Börja lira EVE på allvar

Medlem
Börja lira EVE på allvar

Jag och en polare testade EVE trialen när WoW betorna var över och vi väntade på att spelet faktiskt skulle släppas. Nu har vi lirat det ett bra tag och tröttnat lite på communityn, Blizzards förmåga att bokstavligen skita i att göra något åt att gamplayet inte funkar som det ska på de mindre populerade servrarna etc, etc, whine, whine...

Nu har vi blivit jäkligt sugna på att gå över till EVE på allvar, vi har varsin char men vi är väl inte riktigt nöjda med dem, dock finns det mycket tillgångar på dessa så vi tänkte återaktivera dessa konton, skicka över skepp, ISK, items etc till varsin ny char som vi skapar på samma konto och så tänkte vi börja lira på dessa sproilans nya characters.

Det jag tänkte höra är ifall ni har några tips på vad man ska börja som om man är relativt ny till EVE, är det bra att börja som miner, bounty hunter, smuggler etc. när man ska lära sig spelet?

Sen undrar jag då hur man översiktligt ska traina i början, ska man fokusera på skills som har med det man planerar att syssla med att göra; ska man traina generella skills som learning etc.?

Har ni tips på corps man kan gå med i som är bra för de olika syften ni kanske har listat på ovanstående frågor?

Vilka skepp ska man skaffa för ovanstående syften tar jag också gärna emot tips om. Om jag inte minns helt fel så har vi varsin Moa på våra gamla characters som vi tänkte snatta över till våra nya chars för att spara tills man nått rätt skills.

Tack på förhand.
Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Jag och en polare testade EVE trialen när WoW betorna var över och vi väntade på att spelet faktiskt skulle släppas. Nu har vi lirat det ett bra tag och tröttnat lite på communityn, Blizzards förmåga att bokstavligen skita i att göra något åt att gamplayet inte funkar som det ska på de mindre populerade servrarna etc, etc, whine, whine...

Nu har vi blivit jäkligt sugna på att gå över till EVE på allvar, vi har varsin char men vi är väl inte riktigt nöjda med dem, dock finns det mycket tillgångar på dessa så vi tänkte återaktivera dessa konton, skicka över skepp, ISK, items etc till varsin ny char som vi skapar på samma konto och så tänkte vi börja lira på dessa sproilans nya characters.

Det jag tänkte höra är ifall ni har några tips på vad man ska börja som om man är relativt ny till EVE, är det bra att börja som miner, bounty hunter, smuggler etc. när man ska lära sig spelet?

Sen undrar jag då hur man översiktligt ska traina i början, ska man fokusera på skills som har med det man planerar att syssla med att göra; ska man traina generella skills som learning etc.?

Har ni tips på corps man kan gå med i som är bra för de olika syften ni kanske har listat på ovanstående frågor?

Vilka skepp ska man skaffa för ovanstående syften tar jag också gärna emot tips om. Om jag inte minns helt fel så har vi varsin Moa på våra gamla characters som vi tänkte snatta över till våra nya chars för att spara tills man nått rätt skills.

Tack på förhand.
Mellanare

Jag tycker i så fall att ni skall sälja dessa karaktärer för in-game ISK. Man kan få miljarder ISK för en karaktär med över 8 miljoner SP.

För att starta en ny karaktär så föreslår jag att ni funderar över vilken typ av karriär ni ser som målet, det är ju lite individuellt vad man gillar - själv är jag pirat i ryggmärgen, och för mig så är combat-inriktat den vägen jag bör gå.

Eftersom ni redan har pengar och resurser, så är det ju en rätt bra väg att gå, PvP, eftersom det är bland det roligaste i spelet (imho).

För en fighter-baserad char så är Achura bäst, vad jag har förstått, fokusera på Perception, Willpower, och Intelligence (i den ordningen).

Är ni beredda på att AFK-spela ett tag, så satsa på att få upp learning-skills till 4 först, och börja sedan att intensivt träna support-skills för de skepp ni gillar.

Ta kontakt med mig (Tobias Sjodin) in game om ni vill ställa frågor live. Jag hjälper er gärna på traven.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Som Fisk sa, learning är gött att ha, har ni ISK så köp även de Advanced Learning skillsen som är mest bra att ha för er char.
Miner är enligt vad jag förstått det snabbaste sättet till mycket ISK. Men kan ni komma in i ett corp baserat i 0.0 så drar man ju in ganska så fett på ratting där. Allt beror på hur "bråttom " ni har med ISK. Man kan ju faktiskt träna en char som är allround, dvs både en miner och fighter...
Titta också på manufacturing, där finns grova pengar att tjäna efter ett tag.
Träna "connections" skillen, ovärderlig när ni gör missions. Ett måste!!
Corps?? Finns ju hur många som helst..Kolla EVE forumet. Mitt corp rekryterar nu, kolla vår website: http://www.swc-eve.com/
Vill ni rollspela så verkar Purify som ett gott tips, jag har snackat lite med dem, seriösa utan att vara fanatiska.
Jag svarar gärna på frågor ingame också, Olivaw Sebiestor heter jag. Jag är carebear till skillnad från fisk..

Medlem

Skillväg så kan jag ge lite tips.

Träna upp först i det som ni tänkt göra. Tex om ni vill fighta träna upp till cruiser och battlecruiser(Så ni har skillen om ni får pengar för skeppet), och de vapen + moduler som används till skepp av den klassen.
Gå sedan över och träna upp learning skills, med Memory, Intelligence och learning skillen, i den ordningen, ett steg i taget. Få dom till lv4.
Under tiden kan ni, om ni inte har pengar nog redan, skaffa pengar för ADV. learning skills.
När dom tre learning skills är på 4 gå vidare med lv5 på memory först och träna sedan adv memory till 2. Gör sedan samma sak med Intelligence skillen. Träna sedan memory och intelligence, i den ordningen, till lv 3 adv.

Efter det kan ni bara börga träna resten av learning skills upp till lv 3 adv, med början på dom
som påverkar det ni tränar mest annars.

Så går man tillväga med Learning skillsen för att maximera effektiviteten när man tränar dom.

Detta kanske är lite långtråkigt men det är nödvändigt om man planerar att spela eve mycket. Skär ner på tränings tiderna på resten REJÄLT.
En av grunderna att träna upp till BC, då ni säkert kommer kunna köpa det innan ni tränat klart alla learning skills.

Ni kan om ni vill senare träna upp alla learning skills till lv4, men inte till lv5. Tar en bra bit över 3 år för att det ska betala sig.

Medlem

Jag gör på det tråkiga sättet. Håller på att starta en ny char och gör just nu alla adv learning till lvl 4. Det tar ungefär 2 månader om man gör det rätt. Sen så är det bara att sätta igång med resten.
Men det är inget jag rekomenderar om man samtidigt ska spela med charactern.

Ang BC, battlecruiser är nått som jag kommer att hoppa över för när man väl fått upp de skills man behöver för cruiser så är hoppet inte långt till battleship. Nog för att man kommer att träna till commandships senare men det är alltid bra att först ha ett skepp för tyngre pvp/lvl 4 missions.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Tackar för den där. Den var intressant.

Tack för tipsen. Kommer sätta igång inom ett par veckor. Får lägga till er då.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Jag spelade ett par månader under just den transportsträckan för att sedan lägga av helt :)..
Mitt tips är att satsa på ett litet skepp och bli stenhårt bra på det, inget annat.. annars kan de bli knäppt.
Själv valde jag efter ungefär en månads lirande att satsa stenhårt på AFs, jag tränade upp mina learning skills och en hel del av support skillsen, jag tränade upp AF till lvl 5 och både caldari och gallente frig till 5, sen pallade jag inte mer och sket i allt precis innan jag skaffade första friggen, något man ångrar ibland..
Hur som helst så är mitt tips att skaffa ett bra corp som kommer hålla, jag gick med i RONA midgard, en akademi för noobs, tyvärr var det endast 5-6 aktiva medlemmar då jag lirade, de va väl shyssta men hängde inte runt mitt space och corp leadern fick sanslöst mycket att göra på college så hon var frånvarande under tre månader, och INGET hände. BOORING.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Ang BC, battlecruiser är nått som jag kommer att hoppa över för när man väl fått upp de skills man behöver för cruiser så är hoppet inte långt till battleship. Nog för att man kommer att träna till commandships senare men det är alltid bra att först ha ett skepp för tyngre pvp/lvl 4 missions.

Jag tycker inte man ska hoppa över Battlecruisers, de ger dig en bild av hur det är att hoppa till något större. Steget cruiser>battleship är moppe>lastbil.

Tycker jag i alla fall

Medlem
Skrivet av Pr1ntscreen:

Jag tycker inte man ska hoppa över Battlecruisers, de ger dig en bild av hur det är att hoppa till något större. Steget cruiser>battleship är moppe>lastbil.

Tycker jag i alla fall

Moppe lastbil är inte en dålig jämnförelse faktiskt.

Battlecruiser är något jag först också tänkte hoppa över. Men slutade med att jag flög Battlecruiser längre tid än jag spenderade i cruiser & frigs tillsammans.

Inaktiv

kan man inte komma i n i en chatt kanal bara för svenska i spelet eller bara engelska??

Inaktiv
Skrivet av NeXon:

kan man inte komma i n i en chatt kanal bara för svenska i spelet eller bara engelska??

det finns en svensk kanal leta bland channels/languages så hittar du nog kanalen swedish

//Em


signatur

[size="16"]"Aut vincere, aut mori"[/size]

Medlem

Tjenare alla EVE:are! Jag är också en grabb som funderar på att börja satsa på EVE. Efter fem sex försök att få upp mina olika karaktärer i wow till 60 så har jag bestämt mig att lägga ner. Det spelar ingen roll vad jag lirar. Runt Lvl 35 tappar jag lusten.

Det är därför jag nu bestämt mig att dra vidare och jag är faktiskt jäkligt intresserad av EVE. Jag har kört en trial i 14 dagar men det känns som man inte hinner känna av så mycket av EVE på dessa dagarna.

Jag skulle vilja veta, kortfattat, vad jag måste vara beredd på att göra om jag ska SATSA. Vad ska jag välja för ras, Viket yrke, vilka skills, vilken corp osv.
Förövrigt är EVE skitfett för jag älskar allt som har med rymd och sci-fi att göra. Sen gör ju inte gigantiska skepp saken värre fast att det kommer ta ett tag innan man får dem

Ja berätta lite för mig! Det hade varit super


signatur

tjenare!

Medlem
Skrivet av niSs:

Tjenare alla EVE:are! Jag är också en grabb som funderar på att börja satsa på EVE. Efter fem sex försök att få upp mina olika karaktärer i wow till 60 så har jag bestämt mig att lägga ner. Det spelar ingen roll vad jag lirar. Runt Lvl 35 tappar jag lusten.

Det är därför jag nu bestämt mig att dra vidare och jag är faktiskt jäkligt intresserad av EVE. Jag har kört en trial i 14 dagar men det känns som man inte hinner känna av så mycket av EVE på dessa dagarna.

Jag skulle vilja veta, kortfattat, vad jag måste vara beredd på att göra om jag ska SATSA. Vad ska jag välja för ras, Viket yrke, vilka skills, vilken corp osv.
Förövrigt är EVE skitfett för jag älskar allt som har med rymd och sci-fi att göra. Sen gör ju inte gigantiska skepp saken värre fast att det kommer ta ett tag innan man får dem

Ja berätta lite för mig! Det hade varit super

Ras spelar inte så stor roll, om man inte är inne och kikar på decimalerna vad gäller attributen, MEN om du vill bli fighter så är det ju en fördel om perception inte är på 3 om man säger så..

Corp?? Finns ju tusentals, Mercs, pirater, miner, helsvenska..Ta det lugnt, kolla EVE rekryteringen, prata med folk i Swedish channel, eller oss här.
Det fiins alla sorters corp alltifrån "laidback" corps till strikta miltär corps där de tilltalar varann med "Sir" eller "Mam"...Många vill att du använder TS eller Vent men inte alla.
Skillsen då (igen): Learning är tråkigast, men nyttigast i längden, sen nåt skepp troligtvis Frigate, skit i Destroyer, vapen..fritt val IMHO, missiles, hybrids, lasers..whatever you want eller allihop.. Tja, det finns massor men börja där och var inte rädd för att fråga, vare sig här eller ingame. Min char heter Olivaw Sebiestor, bara att convoa mig..

1
Skriv svar