Uppskalning av Ps och Ps2 spel.

Medlem
Uppskalning av Ps och Ps2 spel.

Har precis kommit underfund med att jag faktiskt kan lira lite gamla spel som jag har kvar uppe på loftet!
Så jag rotade fram mina gamla RPG´s FFVII & FFX.
Och plötsligt slog tanken mig att jag någonstans hade hittat någon funktion med uppskalning under inställningar på min Ps3´a. Och slog på "Helskärm" och laddade igång FFVII. Satt och njöt igenom introt och hade stora förväntningar då spelet startat så hade det stått "1080 p". Jisses tänkte jag.
Men när jag väl kom in i spelet så blev jag grymt besviken, spelet ser värre ut en tidigare?!
Hur är det möjligt?
Tänkte att det kanske bara var ett dåligt stöd för just det spelet och laddade in FFX, men samma visa var det där.
Någon som vet varför det blir så här dåligt?
Och om Sony har planer för en uppdatering av programvaran?

Inaktiv

du tror att uppskalnings funktionen lägger på mer polygoner och shaders på karaktärerna eller?

det är fortfarande samma GAMLA playstation ETT spel..det kan omöjligt se bra ut i stort format

Medlem

Nej varför skulle jag tro det?
Men med en högre upplösning så borde ju vissa kanter och sådant minimeras?

Medlem

spelen får väll ingen högre upplösning så när lågupplösningen ska dras ut så förvärras det istället.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Men då undrar man ju varför Sony har funktionen över huvud taget

Inaktiv

Anledningen är att på så sätt så slipper tv:n göra uppskalningen, något som många tv:ar är dåliga på och orsakar att spelet hackar.

1
Skriv svar