Fråga ang hårddisk

Fråga ang hårddisk

Hej!

Min hårddisk håller på att ge med sig tror jag, den laddar jättemycket samt att ibland när jag stänger av datorn så får jag upp meddelande (blåskärm) om att det är skrivfel på disken...

Ialla fall... min gamla disk är en Maxtor Diamond Mx 160Gb ATA/133. Jag är lite osäker på vad det är för moderkort på datorn. Nu när jag kikar på en ny disk så märker jag att det finns rätt mycket att välja på.

Vad är UDMA100? 100 är väl hastigheten på något sätt antar jag... Har ni några tips på prisvärda diskar? Tänkte väl mig något runt 300gb och 7200rpm

Medlem
Citat:

UDMA100. Ultra Direct Memory Access. This is the method by which the data is transferred from the drive to the disk controller. This method transfers the data faster than the PIO method employed by the original IDE/EIDE interface. The numbers after UDMA refer to the transfer rate, i.e. 100=100MB/sec. These days it?s more likely to be referred to as PATA, which refers to Parallel ATA meaning the data is transferred across the bus in a parallel fashion rather than serial!

*edit*

Hade bråttom när jag skrev detta, så slängde bara in citatet och drog. Men jag blir nästan osäker på vad du har gör gränssnitt för diskar på moderkortet. Har du SATA? IDE? Isåfall kan du köpa nästan vilken disk som helst. Samsungs Spinpoint-diskar är att rekomendera, har ägt sånna i flera år och aldrig haft problem. Alltid upplevt dem som extremt tysta också för den delen.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar