AoC samlingstråd: Problem och potentiella fixar

Medlem
AoC samlingstråd: Problem och potentiella fixar

Eftersom många har haft problem med t.ex. patcharen till Age of Conan tänkte jag skriva en liten sammanställning:

* Patcharen laddar inte ner någon patch:
- Antingen är patchningsservern nere, eller så är det din conanpatcher.exe som strular. Det hjälper i vissa fall att döpa om conanpatcher.exe.tmp.X (X=0, 1 osv.) till conanpatcher.exe och starta filen.

* Interfacet svarar inte efter att min karaktär har dött. Världen är i färg men interfacet är svartvitt:
- Detta hände (i mitt fall) av att hårddisken där AoC låg installerat fick slut på utrymme. Enda lösningen jag hittade var att ta bort och installera om klienten

Fyll gärna på i tråden så lägger jag till i första posten.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

[reserverad]


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

[reserverad]


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Lyckades få en bug idag som gjorde att min herald fastnade i demon mode och fatality buffen försvann aldrig. Så sprang runt i god mode ett tag och oneshottade folk som nästan var dubbelt så hög lvl som jag.

Får hoppas på att detta inte är en återkommande bug.

Inaktiv

Hade samma problem men tvärtom, var en dot som inte ville gå bort tills jag dog, var ganska återkommande eftersom jag försökte runt 6 gånger o alla gånger hände samma sak, tror de håller på att fixa det nu dock. Hoppas åtminstånde.

Medlem

Jag har också märkt en del buggar med buffs ... potions effects som håller lite för länge ... hostile buffs som suger livet ur dig i mer än 7 sekunder Sen så har man ju lyckats fastna några gånger ute i världen också ^^.

Jag tycker också att man skulle kunna filtrera mini-kartan .. den tenderar till att bli jäkligt stökig med alla "!" när man kommer till nytt ställe. Questloggen skulle man kunna göra om lite också ... t.ex att man ser vilka som är på vilket quest när du är i group(som i WoW).

Medlem

Jag har en grafikbugg som gör att när jag start spelet så kan jag inte se 3d grafiken bara vissa saker som håret och ögonen. Det löser sig genom att byta till shader 2. Sen går det går att byta tillbaks utan att grafiken försvinner.

Nästa grafik bugg är att jag inte kan se partikeleffekter så som eld och grejer. Mycket störande speciellt eftersom det gör att massa magi effekter inte syns. Detta vet jag inte någon lösning på.

Men jag tror jag ska testa att installera om och se om det hjälper.

Medlem
Skrivet av L07u5:

Jag har en grafikbugg som gör att när jag start spelet så kan jag inte se 3d grafiken bara vissa saker som håret och ögonen. Det löser sig genom att byta till shader 2. Sen går det går att byta tillbaks utan att grafiken försvinner.

Nästa grafik bugg är att jag inte kan se partikeleffekter så som eld och grejer. Mycket störande speciellt eftersom det gör att massa magi effekter inte syns. Detta vet jag inte någon lösning på.

Men jag tror jag ska testa att installera om och se om det hjälper.

vad kör du med för grafikkort?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Medlem

Ljudbugg: Rösterna till min egen karaktär samt alla NPC:er är väldigt låg och går knappt att höra alls. I övrigt så hörs alla ljud.

EDIT: Löste sig genom att ställa om ljudkanalerna från 7.1 till 2.1 i Vistas ljudkonfiguration.

Medlem

Får fortfarande inte partikeleffekter och det är allmänt dålig fps. Ska köpa 2GB minne till i veckan får se om det hjälper för att få bättre fps.

Inaktiv

Kan vara så att du drar upp en bar kallad "Particle something something" till 100% och ändå inte ser några partikeleffekter? Vad jag kan minnas gör den "baren" att du får desto mer magieffekter och dylikt desto högre du drar upp den.

Medlem
Skrivet av L07u5:

Jag har en grafikbugg som gör att när jag start spelet så kan jag inte se 3d grafiken bara vissa saker som håret och ögonen. Det löser sig genom att byta till shader 2. Sen går det går att byta tillbaks utan att grafiken försvinner.

Nästa grafik bugg är att jag inte kan se partikeleffekter så som eld och grejer. Mycket störande speciellt eftersom det gör att massa magi effekter inte syns. Detta vet jag inte någon lösning på.

Men jag tror jag ska testa att installera om och se om det hjälper.

Skrivet av L07u5:

8800GTS

Samma grafikkort som jag har. Om din AA är av, sätt den på vad som helst, jag tog 2. Det löste ett liknande problem för mig under betan. Annars vet jag inte. Hoppas det löser sig.

Edit: Jag använder också de senaste beta drivrutinerna. Testa dom om du inte redan gjort det.

Medlem
Skrivet av Jaglavak:

Samma grafikkort som jag har. Om din AA är av, sätt den på vad som helst, jag tog 2. Det löste ett liknande problem för mig under betan. Annars vet jag inte. Hoppas det löser sig.

Om installationen fixade buggen med att jag var tvungen att byta shader. Dock kvar står det om jag sänker max render distance eller nått sånt. Måste ha den sliden maxad annars försvinner nästan all grafik.

Att sätta på AA fixade effekterna nu. Ska pilla lite mer när jag kommer hem från jobbet sen. Nu kan jag spela magi klasserna också var ganska tråkigt när de inte hände något mer än att fienderna fick skada när man la en magi

Gen
Medlem

Har också 8800GTS 640MB & 2GB RAM och brukar köra det i 1920x1200 på High, SM3, 16xAA och 2x eller 4xFSAA. I början låg jag på 18fps i djungeln och knappt 20fps i Tortage nattetid (med ryggen mot gaten).

Därför jag har testat flertalet inställningar, bytt till senaste beta drivisarna, formaterat HDDn och lite annat. Här är resultaten :

Sänka upplösningen till 1600 och lägre : Ingen effekt (pga att grafikkortet har så mkt minne)
Sänka till Medium : Ingen märkbar effekt
Ta bort FSAA : 5FPS skillnad
Sänka AA från 16x till 8x : Ingen skillnad
Shadow Detail : Från Everything till bara Characters eller Disable : Minst 10FPS skillad

Drivrutintweaks
Öppna kontrollpanelen och ändra:
Max Pre-Rendered frames till 1 ist för 3. Kan minska både mouslag och öka FPS lite.
Triple Buffering : Rätt säker på att nVidia 8800 ska ha det enabled
VSync : Disable (även om enable ändå inte enablar det)

Bästa upgraden : Köpa 2GB minne till. Man ska ha 4GB totalt, SPECIELLT om man lirar på Vista. AoC sägs käka mellan 1,5-2,0GB RAM minne för att smootha ut laddningstiderna mellan zonerna. XP behöver minst 512MB för att jobba och Vista behöver 1GB. Så räkna ut själva

Gen
Medlem

Angående updatern som fastnar på downloading patchinfo så har jag funnit att det ibland hjälper att vänta lite, typ 20-40sec så kommer den igång.

Medlem
Skrivet av L07u5:
Skrivet av Jaglavak:

Samma grafikkort som jag har. Om din AA är av, sätt den på vad som helst, jag tog 2. Det löste ett liknande problem för mig under betan. Annars vet jag inte. Hoppas det löser sig.

Om installationen fixade buggen med att jag var tvungen att byta shader. Dock kvar står det om jag sänker max render distance eller nått sånt. Måste ha den sliden maxad annars försvinner nästan all grafik.

Att sätta på AA fixade effekterna nu. Ska pilla lite mer när jag kommer hem från jobbet sen. Nu kan jag spela magi klasserna också var ganska tråkigt när de inte hände något mer än att fienderna fick skada när man la en magi

Kul att det ordnade sig.

Medlem
Skrivet av Gen:

Bästa upgraden : Köpa 2GB minne till. Man ska ha 4GB totalt, SPECIELLT om man lirar på Vista. AoC sägs käka mellan 1,5-2,0GB RAM minne för att smootha ut laddningstiderna mellan zonerna. XP behöver minst 512MB för att jobba och Vista behöver 1GB. Så räkna ut själva

Så sant! Jag hade redan 4GB men grannen, med en likvärdig maskin som min, uppgraderade till 4 och det blev en väsentlig skillnad.

Medlem

För dom som inte kommer åt EA forumet.

Making gameplay run more smoothly

tips and tricks to run the game smooth(er):

1. Turn off "bloom" in advanced graphics options and set shadows textures to "medium" or even "low". This may double/triple your fps in problem area's.

2. (optionally) turn off AA (4-25 fps gain on average). AntiAliasing= a GPU hungry technique to improve the visual quality of a game even further on lower resolutions.

3. Run the game off a seperate fast disk or raid system (where you only install the game and put no other data or programs) This noticeably helps the loading times during zoning and launching the game

4. close all other running programs and antivirus before playing AOC and defragment at least twice a week. Use simpleconfig.exe in your gamedir to perform a compression while you sleep (takes ages!)

5. Run the game fullscreen!

7. Backup your gamedir before and after every patch

8. (no longer valid in this build)

9. Vista only: disable the service called "windows search" and stop that service. That will remove the constant HD trashing even while idle which will allow your HD to load the game and it's zones much faster!!. Note: you will not be able to use the search function in windows (who cares...) as long as this service is stopped.

10: Vista only: disable system restore (at your own risk) or decrease the interval of system restores. This further decreases constant HD trashing

11. Vista only: make sure you got SP1 running. If not, install the SP or format and reinstall using a DVD that has the SP integrated in it already.

12: Vista only: set your power mode to max performance (= disable power saving modes etc....)

13: BACK UP YOUR FUNCOM DIR to another drive or at lease another spot on your harddrive. Something CAN go corrupt quite easy and you don't want to start redownloading all patches so backup your funcom dir (c: \program files....) after every new patch. If your game is corrupt just restore. TIP: you can move the game at any time by moving the funcom dir and then editing the "installinfo.txt" file in the "FUNCOM\age of conan" dir to point to the new and correct path. That's all it takes to move on the same computer. To move the game to a new computer, first install using the installer then move as if on the same computer and edit installinfo.txt as needed. You'll be good to go


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Verkar ju vara lite buggar osv, men med alla dessa buggar, är spelet fortfarande bra? Jämfört med WoW vad har ni för tycken då? Jag är väldigt sugen på att köpa det på releasen!

1
Skriv svar