Är detta en bra speldator?

Inaktiv
Är detta en bra speldator?

Jaha, nu var det äntligen dags att köpa en ny dator då min gamla är gott som död. Har en budget på 5-5,6k och varit tvungen att snåla lite med komponenterna men jag hoppas det ser bra ut.

Chassi:
Antec Sonata III 500 W - 995 SEK

Processor:
Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box - 1059 SEK

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB - 1463 SEK

Hårddisk:
250GB Samsung SpinPoint HD250HJ - 425 SEK

DVD/CD-brännare/läsare:
Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Svart - 204 SEK

Minne:
Kingston ValueRAM DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - 574 SEK

Moderkort:
Gigabyte GA-EP35-DS3 P35, s775 - 958 SEK

TOTALT: runt 5600 kr

Så, vad tycks? Passar komponenterna bra ihop och skulle den här datorn kunna klara av tunga spel, såsom Crysis och CoD4? Hade tänkt överklocka lite också.

Inaktiv

Ser bra ut. Du kommer kunna fläska upp processorn bra med det moderkortet också. jag kör 3.6ghz på ett sämre moderkort, så du bör klara minst lika bra.
Mycket prisvärt system tycker jag. Dustin har ett bra erbjudande också, men blir några hundralappar dyrare. Q9550, P5Q Pro, 4gb ram, 4850 för 4500 kr. Motsvarande grejer kostar 4000 i ditt system. Tåls att tänka på kanske

Bra budgetsystem i alla fall! Har som sagt liknande och är mycket nöjd.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ser som sagt bra ut !


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Tackar för svaren !

Har dock hört att grafikkortet blir rätt varmt, nästan upp till 70-80 grader ! Borde jag isf köpa den här: Arctic Cooling Accelero S1 rev2 ? Har hört att den kyler rätt så bra.

Inaktiv

Jaa, har precis köpt det kortet men inte hunnit testa det. Men jaa, det har jag också hört. Kommer nog också köpa en liknande kylare, men inte riktigt säker på hur just den presterar.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Accelero S1 funkar mycket bra på 4850. Mitt idlar 39-40 istället för 60 och load ca 60-65 istället för 85


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Se till att fixa den nya Sapphire versionen(Dual Slot brukar den kallas).

Jag har den personligen och den ligger på ca. 55 grader i spel, vilket är en stor skillnad mot orginal temperaturen. Dessutom kostar det inte mer en ett vanligt kort - och du slipper hålla på att skruva med custom fläktar.

Inaktiv

Ser som sagt bra ut. Kan bara säga att det blir riktigt varmt i det chassit du valt, har själv ett likadant. Skulle rekommendera ett annat faktiskt, finns många runt 700kr som har mycket bättre luftflöde. Lycka till

nj
Medlem
Skrivet av CAMParn:

Ser som sagt bra ut. Kan bara säga att det blir riktigt varmt i det chassit du valt, har själv ett likadant. Skulle rekommendera ett annat faktiskt, finns många runt 700kr som har mycket bättre luftflöde. Lycka till

Har du sett till att hålla lådan fri från kablar som hänger löst och så?
Sonata-lådorna har löjligt gott om "gömställen" där man kan stoppa undan kablar man inte behöver, eller dra kablar via för att få ett så rent utrymme över hela moderkortet som möjligt.

Har originalmodellen av Sonata-lådorna som hängt med i runt 5-6 år nu, förvisso satt in nya fläktar i det (två Scythe S-FLEX 1600RPM) och har en fin vindtunnel genom lådan när dessa (samt min Tuniq Towers fläkt) varvar upp mot maxvarv. Även byggt ett antal datorer med både orginalvarianten samt Sonata III och jag kan inte påstå att jag känner igen det där med att det blir riktigt varmt.
Visst, Sonata-serien är inte designad för bäst kylning, men bygger man på ett smart sätt så har de ett bra luftflöde genom större delen av lådan. Hårddiskracket är förvisso lite i vägen och ställer till det, men det har å andra sidan andra fördelar i stället.

Inaktiv

Ok, ska precis beställa

Hade också tänkt överklocka processorn till minst 3,6 ghz. Tips på några bra cpu-kylare? Helst 200-300 klassen.

nj
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro är en rätt prisvärd kylare som går att hitta för <200kr (även om många butiker vill ta 200-300kr för den).
ZEROtherm har väl någon/några kylare i den prisklassen som är helt ok med, möjligen något högljudda när fläkten ligger på maxvarv vad jag kan minnas från när jag läst om dem.

Det skulle dock underlätta om du berättade vart du handlar, enklare att kolla på butikens utbud och komma med förslag då så du slipper massa extra fraktkostnader.

Inaktiv

Tack.

Det blir väl en Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Med den borde jag väl minsta kunna klocka till 3,6 ghz, right?

Chassi, hårdisk, brännare beställde jag från Inet och resten Komplett. Köpte dock processorn hos nån lokalhandlare för runt 1k.

nj
Medlem
Skrivet av Drizzo:

Tack.

Det blir väl en Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Med den borde jag väl minsta kunna klocka till 3,6 ghz, right?

Chassi, hårdisk, brännare beställde jag från Inet och resten Komplett. Köpte dock processorn hos nån lokalhandlare för runt 1k.

Det ska nog inte vara något problem, PaddanL vet jag har en E7200 i 3.6GHz med just en Freezer 7 Pro som kylare, samt ett minitower-chassi.

Inaktiv

Stämmer bra. Inte är det värmen som säger ifrån vid vidare överklockning heller.
Kylaren är utan tvekan det mest prisvärda alternativet. Kyler suveränt, tyst och kostar 1/3 av priset av många konkurrenter. Vad ska man säga annat än succé!


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ok, vad bra

Behöver jag köpa kylpasta eller följer det med processorn?

Inaktiv

Medföljer. Om den låter som satan själv först så får du gå in i BIOS och ställa fläkten på Optimal eller Silent eller liknande så blir det tyst. Kyl bra i de inställningarn.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Drizzo:

Ok, vad bra

Behöver jag köpa kylpasta eller följer det med processorn?

Det sitter ett lager kylpasta förapplicerat på undersidan av kylflänsen. Var lite försiktig när du monterar den så du inte smetar ut det så det blir dålig kontakt bara.

Medlem

om du ska snåla varför köpa nytt chassi och typ brännare? har du itne det på din gamla?

1
Skriv svar