Medlem
Bästa DPS:en

Hej.
Jag ska skapa en ny karatär nu, vilken klass dps:ar bäst??

Medlem

Witch Elf, skulle jag tro. Men dom är rätt klena defensivt har jag hört. Annars funkar marauder riktigt ljuvligt


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Vill du stå på range, gör Shadow Warrior, Bright Wizard och Scorcerer bra med damage.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Indeed, en bright wizard med dots är riktigt nasty att möta.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bright Wizard har typ lätt bäst DPS, inte ofta någon får mer damage än mig och om så är det antingen en annan BW eller en Witch Elf.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Scorcerer har mest skulle jag säga har kört en själv och ja du.....

Medlem

BW eller sorc. De är "spegelklasser" av varandra med liknande mechanics. Båda gör extrem dps men har lite med defensiva abilities och är mycket lättdödade. De skadar dessutom sig själva när de gör skada.

Är det ren dps du vill ha så kolla på dem.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

"Git' da' squishy!!"

Inaktiv

Magus!!


signatur

War never changes.

Medlem

Magus tycker jag gör äckligt med skada... även BW gör ruskigt med skada.

Medlem

Sorc/BW>WE/WH>Mara/WL. Samma ordning för vilka som dör snabbast

Medlem

Har nu spelat upp en Magus till rank 15 och jag kan lova att dom har en riktigt ruggigt hög DPS om man knappar rätt! :> Helnöjd, klart roligare att spela på än marauders imho.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Att ställa en sådan här fråga är som att fråga "Vilket djur springer bäst?".
Det beror helt och hållet på. Alla dps klasser/djur har sina starka sidor som utnyttjas på olika sätt. Några exempel:
Vi har en leopard och en människa som skall tävla i löpning. Vem vinner? Det beror på hur lång banan är. Är banan 100m vinner leoparden pga dess överlägsna hastighet. Är däremot banan 10km så vinner människan pga dess överlägsna uthållighet.
Vi har en sorcerer och en magus som skall tävla i DPS. Vem vinner? Det beror på hur bra motståndaren är (läs hur längre striden håller på). Är det en vanlig mob vinner sorcerern pga dess överlägsna skada på kort tid. Är det däremot en boss så vinner magusen pga dess överlägsna skada över längre tid.
Samma parallell kan dras till WoWs mage och warlock.

Mitt tips är att du ska läsa lite om alla klasser och söka på forum för det finns mängder med info om detta.

r1k
Medlem
Skrivet av Wookiee:

Att ställa en sådan här fråga är som att fråga "Vilket djur springer bäst?".
Det beror helt och hållet på. Alla dps klasser/djur har sina starka sidor som utnyttjas på olika sätt. Några exempel:
Vi har en leopard och en människa som skall tävla i löpning. Vem vinner? Det beror på hur lång banan är. Är banan 100m vinner leoparden pga dess överlägsna hastighet. Är däremot banan 10km så vinner människan pga dess överlägsna uthållighet.
Vi har en sorcerer och en magus som skall tävla i DPS. Vem vinner? Det beror på hur bra motståndaren är (läs hur längre striden håller på). Är det en vanlig mob vinner sorcerern pga dess överlägsna skada på kort tid. Är det däremot en boss så vinner magusen pga dess överlägsna skada över längre tid.
Samma parallell kan dras till WoWs mage och warlock.

Mitt tips är att du ska läsa lite om alla klasser och söka på forum för det finns mängder med info om detta.

Med dps är det väll ändå mest skada på kort tid som räknas?

Annars kan man ju säga att tanks är bra dps bara för att dom överlever länge och kan dela kanske samma skada under 5 minuter =P

Medlem
Skrivet av r1k:

Med dps är det väll ändå mest skada på kort tid som räknas?

Annars kan man ju säga att tanks är bra dps bara för att dom överlever länge och kan dela kanske samma skada under 5 minuter =P

Dps = damage per second, plain and simple. Säger inget om hur mycket tid som är involverat. En tank har inte möjlighet att komma upp i samma dps eftersom han, oberoende av hur länge han lever, inte kommer göra mer skada mer sekund. Mer skada totalt kanske, men inte per sekund.

Det jag menade är det att en magus är som starkast när alla hans dots och demoner är uppe, samtidigt som han slänger iväg direkta magi-attacker. Detta tar en stund att få igång men väll uppe kan han mycket väl passera en sorcerer i dps. Dock så är självklart en sorcerer överlägsen innan magusen kommit igång.

Ok, märkte att mitt exempel med leoparden inte var den bästa. Skulle jag göra den exakt skulle det betyda att människan efter en stund ökar sin hastighet till mer än den leoparden har, vilket hade varit en syn värd att se.

Medlem

@Wookiee

Du resonerar sakligt och vettigt. Vad jag dock undrar är om detta ang magus är baserade på ett teoretiskt uträknande eller på erfarenhet ingame? Att jag frågar, beror på att vi kört Mount Gunbads alla tre vingar med mitt gille otaliga gånger. Aldrig har en magus varit i topp 5 på dps charten, varken single target eller över hela raiden.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem
Skrivet av smuts:

Har nu spelat upp en Magus till rank 15 och jag kan lova att dom har en riktigt ruggigt hög DPS om man knappar rätt! :> Helnöjd, klart roligare att spela på än marauders imho.

Jag trodde tråden handlade om endgame dps. På tier 1-2 så gör nästan alla klasser okej dps, flera gånger har jag hamnat top 5 på dmg i tier 1-2 scenarios med min Archmage (lol! alla klasser kan få ut mkt dmg). Det jag försöker säga är att på högre level så är det stor skillnad på en "rättknappad" Sorc och Magus.

Medlem
Skrivet av Snake:

@Wookiee

Du resonerar sakligt och vettigt. Vad jag dock undrar är om detta ang magus är baserade på ett teoretiskt uträknande eller på erfarenhet ingame? Att jag frågar, beror på att vi kört Mount Gunbads alla tre vingar med mitt gille otaliga gånger. Aldrig har en magus varit i topp 5 på dps charten, varken single target eller över hela raiden.

Grundar mina tankar utifrån två saker.
1 - Jag lirar sorceress och har hittills nästan alltid varit nr 1 dmg dealer i RvR och utgår därför ifrån att jag kan min klass hyffast bra (för snäll och ta inte detta som skryt). Däremot har jag vid några tillfällen blivit om sprungen av en magus. I PQs är det ännu lättare att slunga iväg stora mängder dps och även här har magusar blivit bättre placerade än mig.
2 - Från det jag läst på diverse forum så är en magus svår att spela, men görs det rätt är han mycket effektiv. Däremot vad som menas specifikt med "rätt" kan jag inte svara på. Det enda jag vet var att det handlade om dots, därav parallellen med WoWs warlock.

Utifrån detta antar jag att spelas en magus "rätt" kan han mycket väl göra mängder med skada.
En tanke som slog mig nu, det kan dock ha att göra med att magusar är mer defensiva än sorcerers och dör därför inte lika lätt vilket leder till att de har mer tid att kasta magier.

Borde däremot påpeka att jag endast kan uttala mig om pre ~lvl 25 och endast i RvR och PQs eftersom det är de enda tillfällena jag kan jämföra.

Men som sagt, jag utgår ifrån de intryck jag har fått från personlig erfarenhet sammankopplat med vad jag hört folk säga om magusar. Men inga teoretiska uträkningar.

Medlem
Skrivet av Wookiee:

Att ställa en sådan här fråga är som att fråga "Vilket djur springer bäst?".
Det beror helt och hållet på. Alla dps klasser/djur har sina starka sidor som utnyttjas på olika sätt. Några exempel:
Vi har en leopard och en människa som skall tävla i löpning. Vem vinner? Det beror på hur lång banan är. Är banan 100m vinner leoparden pga dess överlägsna hastighet. Är däremot banan 10km så vinner människan pga dess överlägsna uthållighet.
Vi har en sorcerer och en magus som skall tävla i DPS. Vem vinner? Det beror på hur bra motståndaren är (läs hur längre striden håller på). Är det en vanlig mob vinner sorcerern pga dess överlägsna skada på kort tid. Är det däremot en boss så vinner magusen pga dess överlägsna skada över längre tid.
Samma parallell kan dras till WoWs mage och warlock.
Mitt tips är att du ska läsa lite om alla klasser och söka på forum för det finns mängder med info om detta.

DPS = Damage Per Second. Så nej, du kan inte jämföra det så. Det du menar borde väl vara att en magus gör mest damage over time. Typ?

Såg nu att fler hade påpekat detta, men jag låter det stå kvar iaf.

Medlem
Skrivet av Wookiee:
Skrivet av Snake:

@Wookiee

Borde däremot påpeka att jag endast kan uttala mig om pre ~lvl 25 och endast i RvR och PQs eftersom det är de enda tillfällena jag kan jämföra.

Att utgå från contribution i PQ's är inte pålitligt. Det känns som att den listan är väldigt random, då folk som afkat, gjort lite dmg eller healat lite hamnat på första plats väldigt många gånger. Har varit så genom t1 till t4.

1
Skriv svar