Teorier om Half-Life, Portal och resten av Freemans äventyr

Skägg.
10 Chambers
Teorier om Half-Life, Portal och resten av Freemans äventyr

Har du inte spelat igenom #Valves skapelser bör du undvika restan av texten i den här tråden då spoilers lär vli frekventa.

Jag tänkte att vi tillsammans skulle försöka luska lite i hur allt hänger samman mellan Aperture Science Corporation, Black Mesa, G-Man och så vidare.

Än en gång, Spoilervarning!

Efter att ha spelat igenom både #Portal och #Half-Life 2: Episode Two vet vi att Aperture Science Corporation är en konkurrent till Black Mesa och att vi i #Half-Life 2: Episode Three kommer att undersöka deras skepp The Borealis. Men sker händelserna i Portal rum samtidigt som Half-Life 2? Kommer Gordon at få ratta portalpickan? Är det den livsfarliga tekniken som Kleiner pratade om? Vilka fler kopplingar till Aperture finns att hitta i Episode Two? Är G-Man involverad?

Konspirera mera!


signatur

Lägg märke till att i Portal får man reda på att Apature science frysinhibatorer inehåller GLaDOS, jag misstänker att Borealis kan innehålla en frysinhibator eftersom Borealis betyder Norr och Borealis finns vid ett arktiskt område.

Medlem

http://forums.gamernode.com/showthread.php?t=16197 <-- intressant tråd om det hela.

btw, Genetic Lifeform and Disk Operating System (GLaDOS), har väl mer med androiden som styr Aperture Science än med frysinhibitorer att göra?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skägg.
10 Chambers

Jag läste i en intervju att Valve hade planer på att avsluta Half-Life 2 med en strid på en arktisk bas, men de var tvungen att skära ner originalet. Så jag skulle inte bli förvånad om det är finalen i Episode Three, efter att ha rensat Borealis.


signatur
Medlem

De har ju sagt att det är en trilogi, dessa episoder. Så det skulle inte förvåna mig. Men om det nu är finalen så har de en hel drös med saker att avsluta... eller så kommer HL3.

G-man är den jag mest nyfiken på, förstår inte hans riktiga roll i det hela. VEM FAN ÄR HAN?

Jag är allmänt förvirrad över hela Half Life storyn faktiskt.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Skrivet av Dumlen:

btw, Genetic Lifeform and Disk Operating System (GLaDOS), har väl mer med androiden som styr Aperture Science än med frysinhibitorer att göra?

Jag pratar om en projektor i Portal som visar

A Case Study: Genetic Lifeform and Disk Operating System (alltså GLaDOS)

Defense Logistics Agency solicits bids for development of fuel system icing inhibitor (FSII)

Black Mesa FSII proposal:
/Costly - Black Mesa personnel overpaid given limited skillset/ambition
Design inhibits ice, nothing more

Aperture Proposal
Less Expensive
Bonus to DLA: Aperture FSII inhibits ice but is also:
A fully functioning Disk Operating System
Arguably alive.
(Altså innehåller Aperture Science frysinhibatorere någon slags DOS, jag gissar på en GLaDOS.)

Borealis har säkert en Aperture typ frysinhibator (ergo också en GLaDOS eller någon DOS, för att inte nämna en super AI) med tanke på det arktiska klimat det befiner sig i och den har säkert hamnat där med flit med tanke på namnet Borealis.

Medlem

Half Life blir mer och mer likt Lost, hoppas bara att Valve har omdömet att ge lite svar innan man hinner tappa intresset, vilket blev fallet med tv-serien för min del. Kul också med referenserna till Lost i Episode 2. Har ni tittat på http://www.aperturescience.com/ förresten?

Massor om ämnet på http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=483083


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Själv sitter jag och funderar väldigt mycket på vad karaktären man spelar är för någon/något. Läste igenom den här tråden och inte gjorde det mig mycket klokare. Oerhört intressant bakgrundshandling, vill verkligen veta mer.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Skägg.
10 Chambers

Har ni tänkt på att G-Mans och Gordon ögon är väldigt lika, samma nyans. Medvetet eller inte?


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Har ni tänkt på att G-Mans och Gordon ögon är väldigt lika, samma nyans. Medvetet eller inte?

"Gordon, I am your father."? :$

En helt orelaterad fråga, varför kallas han G-Man egentligen?


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Skrivet av skauninG:

En helt orelaterad fråga, varför kallas han G-Man egentligen?

Det står för Government Man.

Medlem

Ingen vet vad G-Man står för, bara spel-folket som tror att de står för Government Man. Men inget man har fått reda på hittills i HL va G-Man står för.

G-Man och Gordon har lika ögon, men enligt Valve, till och med Doug sa har han berättat i en intervju att G-Man inte är Gordons pappa, med "glimten i ögat".

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Ingen vet vad G-Man står för, bara spel-folket som tror att de står för Government Man. Men inget man har fått reda på hittills i HL va G-Man står för.

G-Man och Gordon har lika ögon, men enligt Valve, till och med Doug sa har han berättat i en intervju att G-Man inte är Gordons pappa, med "glimten i ögat".

G-Man (Government Man) är ett slang för en FBI/statlig-agent. Om det nu verkligen är så i HL-universumt vet vi väl inte.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Skrivet av mr.bear:
Skrivet av AstroCreep:

Ingen vet vad G-Man står för, bara spel-folket som tror att de står för Government Man. Men inget man har fått reda på hittills i HL va G-Man står för.

G-Man och Gordon har lika ögon, men enligt Valve, till och med Doug sa har han berättat i en intervju att G-Man inte är Gordons pappa, med "glimten i ögat".

G-Man (Government Man) är ett slang för en FBI/statlig-agent. Om det nu verkligen är så i HL-universumt vet vi väl inte.

Skulle vara ett konstigt sammanträffande ifall det inte var så, Namnet G-Man har bara nämnts i Opposing force manualen.[http://www.replacementdocs.com/download.php?view.5359]

Skägg.
10 Chambers

Jag kanske missat detta, men inte ska väl Combines vara människor? Eller?

Denna tröja från Valve verkar tyda på det.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag döpte om tråden så att vi kan snacka om annat än bara Aperture Science, konspirera mera!


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Jag kanske missat detta, men inte ska väl Combines vara människor? Eller?

Denna tröja från Valve verkar tyda på det.

Skrivet av Wikipedia:

The primary military force of the Combine on Earth is the humanoid Combine Overwatch (referred to by Doctor Breen as the "Transhuman arm of the Combine Overwatch"): humans who have been modified into "transhuman" (or "post-human", as referred to by Dr. Kleiner) cyborgs. They are the most frequently encountered foes throughout Half-Life 2. This could also be another possible reason why they are called the Combine, because they are a "combination" of humans and alien technology. It is important to note that the Civil Protection foes, unlike soldiers, are not controlled through implanted machinery, but are willing volunteers in the organization, though increases in rank follow dehumanization such as memory replacement. According to a t-shirt available in the Valve online store, humanoid combine have the scientific name of Homo sapiens combinus (Evolution cycle - 7 hours), as stated below Homonidae (Evolution cycle - 3975 million years) and Homo sapiens sapiens (Evolution cycle - 25 million years).


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av spiken:

Jag kanske missat detta, men inte ska väl Combines vara människor? Eller?

Denna tröja från Valve verkar tyda på det.

Menas att människor blir combines.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Alltid tänkt på en sak i o m hålet mellan Half-life 1 och 2, det talas ju lite smått om "Seven hour War", men med tanke på att alla världens arméer inte lyckades hantera Combine-hotet, hur kan då en i stort sett handfull med rebeller egentligen ha någon större chans?

Tänk på hur lätt vissa saker besegras och så tänker ni på vad arméerna i världen faktiskt har att tillgå.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag hittade denna hemsida och läste vad som egentligen hänt. Skulle tro att det är vad han(personen som gjort hemsidan) uppfattat det som, men verkar ju stämma rätt bra.
Intressant läsning.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dumlen:

Alltid tänkt på en sak i o m hålet mellan Half-life 1 och 2, det talas ju lite smått om "Seven hour War", men med tanke på att alla världens arméer inte lyckades hantera Combine-hotet, hur kan då en i stort sett handfull med rebeller egentligen ha någon större chans?

Tänk på hur lätt vissa saker besegras och så tänker ni på vad arméerna i världen faktiskt har att tillgå.

Rebeller är väl alltid svårare att "utrota" eftersom de inte för ett storskaligt krig utan mer överraskningsattacker.


signatur
Skägg.
10 Chambers

I slutsången på Portal så sjunger GlaDOS att "and we're out of beta, we're releasing on time". Är portalvapnet ett beställningsjobb, och från vem? Var det ett test av vapnet snarare än människan, för att säkerhetställa att det fungerade?


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:
Skrivet av Dumlen:

Alltid tänkt på en sak i o m hålet mellan Half-life 1 och 2, det talas ju lite smått om "Seven hour War", men med tanke på att alla världens arméer inte lyckades hantera Combine-hotet, hur kan då en i stort sett handfull med rebeller egentligen ha någon större chans?

Tänk på hur lätt vissa saker besegras och så tänker ni på vad arméerna i världen faktiskt har att tillgå.

Rebeller är väl alltid svårare att "utrota" eftersom de inte för ett storskaligt krig utan mer överraskningsattacker.

Joo, men med tanke på att det inte kan bli fler rebeller när de dör så är det lite märkligt ändå.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av spiken:

I slutsången på Portal så sjunger GlaDOS att "and we're out of beta, we're releasing on time". Är portalvapnet ett beställningsjobb, och från vem? Var det ett test av vapnet snarare än människan, för att säkerhetställa att det fungerade?

Eller så driver de med sig själva...;)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av peter_lovgren:
Skrivet av spiken:

I slutsången på Portal så sjunger GlaDOS att "and we're out of beta, we're releasing on time". Är portalvapnet ett beställningsjobb, och från vem? Var det ett test av vapnet snarare än människan, för att säkerhetställa att det fungerade?

Eller så driver de med sig själva...;)

Kanske, vi får vänta på Ep3 eller Portal 2


signatur
Medlem

Spelade klart Portal igår och måste bara säga att låten i slutet var underbart bra


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

http://forums.facepunchstudios.com/showthread.php?t=134245 <-- Evolution of half-life, ganska intressant faktiskt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

älskar verkligen vad aperture science gjorde i början.. Dock vet jag inte om allting som står på http://www.aperturescience.com/ är riktig info eller bara en skämt sak, men om det inte är det så är det företaget bäst.

Inaktiv

Lite långt ifrån men jag tror nämligen att G-Man är "Gordon freeMAN" från framtiden... det är vad jag sitter och tänker på...


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Om det skulle sluta med att G-man är gordon Freeman, det är då jag skulle kasta ut allting som har med H-L att göra. Fast Gordon Freeman skulle aldrig göra sånna saker som G-Man gör. Så jag är bestämd på att det inte är så

Skriv svar