Medlem
Sladd hjälp.

Hejsan.

Ska ha ny internet-sladd till xboxen,
vad är då skillanden mellan en korsad och rak, och ska man ha cat5 eller cat6?


signatur

B lup

Medlem

Cat 5 rak ska du ha, korsad är bara ett krav om du kopplar pc-pc utan nått emellan.

Cat 6 är Gigabitstandard o det behöver du inte på boxen, den har väl bara 100Mbitkort om jag minns rätt


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Cat 5 rak ska du ha, korsad är bara ett krav om du kopplar pc-pc utan nått emellan.

Kan man använda en korsad från routen till datorer eller måste man då ha en rak? Har alltid använt raka kablar men man har ju en jä*la massa korsade som ligger i en låda. Senast jag använde dem var väll när jag lana men bara en polare och vi ägde inte internet.....10 år sedan.

Medlem

Okej, tack så mycket.


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av Kresko:
Skrivet av Zymac:

Cat 5 rak ska du ha, korsad är bara ett krav om du kopplar pc-pc utan nått emellan.

Kan man använda en korsad från routen till datorer eller måste man då ha en rak? Har alltid använt raka kablar men man har ju en jä*la massa korsade som ligger i en låda. Senast jag använde dem var väll när jag lana men bara en polare och vi ägde inte internet.....10 år sedan.

Bra fråga hörrudu, har aldrig tänk på det.
Men det borde funka tycker man, bara o testa.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

En switch(som finns inbyggd i routern din Kresko), kan hantera både korsade och raka kablar. Det vill säga, det spelar ingen roll vilken sort du använder, det kommer funka kanon likt förbannat :).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

En switch(som finns inbyggd i routern din Kresko), kan hantera både korsade och raka kablar. Det vill säga, det spelar ingen roll vilken sort du använder, det kommer funka kanon likt förbannat :).

Så det är alltså bara när man kopplar mellan modem och något (router, dator..) som det spelar någon roll?

Testade alldeles nyss med en korsad och det funka perfekt. xD Då vet jag vad jag ska använda alla mina korsade till! Tackar!

1
Skriv svar