Datorn låser sig gång på gång?

Inaktiv
Datorn låser sig gång på gång?

Har vista 32bit versionen och det funkade väl något så bra i ca 2 månader för mig.
Men nu senaste 2 veckora har datorn börjat låsa sig fruktansvärt mkt! Kör med rätt många firefox fönster öppna (3-6), sen dc++, Azureus, winamp å surfar runt lite och kikar på filmer och så. I spel låser den sig inte, bara prövat gta san andreas och q3 men funkar precis som de gjorde i xp...prickfritt

Jag har en amd 3500+ winchester
1024mb i ram och ett ATI 850XT

De jag kan tänka mig felet är väl ram minnet men ej säker? hur kollar jag det? När jag tycker ctrl + alt + del i win sen aktivitetshanteraren. Och kollar fysiskt minne så står det ledigt 31mb och totalt 1022mb...
där felet är eller? Står ju på ett annat ställe fysiskt minne 56%?

Har prövat defrag & scandiska alla diskar men ingen skillnad...

tacksam för hjälp...e på god väg köpa en 1024mb ram sticka till!

Medlem

31 MB ledigt låter lite ja. Det kan också bli så att din nya sticka blir full den med om det är annat än minnesmängden som strular.

Själv kör jag ofta med ~40 tabbar + winamp med min dator... så det antalet du nämner är ju inget som skall påverka prestandan.

nj
Medlem

Fast Vista har väl en annorlunda minneshantering jämfört med tidigare versioner av Windows och Vista allokerar då mer eller mindre allt minne och frigör minne åt program när de startas.
Går att läsa om här bla.

Men visst, 1GB kan ju vara i minsta laget, Azuerus äter ju en del systemresurser pga Java, Firefox kan ju dra iväg rätt rejält i minnesanvändningen (finns en hel del tweaks för det ifall man söker lite), och Vista är ju helt klart mer krävande än vad XP är med tanke på hur gammalt XP ändå är.

Inaktiv

men cachen borde väl ändå inte synas i minnesredovisningen?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

men cachen borde väl ändå inte synas i minnesredovisningen?

Varför inte? Har du tittat på "top" i Linux? Exempel:

Mem: 3114244k total, 3032080k used, 82164k free, 239784k buffers
Swap: 2097144k total, 192k used, 2096952k free, 1962676k cached

Samma sak faktiskt, förutom att man i task manager inte (i Vista, på ett enkelt sätt) ser hur mycket som är cache-at. Jo förresten, under "Physical Memory" står det "Total" resp. "Cached". Jag har just nu Total 2045, Cached 1469 och Free 20. Fast stapeln med memory står på 842, hur det nu kommer sig. Riktigt hur man räknar ut det hela är jag inte säker på.

Dvs att det i Vista nu verkar likna andra system mer.

Inaktiv

visst har jag kikat på top.
jag menade bara att windows traditionellt inte verkar ha redovisat sin cache, och det gör ingen av de mer normalanvändarorienterade minnesanvändsningsredovisarna för linux heller.
minnasstapeln verkar ju mycket riktigt inte visa cachen i vista heller, enligt vad du berättar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

visst har jag kikat på top.
jag menade bara att windows traditionellt inte verkar ha redovisat sin cache, och det gör ingen av de mer normalanvändarorienterade minnesanvändsningsredovisarna för linux heller.
minnasstapeln verkar ju mycket riktigt inte visa cachen i vista heller, enligt vad du berättar.

WinXP visar ju även cache kombinerat med fysiskt minne om man kikar i prestandafliken i aktivitetshanteraren. "Allokerat minne (kB)"-kategorin är ju cache+RAM (om inte så har den väldigt mystiskt ändrats till exakt samma värde som min dators RAM-mängd+cachen varje gång jag kikat).
Är ju nästan svårare att hitta info om användningen av RAM:et än cachen i XP, för den mesta infon som finns under prestandatabben har ju med cachen att göra (utom specifikt "fysiskt minne (kB)" då, men det är också allt).

Medlem

Kör en gig minne och 1 gig usb sticka. Funkar bra kör då mestadels programmering och lite ps så minnet används förfullt men tycker det går rappt ändå om jag jämför med xp.

Inaktiv
Skrivet av mazk0:

Kör en gig minne och 1 gig usb sticka. Funkar bra kör då mestadels programmering och lite ps så minnet används förfullt men tycker det går rappt ändå om jag jämför med xp.

har en usb 1gb minnessticka liggandes hur gör jag för att köra den som ett minne?

Medlem
Skrivet av HandsFREE:
Skrivet av mazk0:

Kör en gig minne och 1 gig usb sticka. Funkar bra kör då mestadels programmering och lite ps så minnet används förfullt men tycker det går rappt ändå om jag jämför med xp.

har en usb 1gb minnessticka liggandes hur gör jag för att köra den som ett minne?

Funktionen kallas "ReadyBoost". Läs lite mer om det, t.ex. här: http://www.tomshardware.com/2007/01/31/windows-vista-superfet...

Inaktiv

nj^, menar du att den redovisar växlingsfil+ram, eller att den redovisar allokerat minne+cache:ade binärer av nerstängda men ofta använda program?

(om det stämmer att den visar cachen är winnt:s minneshantering ljusår sämre än jag trodde... då borde ju minnesanvändningen och växlingsfilanvändningen konstant ligga på max för bästa prestanda.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar