Någonsin ny "server" till EVE?

Medlem
Någonsin ny "server" till EVE?

Testade att lira EVE för en herrans massa måndader sedan..Är riktigt sugen på att börja lira igen, men det är ack så trokigt att folk ligger så hopplöst långt före..Är det några som helst planer från utvecklarna att starta en ny server med allt från scratch? Hade varit grymt skoj att vara med från start!


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Inaktiv

Detta har diskuterats om och om igen på spelets officiella forum, men av vad jag kan komma ihåg så kommer nog något sådant aldrig att hända - förutom möjligen för kineserna när spelets ska lanseras där, när det nu är. Är inte alls insatt i den historien.

Att det också endast finns en(1) server har många fördelar, men ja, även ett par nackdelar också så klart.

Det finns ingen max level i Eve, så man kan aldrig "maxa" en gubbe, och det är först när man har "maxat" en gubbe som man vill börja om, och då gör man det såklart i en helt nystartad värld, så att man har större chanser att bli framgångsrik i detta "liv" jämfört med hur det gick för en i det tidigare.

Jämför detta med t.ex. WoW eller valfritt annat populärt mmorpg, där startas det nya servers väldigt ofta, folk överger sin gamla server och börjar på en ny, med en ny identitet och med möjligheter.

I Eve, så utvecklas spelet hela tiden, ser till att det finns nya saker att göra, utforska, erövra, lära sig. Allt som man egentligen gör när man annars skulle starta en ny gubbe i något annat spel. Till saken hör dock, att du nu måste vara mån om hur du beter dig. Är du en skitstövel så kommer du länge betraktas som det om du inte lyckas bevisa motsatsen. Du får ett rykte, företagen (klaner/guilds) får rykten, allianser får rykten. Diplomatik uppstår, stora krig bryter ut. Ja, det blir verkligen som en helt ny värld, där man kan se tillbaka flera år i tiden för att se vad som kan ha lett till vad.

Man ser tillbaks, relaterar och funderar, gläds åt minnen med mera. Man träffar på gamla vänner, och fiender, lite då och då. Världen är stor men man lär också känna många.

Att det bara är en server innebär också möjligheter för större projekt, raids, korståg mm, då det finns mycket mer folk tillgängligt.

Nej, en ny server skulle inte vara roligt, det skulle enligt mig förstöra Eve och allt vad det är, men jag kan samtidigt förstå nya spelares tankegångar.

Däremot, så är du som ny spelare viktig för hela spelet. Det som nybörjarna köper när de startar, är en annan spelares "levebröd", någon som har byggt. Om alla nya spelare skulle börja på en ny server, så skulle en stor del av Eve's ekonomi försvinna.

Som ny spelare så är du inte heller långt efter. Det som i t.ex. strider är något som är avgörande, är de val du gör som människa. Dina skills avgör möjligen hur bra saker du kan utrusta ditt skepp med, men det finns olika bra versioner av samma typ av utrustning, och det är just Typen av utrustning som är avgörande, till en stor del iallafall.

Om en ny server skulle starta, så skulle säkerligen många erfarna spelare börja spela på den. Ni skulle möjligen ligga lika när det gäller skillpoints, men en erfaren spelare skulle ha otroligt mycket lättare att få ihop tillräckligt med isk i början för att snabbt återfå den delen av makt/whatever de hade innan.

Jag tycker absolut inte att någon ska överge Eve bara för att det har funnits länge. Jag lovar, du kommer att ha roligt ändå. Ger du dig fan på att bli bra på något, så finns informationen tillgänglig genom forumen eller bättre, folk i spelet som du kan fråga, t.ex. olika Företag.

Nej, nu ska jag sluta skriva, men jag vill iallafall att du ger Eve en chans, du är inte så långt efter som man lätt kan tro. Eve är inte uppbyggt så. Du kommer ha roligt. Punkt slut.

Medlem

Tack för det mycket uttömmande svaret..Ska fundera på om jag ska ge EVE en chans iaf, trots att ingen ny server är planerad!


signatur

Åh, Spenat knytena!
Såg ni himlen, snacka om blå!

Inaktiv

Det tycker jag absolut, du har ju free-trial på 14 dagar om du skulle vilja testa igen utan att betala för dig.

Medlem

Varför en ny server?? Empire ( high sec ) space funkar ju som ett "reservat" för oss n00bs, sen går man sakta men säkert ner i security tills man en dag vaknar i 0.0 och undrar hur faen det gick till
Dessutom kan man som en relativ n00b köra tex en tacklerfrig och göra nytta i ett PvP corp.
Så en ny server är helt överflödig imo.
Visst känner man sig liten när killar som Stimpy flänger runt i über skepp och öser ut enorma mängder ISK..;) Men hur kul skulle det vara om man hamnade där med en gång??
Regel ett i EVE: Ha inte bråttom! Det tar tid, för alla.

Det bästa är att det finns väldigt få genvägar i EVE. Bara ISK hjälper ju inte, du måste träna skillsen också..

Medlem

Eller så åker man till low-sec efter 2 månader, och klarar sig alldeles utmärkt.

Att tre år gamla spelare skulle vara så otroligt långt före, är en villfarelse som lurar många.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Absolut som fisk säger. Dock hjälper det om man har någon vid sin sida som kan lära en ett och annat, men man lär sig bäst "hands-on"

1
Skriv svar