Vad är det med Football Manager 09?

Medlem
Vad är det med Football Manager 09?

Är det bara jag som inte begriper mig på Football Manager över huvud taget?

Detta spel, som ska vara så oerhört realistiskt har retat upp mig så till den milda grad att jag för att bevara mitt förstånd måste fråga er andra till råds.

Vad är det med detta spel?
I min enfald trodde jag att jag skulle kunna påverka utgången i matcherna. Detta har visat sig helt felaktigt. Trots att jag provat med olika lag, uppställningar, träningsupplägg, coachningsmetoder, special-moves och så vidare spelar mina lag uteslutande på samma sätt: dom springer runt som nackade höns och kan knappt träffa en fotboll.

Det finns många kalkon-exempel. Ett minnesvärt ögonblick var en match där jag spelade med Kalmar mot Helsingborg. Matchen slutade med torsk för mig med 4-2. Samtliga mål i matchen var självmål.

Mina målvakter är värst. Antingen står dom helt stilla och låter lugnt bollarna passera på snabbaste sätt in i mål. Djurgårdens målvakt är hittills min favorit: han har en förkärlek för att släppa ned bollen, dribbla sig ut till mittcirkeln, och sedan passa närmsta motståndarforward som glatt gör mål. Jag har torskat flera matcher med uddamålet på det här sättet.

Mina forwards är dock inte långt efter- antingen kan dom inte träffa målet, får dom frilägen slår dom bollen elegant rakt på målvakten och oftast struntar dom helt i bollen och rusar hemåt istället för att anfalla.

Spelarna i allmänhet beter sig också som småbarn- oavsett träningsmängd anser dom alltid att dom måste träna för hårt. Detta trots att dom alltid presterar sämre om man inte enbart sätter dom på att träna en enda sak "intensivt". Att få dom där träningspilarna att vända uppåt på annat sätt verkar helt omöjligt.

Nu har jag visserligen inte gett mig på att coacha Manchester United, Inter, Real Madrid eller nåt sånt storlag ännu, men måste man verkligen coacha ett Chelsea i toppform för att kunna besegra Gefle under ordinarie matchtid? Jag måste starkt ifrågasätta "realismen" i detta spel.

Men är det ens ett spel? Jag begriper verkligen inte vad själva spelmomentet går ut på? Om inga av dom val jag gör påverkar matchutgången är det väl inte ett spel över huvud taget? Jag har spelat med utespelare som målvakter, forwards som mittbackar och mittfältare som strikers utan att märka någon större skillnad i prestation.

Antingen är jag verkligen världens sämsta fotbollscoach, eller också är det något skumt med Football Manager 09. Kan någon förklara för mig vad jag gör för fel? Går det överhuvudtaget att göra rätt?


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Vann Serie A med Chievo... visserligen på 08 men 09 är inte så annorlunda.

Du gör fel. Jag måste erkänna att kan man inte sätta sig in i CM på egen hand så är det tvivelaktigt att du någonsin blir en bra tränare.
Tyvärr är det väldigt komplext spel: så om jag skulle kunna hjälpa dig så måste jag sitta med och se vad du gör.

MEN, jag har tips åt dig
Försök lära dig alla smådetaljer och vad de betyder och har för effekt. Det finns många inställningar och interaktioner du som tränare har till förfogande: lär dig först vad varje enskild har för effekt.
Nu kommer vi till problemet, varför jag säger att man måste "förstå" CM på egen hand: största skillnaden mellan flipp eller flopp är hur du får alla inställningar och interaktioner att fungera ihop! Inte bara det: du måste ha en känsla om du ska gå efter en viss plan eller anpassa dig efter omständigheterna.

Tyvärr: men man kan inte spela på auto det här är ett väldigt krävande spel. Sen kan jag berätta för dig att intensiv träning är antagligen det sämsta du någonsin kan göra. Den inställningen är till bara om en spelare behöver bli bättre på något på bekostnad av andra träningar. Tänk dig själv: träna STENHÅRT 8 timmar varje dag och sen vara pigg och motiverad för söndagsmatchen. Det går bara inte: de är människor lika mjuka som du och jag.

Lycka till!

1
Skriv svar