Vista - sjukaste nätverksproblemet

Medlem
Vista - sjukaste nätverksproblemet

Nu har man fan stött på det mesta. Jag kör Vista Ultimate 64-bit.

Ok, here goes...
Jag ansluter till nätverket, får IP-nummer via DHCP, jag kan pinga ut till vilken host som helst, och kan även FTP'a. MEN! Så fort jag öppnar ett program som använder sig av GUI/Användargränsnitt, så funkar ingenting över nätverket överhuvudtaget.

Dvs, jag kan FTP'a utan problem om jag gör det via cmd->ftp.exe, men öppnar jag FTPRush, SmartFTP, CuteFTP eller vilket FTP-program som helst, så säger det TVÄRSTOPP! Det timar inte ens ut, utan får connection error samma sekund som jag klickar på "Connect".

Detta gäller SAMTLIGA program. uTorrent, Firefox, Thunderbird, whatever... Ingenting vill funka, trots att jag kan pinga, köra tracert, ftp'a och allting via cmd-prompten.

Hur sjukt är inte detta?


signatur
nj
Medlem

Ingen brandvägg som blockerar? Kan ju lägga till Windows egna program på en lista över tillåtna program automatiskt.

Medlem

Nej, ingen brandvägg. Det har jag såklart testat.

Men det verkar som om det är något skumt med ARP cachen i Vista, då den inte töms/uppdateras korrekt. Prövade att rensa ARP'en, och då funkade t.ex. FTP. Men alla andra program (t.ex. MSN, Firefox, Thunderbird) började krascha istället.Skitskumt...


signatur
Medlem

hade ett liknande problem med win98 en gång i tiden som verkade ha något med cache att göra. jag kunde typ ladda altavista en gång. eller en större sida en halv gång, sen vägrade den fortsätta. var samma sak med ftp, kunde ladda ner några hundra KB sen tog det stopp. lösningen på problemet var att ta bort win98 och bara köra win2000 (spelade gamla spel på win98), så jag har inte så mycket att bidra med nej


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar