Operation Gjutet Bly

Medlem
Operation Gjutet Bly

Det är namnet på den offensiv som Israel utför mot Gazaremsan efter några raketer som ska ha avfyrats därifrån. Jag tänkte kolla hur ni här på FZ ser på konflikten. Här kan ni läsa om historien bakom konflikten, Historical Outline bör räcka som läsning för en klar bild.

Har Israel rätt att göra så här?
Var det rätt av västvärlden att ge det judiska folket landet som de hävdade som sitt?
Är Hamas en terroristorganisation eller ett demokratiskt parti?

Finns mycket att diskutera här, och jag ger mig snart in i diskussionen. Tänkte först se hur tankarna går här.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Principiellt ja, jag anser att Israel har rätt att invadera Gaza för att få slut på raketskjutandet. Hamas har som uttalat mål att utplåna staten Israel, vilket knappast gör Hamas till nåt att hänga i julgranen. Huruvida det var rätt av västvärlden att ge judarna Israel spelar egentligen ingen roll, gjort är gjort och att diskutera det är meningslöst för nu är det som det är. Om alla slutade pinka historiskt territorium hela tiden så skulle sånt här bli lite enklare att lösa, men nej, man ska vara stolta och gräva upp gamla synder och oförrätter ad infinitum vilket gör den här konflikten hopplös att lösa.

Visst beter sig Israel illa åt också, man kan ju tycka att judarna om några borde visa ödmjukhet, men dom är väl inte bättre än nån annan.

Huruvida Gjutet Bly är ett "proportionellt" svar på raketattackerna; ja, man måste göra det som behöver göras för att få slut på eländet, det finns inget "proportionellt" i krig, man kan liksom inte säga att "nej, ni får bara döda si och så många fiender för dom har bara dödat si och så många för oss". Är man ett gäng rambo-typer med palestinasjal som ger sig på en välutrustad armé från en stad och dessutom gömmer sig bland civila, då blir det civila förluster. Feg är den soldat som gömmer sig bland kvinnor och barn, det blir ingen martyrdöd där.

Medlem

Israels reaktion på raketerna är rejält överdriven, det hela kunde ha lösts betydligt smidigare än att spränga allt och alla som kommer i vägen.
Hamas raketer är knappast träffsäkra men de är mobila, så att bomba skiten ur varje position israel misstänker innehåller raketer gör mer skada än nytta.
Det verkar mer som om de vill visa upp sin militära styrka, och samtidigt få tillfälle att döda en handfull palestinier.
Men hamas är inte bättre dem då de använder civila som mänskliga sköldar för att kunna avfyra sina raketer, när israel sedan bombar platsen så har hamas flyttat på sig och de civila får ta smällen.

Hela denna konflikt är totalt genomrutten av deras hat för varandra, det finns inga rena händer i denna konflikt.

Medlem

Har Israel rätt att göra på detta viset?
Ja, rätt har dom allt men om det är rätt ur ett "Humanskt perspektiv" kan man ifrågasätta, iof så har hamas lika stor del skyldighet i de höga civila antalet döda.

Medlem

Är inte palestinier ett ockuperat folk förtillfället och får göra raketskjutningar mot Israel, eftersom ockuperat folk har laglig rätt att göra väpnat motstånd? Medan vad judarna och Israel som "icke-existerande-stat" gör just nu är olagligt?

Bryr mig inte så mycket om hela karusellen eftersom det verkar som att få en fredlösning på NÅGOT problem i den delen av världen verkar omöjligt. Har dock väldigt svårt att se hur andra länder kan gå in och pressa Israel att sluta, när länderna som gör detta i fråga oftast har terroriststämplat Hamas själva sedan tidigare. Sedan att dom springer runt och gömmer sig bland civila borde ju göra att befolkning inte vill ha dom vid makten.

Medlem

Leve Palestina!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Såhär såg staten Israel ut från början och var det land de fick av de engelska kolonisatörerna efter FN:s beslut. Inget av de närliggande länderna erkände förståeligt nog staten och krig utbröt genast mellan Palestina och Israel samt flera andra närliggande länder. Med hjälp av västvärlden och först och främst USA lyckades Israel förvandla kartan till något sånt här

Idag är inte Palestina längre ett land utan ett av Israel ockuperat område. Den lilla Gaza-remsan till vänster är vad som tjatas om idag. Det är ett mycket kontrollerat och instängt område med en frustrerad och desperat befolkning.

Israel har pga deras övertygelse om att landet är deras fördrivit miljontals människor från deras hem. Världens största flyktinggrupp är idag Palestinier.

Operation Gjutet Bly är inte en enkel motreaktion, det är det nästa steget i Israels kamp för att likt Gamla Testamentet hävdar fördriva alla andra folkslag från det heliga landet. Många av Hamas och PLOs handlingar är avkysvärda och gör ett ställningstagande för dem omöjligt, men jag har förståelse för Palestiniernas handlande.

Tyvärr m0rfar så är historien för viktig i denna konflikt för att bortse från den. Hamas har aldrig erkänt staten Israel och har som mål att ersätta den med en islamistisk stat. Ungefär det Israel gör mot Palestina idag.

Jag är rädd för att förföljelsen har vänt mot muslimerna istället för judarna när den egentligen borde försvinna totalt. Man känner skyldighet och medkänsla med judarna, medans muslimernas rykte fördärvas och Palestinierna blir terrorister för att de inte kan uppbåda en armé. Vi i väst måste vara betydligt mer neutrala i frågan och vägra välja sida. Som ni kanske märker har jag inte så mycket för Israel, men jag lägger gärna det åt sidan för att stoppa konflikten.

EDIT: Kom på en liten fråga också, när man räknar vilka som är civila och inte i dödsfall, vilka är då inte civila? Palestina har ju ingen armé, så är det alla som har röstat på Hamas eller de som har skägg och turban och TNT runt bröstkorgen???


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Alternativ 4 på den !


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

"Israel har pga deras övertygelse om att landet är deras fördrivit miljontals människor från deras hem."

Orden etnisk rensning kommer osökt till mig...
Som tidigare nämnt så verkar det aldrig bli fred i den där delen av världen.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Denna debatten igen... Så säger de att vi inte kan känna den smärta de känner där nere

Israel är där det är, det kommer inte ändras inom överskådlig tid - folk där borde verka för att existera tillsammans, inte bilda förening kring att utrota ena sidan, det är vad hamas gör imo.

Jag har inga sympatier för hamas.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Alldeles för komplext för att jag ska orka dra mina tankegångar. Röstade dock.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Haha, det står jericho på kartan;)


signatur

Wai

Avstängd

För min del förstår jag inte hur någon med minsta möjliga lilla vett innanför pannbenet kan tycka något annat än att det Israel gör är rätt och rimligt.

Hamas för ett skickligt rävspel och blir hela tiden påhejade av media.
De menar att Israel ockuperar Palestina på ett olagligt sätt, Israel är som nazityskland, staten Israel borde förintas och alla judar borde dö!
De är bra på att ljuga och särskilt svensk media är värdelösa på att kolla upp sina fakta. Hamas är ett bra exempel på hur obetydlig sanningen egentligen är.

Det är vid såna här händelser man börjar känna apati. Är det verkligen lönt? Folk vill ju inte veta sanningen!

Hamas har under 8 år skickat 10 000 raketer mot Israel. 10 000! Det är en svindlande mängd. 10 000 raketer har alltså under åtta långa år splittrat familjer, förstört hem och dödat judar. Nu är Israel less och slår tillbaka. Vad händer? Nu är det Israel som är hemska för att försöker få stopp på eländet! Hur rättvist är det på en skala?
Israel varnar till och med folket i Gaza innan de bombar.

Bryr sig Hamas om sitt folk? De har sina högkvarter i skolor, sjukhus och andra ställen med mycket folk. De använder sina invånare som mänskliga sköldar.
Förresten, är det någon som har sett bilder på stridande Hamas-medlemmar i kriget?

Medlem

Självklart så har Judarna all rätt i världen att utöva terror mot terroristerna, det är ju Gud som har gett dom detta land, och som vi alla vet så står dessa lagar över den fysiska världens lagar.

Jag tror inte att våld kommer lösa det våld som sker dagligen (från både Israels sida och Palestinernas sida), det palestinska folket är skitsura över att dom trackaseras dagligen och att deras liv har förstörts helt och hållet, och att det för varje dag blir sämre och sämre.

Inte konstigt då att dom sätter sig upp mot förtryckarna Israel, det här slutar i att Israelerna blir ännu surare och deras grepp om halsen på det Palestinska folket blir bara hårdare och hårdare, vilket skapar ännu mer hat på den palestinska sidan.

Så ja, båda faktioner har satt sig i en skit som gör det väldigt enkelt att ta till sig vad religiösa ledare säger om ett paradis i efterlivet, ty helvetet dom lever i nu gör att det kan kännas väldigt enkelt och skönt att döda några israeler.

Synd att den militanta vingen av Hamas inte kan se ett land där judar och araber lever sida vid sida, och den extrema sidan av israel inte kan erkänna att araber är minst lika mycket människor som dom själva.

I den här konflikten finns inte svart eller vitt, det finns inga goda människor och det finns inga onda, jag misstänker att majoriteten av den israeliska befolkningen, och majoriteten av den arabiska befolkningen skulle vilja leva i fred om dom kunde, men någon måste sluta kasta sten och det tordes ju vara bäst om den starkare personen i den här konflikten (Israel) kan visa att man inte behöver slåss om kakan, det går att dela på.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Står inte på någons sida, men otroligt osmart av FN att "sätta" Israel där, och det känns som Israel använder sin militärmakt på ett "fel" sätt.
Det kommer nog aldrig bli´fred där..

Medlem
Skrivet av EliasN:

För min del förstår jag inte hur någon med minsta möjliga lilla vett innanför pannbenet kan tycka något annat än att det Israel gör är rätt och rimligt.

Alla människor sympatiserar inte med religösa fanatiker.

Citat:

Hamas för ett skickligt rävspel och blir hela tiden påhejade av media.
De menar att Israel ockuperar Palestina på ett olagligt sätt, Israel är som nazityskland, staten Israel borde förintas och alla judar borde dö!
De är bra på att ljuga och särskilt svensk media är värdelösa på att kolla upp sina fakta. Hamas är ett bra exempel på hur obetydlig sanningen egentligen är.

I ett krig är propaganda väldigt viktigt, från båda sidor. Dock så finns det uppgifter som gör sig mer gällande och med större "sanningsgrad" än andra. FN's rapporter, Rädda barnens rapporter, Human Rights Watch rapporter med mera.
Det är sanning att det dör flertalet mer Palestinier än Israeler, både under Israels anfallskrig och under "normala omständigheter".

Citat:

Det är vid såna här händelser man börjar känna apati. Är det verkligen lönt? Folk vill ju inte veta sanningen!

Pratar en religiös fanatiker om sanning? Vilken sanning då? Din guds? Din heliga boks?

Citat:

Hamas har under 8 år skickat 10 000 raketer mot Israel. 10 000! Det är en svindlande mängd. 10 000 raketer har alltså under åtta långa år splittrat familjer, förstört hem och dödat judar.

Åter igen. Det dör inte lika många Israeler som Palestinier i konflikten. Och under kriget är det endast en civil (från rapporter häromdagen) av den "judiska sidan" som dött. Till skillnad från:
"The Israeli operation has so far killed 758 people in Gaza, of whom 257 were children and 56 women, with 3,100 wounded, 1,080 of them children and 452 women, according to Palestinian reports cited as credible by UN officials."
Källa.

Citat:

Nu är Israel less och slår tillbaka. Vad händer? Nu är det Israel som är hemska för att försöker få stopp på eländet! Hur rättvist är det på en skala?

Israel slår tillbaka hela tiden. Genom att ta bort mänskliga rättigheter. Att sätta upp murar och kontroller. Att ockupera områden. Att tvinga folk visa legitimation så fort de går utanför dörren. Och är det folk som är misstänkta slängs de in i militära fordon och körs till ett fängelse utan rättegång.

Citat:

Israel varnar till och med folket i Gaza innan de bombar.

Och vad FAN spelar det för roll? Befolkningen i ett av världens mest överbefolkade område har ju ingen stans att ta vägen ändå! Samtidigt bombar Israeler sjukhus, skolor, elförsörjning, civila byggnader m.m. Vart fan ska de ta vägen!?

Citat:

Bryr sig Hamas om sitt folk? De har sina högkvarter i skolor, sjukhus och andra ställen med mycket folk. De använder sina invånare som mänskliga sköldar.

Ingen annan bryr sig om Palestinas folk heller. Och jag kan ge min högra arm åt att Hamas bryr sig mer om det Palestinska folket än vad Israel gör - behandlar dom som svarta under apartheid-tiden i Sydafrika.

Citat:

Förresten, är det någon som har sett bilder på stridande Hamas-medlemmar i kriget?

Ja.

När jag såg ditt inlägg började jag känna apati. Är det verkligen lönt? Men sen kom jag på mig själv att det inte går att låta dig predika om dina "sanning" utan att sätta sig emot - även om jag vet att du aldrig kommer vika dig en tum från att det är de som tror på "den riktiga Guden" som har rätt i alla konflikter vad det än rör sig om.

Offtopic: Jag är inte muslim. Jag är inte terrorist. Jag är emot förtryck av människor pga. folkslag - precis det förtryck som Israel just nu utövar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av EliasN:

För min del förstår jag inte hur någon med minsta möjliga lilla vett innanför pannbenet kan tycka något annat än att det Israel gör är rätt och rimligt.

Hamas för ett skickligt rävspel och blir hela tiden påhejade av media.
De menar att Israel ockuperar Palestina på ett olagligt sätt, Israel är som nazityskland, staten Israel borde förintas och alla judar borde dö!
De är bra på att ljuga och särskilt svensk media är värdelösa på att kolla upp sina fakta. Hamas är ett bra exempel på hur obetydlig sanningen egentligen är.

Det är vid såna här händelser man börjar känna apati. Är det verkligen lönt? Folk vill ju inte veta sanningen!

Hamas har under 8 år skickat 10 000 raketer mot Israel. 10 000! Det är en svindlande mängd. 10 000 raketer har alltså under åtta långa år splittrat familjer, förstört hem och dödat judar. Nu är Israel less och slår tillbaka. Vad händer? Nu är det Israel som är hemska för att försöker få stopp på eländet! Hur rättvist är det på en skala?
Israel varnar till och med folket i Gaza innan de bombar.

Bryr sig Hamas om sitt folk? De har sina högkvarter i skolor, sjukhus och andra ställen med mycket folk. De använder sina invånare som mänskliga sköldar.
Förresten, är det någon som har sett bilder på stridande Hamas-medlemmar i kriget?

Toker...
Judarna har tagit ett land som sedan väldlligt länge har bots av Palestiner. dom dödar och sjuter dom hel vilt! det är FEL.

det är grunden i det hela, men så klart är ju Hamas lite tokiga, även om dom är galet desperata.

Men Israel dödar otroligt många plestiner, dom skulle kunna, och gör det döda flera hundra civila för att kanske få tag i nån "terrorist"
ush


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lösningen till den här till synes oändliga konflikten ligger till stor del hos Israel. De måste visa palestinierna fördelarna och välståndet som ett samarbete kan ge istället för att sätta hårt mot hårt och gång på gång demonstrera vad det innebär att sätta sig upp mot Israel; indragna rättigheter, ockupation, trakasseri och allmän misär.

Det leder bara till hat och mer hat, något som båda parter tydligt har visat här. Om palestinierna förstår att israelerna inte är otrogna hundar som vill döda dem allihop kanske de inte känner ett behov av Hamas, och utan stöd kommer Hamas inte att överleva. Bäst vore ju om Hamas kunde sansa sig och erkänna Israel i utbyte mot ett drägligt liv för Palestinas befolkning.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av EliasN:

För min del förstår jag inte hur någon med minsta möjliga lilla vett innanför pannbenet kan tycka något annat än att det Israel gör är rätt och rimligt.

Hamas för ett skickligt rävspel och blir hela tiden påhejade av media.
De menar att Israel ockuperar Palestina på ett olagligt sätt, Israel är som nazityskland, staten Israel borde förintas och alla judar borde dö!
De är bra på att ljuga och särskilt svensk media är värdelösa på att kolla upp sina fakta. Hamas är ett bra exempel på hur obetydlig sanningen egentligen är.

Det är vid såna här händelser man börjar känna apati. Är det verkligen lönt? Folk vill ju inte veta sanningen!

Hamas har under 8 år skickat 10 000 raketer mot Israel. 10 000! Det är en svindlande mängd. 10 000 raketer har alltså under åtta långa år splittrat familjer, förstört hem och dödat judar. Nu är Israel less och slår tillbaka. Vad händer? Nu är det Israel som är hemska för att försöker få stopp på eländet! Hur rättvist är det på en skala?
Israel varnar till och med folket i Gaza innan de bombar.

Bryr sig Hamas om sitt folk? De har sina högkvarter i skolor, sjukhus och andra ställen med mycket folk. De använder sina invånare som mänskliga sköldar.
Förresten, är det någon som har sett bilder på stridande Hamas-medlemmar i kriget?

Toker...
Judarna har tagit ett land som sedan väldlligt länge har bots av Palestiner. dom dödar och sjuter dom hel vilt! det är FEL.

Som jag skrivit i en annan tråd. Argumentera att Israel aldrig skulle ha bildats kan man väll göra. Man att realistiskt tro att dessa människor NU, 60 år senare, en ny och rotad generation, att ge ifrån sig det dom har kan jag inte förstå.

Må Hamas brinna för det dom gör.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

SuperTank Nä det har du ju faktist rätt i, dom som är där idag, det är ju inte deras fel.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Atombomba båda sen är man kvitt problemet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av EliasN:

För min del förstår jag inte hur någon med minsta möjliga lilla vett innanför pannbenet kan tycka något annat än att det Israel gör är rätt och rimligt.

Hamas för ett skickligt rävspel och blir hela tiden påhejade av media.
De menar att Israel ockuperar Palestina på ett olagligt sätt, Israel är som nazityskland, staten Israel borde förintas och alla judar borde dö!
De är bra på att ljuga och särskilt svensk media är värdelösa på att kolla upp sina fakta. Hamas är ett bra exempel på hur obetydlig sanningen egentligen är.

Det är vid såna här händelser man börjar känna apati. Är det verkligen lönt? Folk vill ju inte veta sanningen!

Hamas har under 8 år skickat 10 000 raketer mot Israel. 10 000! Det är en svindlande mängd. 10 000 raketer har alltså under åtta långa år splittrat familjer, förstört hem och dödat judar. Nu är Israel less och slår tillbaka. Vad händer? Nu är det Israel som är hemska för att försöker få stopp på eländet! Hur rättvist är det på en skala?
Israel varnar till och med folket i Gaza innan de bombar.

Bryr sig Hamas om sitt folk? De har sina högkvarter i skolor, sjukhus och andra ställen med mycket folk. De använder sina invånare som mänskliga sköldar.
Förresten, är det någon som har sett bilder på stridande Hamas-medlemmar i kriget?

Personligen föstår jag inte hur en religiös person med minsta vett innanför pannbenet (bollen på mållinjen Castor) kan tycka att folkmord är rätt och rimligt.

Är Hamas påhejade av media? Palestina och framförallt Hamas blir terroriststämplade pga stödet från andra muslimska länder, medans Israels förtryck ses som legitimt pga att deras stöd är kristet och västerifrån. Att kalla angriparna i Hamas för terrorister kan jag förstå, men att inte kalla Israel för det bara för att de kan kalla sig för soldater och använder stridsvagnar och attackhelikoptrar istället för raketer är hyckleri och brutalt onyanserat.

Tycker du att det var legitimt att England och FN stjäl land från Palestinierna för att det är synd om deras folk? För att det står i en bok? Du som kristen borde faktiskt tolka det gamla testamentet som så att Kanaan är ditt och alla kristnas, skicka ett brev till FN, you can do it!

Jag vill veta sanningen EliasN, berätta!

Jag gillar inte formuleringen Nu är Israel less.... Om du jämför de båda kartorna så ser du att ockupationsmakten Israel har ända sen de stal landet 1948 fortsatt att likt Gamla Testamentet befallde dem att göra fördriva allt annat folk än guds utvalda ur Kanaan. Denna operation är som jag tidigare sade ingen motreaktion, det är nästa steg. Raketerna har oacceptabelt nog fortsatt att avfyras från Palestinsk mark, men det är inga nyheter, det har varit Palestinas andel av krigföringen dem sinsemellan sen decennier tillbaka.

Anldeningen till att Hamas blev demokratiskt framröstade är att de faktiskt har erbjudit mer social hjälp än vad Palestina någonsin har haft, för att besvara din fråga. En annan anledning är det ökade motståndet mot Israel som Hamas erbjuder en s.k. lösning på.

Om du läser mina inlägg med ett öppet sinne så kan du se att jag inte stödjer någon sida, för det går inte att göra med en nyanserad bild.

Ta och skaffa en sån.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Må Hamas brinna för det dom gör.

"Må Israel brinna för det dom gör - först."

Skrivet av Night Hawk:

Atombomba båda sen är man kvitt problemet.

Samt att hela ekosystemet i världen sätts ur spel.
Bra och givande inlägg, för det är verkligen en bra lösning.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Klarade av att se ett 20-tal bilder på döda palestinier på YT, mest barn och det får en att undra vad Israel håller på med. Kanske är världen så tokig att just de som drabbats av förintelsen begår samma misstag med att vilja utrota ett folk.
Nu är jag inte alls insatt i historien men det Israel gör verkar ju inte vara så klokt.

Medlem

håller inte på någon sida båda har använt terror i mer eller mindre utsträckning men det är för jkla tragiskt för dom oskyldiga offren

man kan ju hoppas att det löser sig om några tusen år


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Klarade av att se ett 20-tal bilder på döda palestinier på YT, mest barn och det får en att undra vad Israel håller på med. Kanske är världen så tokig att just de som drabbats av förintelsen begår samma misstag med att vilja utrota ett folk.
Nu är jag inte alls insatt i historien men det Israel gör verkar ju inte vara så klokt.

Det är givetvis fel på alla sätt men hamas håller ju till bland civila, har sina vapen i skolor och sjukhus, smugglar i ambulanser osv - våra medier vinklar allt klar fördel, sympatimässigt, till palestina.

Alla gör fel men Israel får skulden för allt. Vi kanske har större krav på dem och tycker att de borde veta bättre?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hamas är ju terroriststämplade av hela EU så att säga att väst lägger hela skulden på Israel är väl att ta i? Men det är helt klart Israels agerande som drabbar flest civila.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ja definitionen av terrorism måste bli mer konsekvent och fördomsfri. Terrorism har många ansikten och kan finnas överallt, men vi har låtit Usama Bin Laden skapa mallen för en terrorist.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Klarade av att se ett 20-tal bilder på döda palestinier på YT, mest barn och det får en att undra vad Israel håller på med. Kanske är världen så tokig att just de som drabbats av förintelsen begår samma misstag med att vilja utrota ett folk.
Nu är jag inte alls insatt i historien men det Israel gör verkar ju inte vara så klokt.

Det är givetvis fel på alla sätt men hamas håller ju till bland civila, har sina vapen i skolor och sjukhus, smugglar i ambulanser osv - våra medier vinklar allt klar fördel, sympatimässigt, till palestina.

Alla gör fel men Israel får skulden för allt. Vi kanske har större krav på dem och tycker att de borde veta bättre?

Har de sina gömmor bland civila blir det genast besvärligare... Varnas civila lär Hamas få veta om eventuella attacker och flyr samtidigt... Dags att börja infiltrera verksamheter för att inifrån istället om man nu vill föra en något rättvisare krigsföring istället för att meja ner allt som rör sig i och runt siktet?
Situationen är i.a.f. märklig och vems fel det är verkar var svårt att säga. Kanske började det då (FN-organet) UNSCOP gjorde uppdelningen som ledde till israels självständighet vilket enligt araberna ansågs vara orättvist? (wiki)
Sedan måste jag i.a.f. titta lite på Yishuv. Det verkar vara ännu en möjlig orsak till konflikten.

edit - kan lika gärna länka dit direkt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten

Skribent

Problemet med Gaza är att media målat upp konflikten till hutlösa nivåer. Visst är det tragiskt att folk dör men man får inte att glömma att liknande scener utspelas dagligen överallt på vår jord. Varför får Israel/Palestina-konflikten sådan stor uppståndelse här i väst?

Bara i Zimbabwe har över tusen personer dött i kolera sedan i mitten av december. Och i Kongo har över tusen civila dödats, förts bort, våldtagits i olika stridigheter under de senaste månaderna? Var är alla massdemonstrationer, upplopp och underskrifter mot alla dessa brott mot mänskligheten?

Man ser sällan våra hycklande politiker, journalister och andra så kallade intellektuella propagera för mänskliga rättigheter i andra regioner än just Mellanösternkonflikten. Personligen tror jag inte de bryr sig ett dugg om palestiniers eller israelers lidande. De är bara besatta av att hata. Ett exempel: för ett par dagar sedan gick Mona Sahlin, som är partiledare för Sveriges största parti, hand i hand med skrikande dårar med Hamas- och Hezbollah-fanor svajandes i vinden. Har denna kvinna någon som helst aning om hur dessa pajaser ser ned och behandlar sina fruar och döttrar i de länder där de har majoritet?

Det gäller att ta bort skygglapparna och se att världen är större än den pyttelilla yta som Gaza utgör och verkligen öppna ögonen för allt lidande som sker över hela världen.

Skriv svar