Jag kan inte spela spelet :'(

Medlem
Jag kan inte spela spelet :'(

Hej, mitt problem är att jag inte kan se någon ting allt är bara vitt:S jag har patchat spelet O.S.V, jag kan se allt i menyn och så men när jag ska spela blir allt bara vitt:S kan det bero på grafik kortet???? " ASUS A9250, AGP 8X 256mb, gameedition. är det för gammalt???


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv

Jag är ingen teknikexpert direkt, men det är med stor sannolikhet kortet som är problemet. Det självklara stalltipset är givetvis att se till att du har senaste drivrutinerna och senaste DirectX, men det har du antagligen redan.

Men 9200-serien är inte med på listan över vilka kort som funkar med Oblivion, så alternativet kan nog bli att köra Oldblivion istället. Där dyker kortet upp på listan över stödda kort: "Oldblivion is a piece of software which allows graphics cards which are pre DirectX9 to run Elder Scrolls: Oblivion from Bethesda. This means that Oblivion can run on cards such as Geforce 3, Geforce 4, Radeon 9200 and so on."

Tror problemet är att Oblivion är skräddarsytt för DirectX9, så DirectX8 kort är lite körda, men, som sagt, jag kan inte så mycket om pixel shaders och sånt.


signatur

By the Nine Divines, there's a psychopath on the loose!

Medlem

Det är ju förstås et gammalt kort och det är inte med på listan över de kort som funkar på TES-O IV, jag har installerat directx9 men drivrutenerna till kortet vet jag inte om de är updaterade till de senaste, men jag såg en länk innan här på FZ det var om att radeon hade gjort en speciel updatering för radeonkorten till TES-O IV, kan jag behöva den?? i så fall kan någon ge mig en länk till den updateringen så jag kan ta hem den??


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv

Mitt tips är nog i alla fall Oldblivion, efs det "gör om" Oblivion till ett DirectX8-spel, vilket borde vara som gjort för ditt grafikkort.

Senaste Radeon för 9200 och XP är Catalyst 6.5.

Har inte hört om någon speciell Oblivion-uppdatering vad det gäller ATI. Fanns väl nån för Geforce som gjorde att man kan köra HDR och AA samtidigt?


signatur

By the Nine Divines, there's a psychopath on the loose!

Medlem

ok, men om man ska köra det i DirectX8 hur ska jag göra så spelet körs i det??


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv
Skrivet av USF-BH:

ok, men om man ska köra det i DirectX8 hur ska jag göra så spelet körs i det??

Det sköter Oldblivion om, så det är nog bara att ladda ned (länk ovan) och följa instruktionerna. Om jag fattar rätt så gör den att Oblivion inte kräver shaders som bara stöds av DX9, utan går tillbaka ett steg till DX8-shaders.

Om du har senaste patchen till Oblivion har den ett nytt "very low"-läge för grafiken, så det kan ju vara värt att testa innan Oldblivion kanske.

1. Uppdatera till senaste Catalyst för ditt kort (länk ovan). (Vet inte hur van du är med att uppdatera drivrutiner, men om du inte är supervan så är TweakGuides Catalyst Installation & Setup en bra guide.)

2. Kolla att du har senaste DirectX. (Om du inte redan visste det, så kan man skriva in dxdiag i Start>Kör, så får du info om Direct X och kan också se om allt är som det ska.) DirectX 9.0c ska det vara.

3. Patcha Oblivion till v1.1. Patchen finns här i FZ:s filarkiv.

4. Testa att starta Oblivion på "Very low". Funkar det kan du ju testa att öka en del inställningar.

Funkar det inte efter 1-4, så är det nog Oldblivion som gäller.


signatur

By the Nine Divines, there's a psychopath on the loose!

1
Skriv svar