xp v.s vista

Medlem
xp v.s vista

skriv här vad ni tycke var bättre med vista jämfört med xp eller tvärtom

Medlem

NI ska skriva VARFÖR XP var bättre än Vista eller tvärtom

Medlem

Har inte testat vista ännu så det blir:Vet Ej


signatur
Medlem

ok, den e iallafall inget att ha än så länge

Medlem

vadå "vista var bättre än XP" tycker det ska va "Vista kommer att vara bättre än XP"

Medlem
Skrivet av Xphome:

vadå "vista var bättre än XP" tycker det ska va "Vista kommer att vara bättre än XP"

Byt ut "var" mot "är" så känns det kanske bättre?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Xphome:

vadå "vista var bättre än XP" tycker det ska va "Vista kommer att vara bättre än XP"

Byt ut "var" mot "är" så känns det kanske bättre?

nej för det är för mycket kvar att fixa i Vista så det ska vara "kommer att vara bättre"

Medlem

Gillar nytt och har inte problem med vista så därför tycker jag om det. Sedan så är det lite små funktioner som tex previous version som är tufft.

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Xphome:

vadå "vista var bättre än XP" tycker det ska va "Vista kommer att vara bättre än XP"

Byt ut "var" mot "är" så känns det kanske bättre?

nej för det är för mycket kvar att fixa i Vista så det ska vara "kommer att vara bättre"

Men frågan ställs just nu utifrån hur det ser ut idag. Du kan göra en ny omröstning om 2 år om du vill.

Just nu är vista/xp bättre än...

Du kan annars tänka "Vista visade sig vara bättre än XP"
om det känns bättre.. då..

Hur kan du vara så säker på att det kommer vara bättre? För att det är nyare?

Medlem

Jag tog alla tre alternativen, Vista är i allmänhet helt okej, gillar det. Men det finns definitivt saker i Vista som är mycket sämre än i XP, som t.ex Vista's utforskare.

Jag sitte och allvarligt överväga att installera XP igen bara pga av den.
Navigering och det samma är i stor grad samma som i XP, men jag har hängt upp mig på ett antal saker som gör det extremt irriterande att navigera och använda utforskaren.
När du navigerar med tangentbordet i det vänstra fältet (med katalogstrukturen) uppdateras inte den valda katalogen automatiskt, du måste trycka på enter för att välja katalogen, backspace fungerar i denna del som i XP, du går ner en nivå.
Använder du tangentbordet i den högra delen uppdaterar den automatiskt den markerade filen med previews och liknande, däremot fungerar backspace som en webbläsare, du går bakåt i "historien" och inte nedåt i katalogstrukturen, vilket att om du som jag rör mig mellan många kataloger och använder båda händerna för att navigera helt plötsligt kan befinna dig någon helt annanstans än var du borde vara, eller måste utföra många onödiga klick när jag snabbt vill gå igenom innehåll i många kataloger.

Musen fungerar som den brukar, tumknapp för bakåt i historien etc. Men vissa saker när du navigerar runt har ändrats till det sämre, tar upp det här nedanför.

Om du som jag ofta sorterar filer efter det datum som filen senast har blivit ändrat så kommer du ha katalogerna i botten på detaljvyn, om du i detta fallet skulle gå in i en av dessa kataloger, och sedan röra dig nedåt till den förra katalogen, PÅ ALLA MÖJLIGA SÄTT, så kommer den katalogen fortfarande vara markerad, och du måste scrolla upp för att komma åt de senast uppdaterade filerna (om du tar "genvägen" genom en annan katalog emellan så kommer den dock resettas, om den katalogen har en annan grund eller ligger på samma "startnivå" som katalogen du vill in i, svårt att förklara i ord.).

Filmarkering och hur detaljvyn fungerar har också ändrats, numera kan du markera en fil genom att klicka någonstans över hela fältet (hela fältet där du har kolumner med info, som storlek, typ, och de vita fälten emellan), man skulle kunna tro att detta är en välkommen feature, för mig är det inte det. Har du markerat en fil och ska markera en stor mängd filer (genom det vanliga sättet att dra ut en låda) och börja markeringen med den filen du har markerad måste du först avmarkera den genom att markera en annan fil eller klicka utanför områden som inte tas upp av filer och deras kolumner. Detta låter som ett simpelt problem, det är det, men när du måste göra det hela tiden eller inte kan markera utanför "kolumnområdet" så blir det onödigt mycket jobb.

Vill du även veta sammanlagda storleken på filerna i katalogen så går det snabbast att avmarkera alla filer och avläsa det i statusraden, kör du då i fönster eller har såpass stora kolumner att du inte har någonstans att avmarkera filerna så är du körd, eller måste scrolla till botten (där det oftast finns ett litet mellanrum att avmarkera på).

Bara pga av att de har ändrat hur navigeringen fungerar i utforskaren så känner jag för att installera XP igen, folk som inte använder bägge händerna för att navigera omkring kommer troligen inte ha något problem överhuvudtaget, eller ens märka någon skillnad, jag märker tyvärr av det för mycket.

Inaktiv

Nej, den slutade. Men.. om man har fått Vista att fungera och förståt sig på det så är det mycket bättre än Xp. Eftersom att Vista har nya funktioner, säkerhet etc!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

jag gillar vista - spelar ingen roll varför

Medlem

"jag gillar vista - spelar ingen roll varför"
samma tanke.

jag har testat vista på min burk, och det funkade i 30min sen började det bugga och en fin blå skärm.. heh

Kommer inte byta förrens om 2 år kanske

Medlem

tack för svar, tråden var inte till för att kommentera vad jag skrev, så var d med det.

1
Skriv svar