Backup prog och "Display-hanterare"

Medlem
Backup prog och "Display-hanterare"

Är på jakt efter ett gratis backup program. Det ska sjävklart vara resurssnålt, och vara så simpelt som det behöver vara.
De enda funktioner jag vill ha är:

-Ställa in vilken/vilka mappar som ska kopieras
-Och en knapp för att starta kopieringen
-Ikon i systray med meny för att starta kopieringen

Vill inte ha/behöver inte ha nån komprimeringsfunktion, utan det ska vara så simpelt som möjligt.

Och den där "Display-hanteraren". Jag har en LCD-TV och en LCD-Monitor, båda är inkopplade till grafikkortet, men jag vill bara/kommer bara att använda en i taget speciellt eftersom de har olika upplösningar (1920*1080 och 1280*1024).
Vill helt enkelt ha ett program som gör att man kan växla mellan de två skärmarna, både med nån genväg i snabbstartsfältet och tangentbordskommando.
Hittade ett som heter UltraMon, i det lyckades jag skapa två s k "Display Profiler", med genvägar och allt så att det funkar som jag beskrivit ovan. Problemet är att programmet inte är gratis och att jag inte behöver de andra funktionerna som finns i programmet. Så om nån kan tipsa om ett gratisprogram, där man kan göra det jag beskrivit här ovan, utan en massa extrafunktioner som jag inte behöver, så är jag tacksam.

Ska självklart googla runt lite själv, men om nån har nåt bra tips så...

Medlem

Vilket os är det du använder dig utav?

Inaktiv

backup: skriv ett enkelt script för valfritt arkiveringsprogram.

skärmhantering: både ati och nvidia har bra verktyg för sånt där. (särskillt ati.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

ATI Tray Tools borde väl kunna fixa bildskärmshanterandet väldigt enkelt via systray ifall det är ett ATI-baserat grafikkort (antar att det är datorn som står i signaturen?).

Medlem
Skrivet av mazk0:

Vilket os är det du använder dig utav?

Windows XP. Tänkte att eftersom jag skapade tråden under kategorin "Windows-mjukvara" så skulle det vara givet, men det finns ju iofs. andra versioner än XP, liten miss där.

Skrivet av nolimitsoya.:

backup: skriv ett enkelt script för valfritt arkiveringsprogram.

Ingen aning om hur man skriver script...

Hittade ett backup-program som heter Cobian Backup. Det verkar vara ett bra program. Visserligen med betydligt fler funktioner än vad jag är ute efter. Men om man vill ha så få funktioner som jag är ute efter så får man väl slänga ihop nåt eget precis som du säger. Fast jag kan som sagt ingenting om varken script eller programmering.

Skrivet av nolimitsoya.:

skärmhantering: både ati och nvidia har bra verktyg för sånt där. (särskillt ati.)

Skrivet av nj:

ATI Tray Tools borde väl kunna fixa bildskärmshanterandet väldigt enkelt via systray ifall det är ett ATI-baserat grafikkort (antar att det är datorn som står i signaturen?).

Japp, det är datorn i signaturen det gäller.

nolimitsoya: Antar att du syftar på Hydravision? Har för mig att jag testat det, och att det inte funkade som jag ville...får väl prova det igen.

Hade ATI Tray Tools innan, men av nån anledning så gillade inte tv:n det (Sony KDL-40W2000). Bytte jag till nån annan bildkälla och sen tillbaka till HDMI-ingången som jag har datorn inkopplad till så blev det svart i rutan, det enda som hjälpte var reset-knappen på burken. Kan ju också nämna att av nån anledning så är det ingen bild på tv:n förrän man kommer in i windows, alla bootmeddelanden och bios och allt det där går inte att komma åt på tv:n. Vet inte vad det beror på, men uppenbarligen så gillar inte tv:n signalen i det läget. Det funkade när jag kopplade via HDMI-switchen i receivern (Denon AVR-3806), fast bilden blev överskannad (tror jag det heter) alltså hela bilden fick inte plats.

Inaktiv

ett script behöver inte bli mer komplicerat än att man sparar en kommandorad i ett textdokument som man sedan exekverar som vilket program som helst. (döp det till *.bat, eller hur man nu gör i vindövs...)
det kan givetvis göras krångligare än så, men man måste inte. (däremot kanske man bör, men orkar man inte lära sig är det ju betydligt bättre än ingenting alls.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar