord och bli issuad en utav deras instakill-gatecamper skepp

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Nookie, högrank i concord och bli issuad en utav deras instakill-gatecamper skepp

Vore lite träligt och obalanserat imo, vad gör man ifall en sådan sätter sig vid varje gate i low sec t ex?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Sluta nu, finns ju bara available för FZ-folk såklart..

Inaktiv

Eve börjar när du har det fetaste skeppet och är rik!

Medlem
Skrivet av fume:

Eve börjar när du har det fetaste skeppet och är rik!

Är det så? Tycker du det skall vara så? Vet du vad jag tycker om det här?! *slänger ditt uttal i en röd soptunna och försvinner ut ur bilden*

Inaktiv
Skrivet av dr00l:
Skrivet av fume:

Eve börjar när du har det fetaste skeppet och är rik!

Är det så? Tycker du det skall vara så? Vet du vad jag tycker om det här?! *slänger ditt uttal i en röd soptunna och försvinner ut ur bilden*

Haha rymdpenisförlängare. Vad har vi sagt storleken har ingen betydelse det är vad du gör med den, hur du gör det och hur länge du orkar hålla på som betyder något.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Testpilot

Man skall hitta det skepp man själv gillar att köra , jag har haft mycket mera roligt i assault-frigs & battlecruisers än att köra ett battleship.
Personligen gillar jag Logistics cruisers bäst av allt , problemet är att de inte används direkt ofta

Medlem

Gnodde ihop pengar till en Raven..Styrde stolt ut i rymden och upptäckte att det var som en Ferox, fast tråkigare..Så nu skiter jag i det och tränar mot command ships..

Medlem

Fick in cyclone BC imorse (vid 5 tiden ).... Har varit som ett barn på julafton sedan dess, väntar på att jag ska kunna använda heavy missiles sen är det lvl3 missions all the way....

Har endast kört frigs & AF innan så detta blir som ett helt nytt spel...

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Fick in cyclone BC imorse (vid 5 tiden ).... Har varit som ett barn på julafton sedan dess, väntar på att jag ska kunna använda heavy missiles sen är det lvl3 missions all the way....

Har endast kört frigs & AF innan så detta blir som ett helt nytt spel...

Har fått in BC 5 och köpt en Drake..Lite skillnad på att ratta i 0.0 med det skeppet och den sista leveln på BC gör ju också gött. Nu måste jag dock träna Cruiser till 5 så jag kan köra HAC, tar 24 dar.

Medlem

Akta off-topic-tråden af d00m. Det finns ju en "skriv-av-dig-tråd".

Inaktiv
Skrivet av Hunken:

Alla känner ju till wow så detta kan vara intressant jämnförelse
http://dukestreet.org/archives/004156.html

Han tar upp skillnader mellan spelen men knappast på ett objektivt sätt.

Inaktiv
Skrivet av Haledor:
Skrivet av Hunken:

Alla känner ju till wow så detta kan vara intressant jämnförelse
http://dukestreet.org/archives/004156.html

Han tar upp skillnader mellan spelen men knappast på ett objektivt sätt.

Wow är som ett ekorrhjul uppställt i disneyworld. Det är svårt att hålla sig objektiv då.

Hunken är vetanskapligt skolad och vet att objektivitet inte finns men att man skall sträva därhän eller ge skenet av att vara objektiv för att få anslag.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Det är inte speciellt svårt att göra en jämförelse där man med samma icke objektiva metod ger exempel på varför WoW är bättre. Tro inte att jag är för eller imot något av spelen för jag har spelat båda tills jag blev tillfälligt trött på dom så jag har en uppfattning om båda spelen.

Kom inte med argument som att man måste spela EVE under en lång tid för att komma in i det för jag spelade i över 1.5 år och det var tillräckligt för att testa på allt.

Som det ser ut nu är jag sugen på att börja spela båda spelen, stor expansion i WoW med pvp-arenor och ladder-system, nya instanser (+tbc) samtidigt som EVE expanderas lite då och då och ser för tillfället väldigt lovande ut.

Inaktiv

Läser gärna en jämförelse som är biased mot Wow om du hittar en.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Testpilot

Jag har kört EVE sen starten sen tog jag paus och körde WOW fram tills för nån månad sen och jag anser att det är komplett omöjligt att försöka få en jämförelse mellan spelen.
De är så långt från varandra 2 onlinespel kan vara , Wow är lättillgängligt och PVE medan EVE är klurigt och stenhård PVP , de tilltalar 2 helt olika sidor av den som spelar.

Skall man tala för min egen del så körde jag stenhård hardcore EVE i över 1,5-2år där jag gjorde allt som fanns att göra i spelet tills man var helt enkelt utsliten för man spelade så mycket och blev komplett scizofren att i många fall ha 3 konton rullande konstant och switcha mellan dessa i timtal.

Wow bytte man till för o relaxa lite och det var skönt , allt serverat på silverfat och så hade man kul igen tills man kom upp till hardcore läge igen och raidade stenhårt 5 dagar i veckan jag kom upp till NAXX i instans-väg .. jupp då hade man gjort det mesta i spelet igen och det var dags att lägga ner

Som natt o dag egentligen men bägge spelen är kul men ack , man skall nog inte ta dem så hardcore som jag gjort.

Inaktiv

En stor skillnad mellan spelen är att EVE är designat för att man sakta ska lära sig saker och får ofta vänta långa perioder mellan spännande händelser medans WoW är designat för nästan omedelbar action.

En spännande händelse i EVE kommer väldigt sällan men är mycket häftigare än en händelse i WoW. I WoW har man småroligt hela tiden istället. Vad man föredrar är väldigt personligt.

I WoW kan man "leka" mer, det är bara i hardcoreraid-situationer man har något att förlora.

Man brukar också säga att PvP i EVE är mer hardcore och det stämmer om man ser till det man förlorar vid en förlust, i EVE förlorar man hela skeppet som kan ta lång tid att ersätta medans man i WoW endast förlorar max några minuters speltid. Å andra sidan, om man verkligen gillar PvP för att t.ex. se hur bra man är i jämförelse med andra är WoW ett bättre spel (nu pratar jag om PvP och inte dueller). I WoW kan man få känslan av att man vunnit flera gånger i timman medans en sådan situation inte uppkommer speciellt ofta i EVE. Många situationer i EVE är 3+vs1 osv och detta händer såklart i WoW också men eftersom dessa situationer inträffar konstant i WoW så får man väldigt många jämna matcher också.

Detta är bara några få skillnader, WoW och EVE är otroligt skilda spel så man kan skriva hur mycket som helst om man vill.

Testpilot

Haledor: Du har rätt i allt du skriver ovan men en sak är överlägset i EVE och det är adrenalinrushen då man lyckats med nån bra fight eller annat spännande i EVE , man är hög på endorfin i timtal efteråt.
Den kicken har jag aldrig fått i WOW , hänger mycket på att det e så mycket mer man förlorar då man blir nedpepprad i EVE.

Medlem

PvP i EVE är överlägset PvP i något annat spel jag spelat (och då räknar jag med multiplayer-FPS också).

Mycket av detta handlar om hurpass mycket arbete det ligger bakom en strid. Det är inte så att när du dör, så står en ny uppsättning vapen och skepp där direkt. Utan du måste själv förvärva alla komponenter, samla ihop pengarna, och du styr hur ditt skepp är uppbyggt komponentvis.

Sedan när det väl blir strid, så har du kanske 1-2 dagar av resurssamlande och grejande på spel. Och du riskerar att förlora allt på ett ögonblick, för att du missade någon detalj.

Det är helt enkelt väldigt många faktorer inblandade i striden, oförutsägbarhetsgraden är HÖG. Dina fiender kan få oväntade förstärkningar, du kan få förstärkningar, osv.

Har du t.ex. någon som scoutar åt dig och de säger "7 fiender dök just upp i local" i grannsystemet, då du är fastlåst i en strid med en av dem (det går segt, men har du bara nog med tid, så vinner du) så blir det panik.

Skall du försöka avbryta striden och fly, eller ha is i ådrorna, och spränga fienden, och lyckas ta dig därifrån ändå?

Vinsten är lika underbar den, tänk att ha slagits emot 3 likvärdiga skepp styrda av karaktärer som bör vara jämnbra med dig (char-skillmässigt) och vunnit. Samt fått plocka åt dig resterna (skatten!) av deras skepp, som du kan montera på ditt skepp, eller sälja för dyra slantar, för att spara till något nytt trevligt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Ska man hårddra det måste man ju åka ut själv och skaffa materialet till ens skepp, fixa en ritning och bygga det

Fast det är väl som i verkligheten... betalar man lite extra så gör folk det åt en istället!

Medlem

PVP i EVE föregås ofta av en adrenalin rush utan dess like. Samt vid seger så känns det verkligen som man har vunnit.
Det kan jag inte påstå att en PVP session i WoW är.

Men det är som att jämföra fanta och bensin.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Men är inte EVE ett "never ending game" ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv
12
Skriv svar