Raid Healer Priest, Shaman, Druid eller Pala?

Medlem
Raid Healer Priest, Shaman, Druid eller Pala?

Hej.
Jag vill bli en raidhealer. Vad ska jag välja då? Priest, Shaman, Druid eller Pala?
Vilken är roligast att heala med?
Singel eller group heling?
Vilka har bäst buffar?
Vilka har speels som önskas av andra spelare i en raid?

Medlem

Jaaaa du. Det är som att fråga om äpplen eller apelsiner smakar mest som banan.

Alla har önskvärda buffar. Paladins kommer med blessings och auror, präster med Prayer of Fortitude och Shadow Protection, shamaner med en uppsjö totems och druider med Gift of the Wild och sin träd-buff.

Paladiner piskar ut mest healing per mana av alla fyra klasserna (på ett mål räknat) men har inga HoTs och inga group heals, och är bäst för att i någon form hela en tank (helst main tank).
Präster och shamaner är bra group/raid healers, även om Disc-präster har bra egenskaper för att lindra den mängd stryk en tank tar.
Druider är överlägset bäst på att "hela innan skadan kommer", i.e. Lifebloom och andra HoTs som kan vara igång redan innan en tank tar en smäll.

Dessutom har Holy priests en förmåga som kan (med några minuters cooldown) tillfälligt hindra en person från att dö och de kan själva hela efter att de dött.
Paladiner har Beacon of Light som gör att de kan hela en person och få samma heal att träffa en annan (med fördel används BoL på en av tanksen eller sig själv, med få undantag), Aura Mastery som ger 100% bonuseffekt på deras aura under 10 sekunder (bra i resistance-fights), och beroende på spec finns chansen att de har Divine Sacrifice som är ruskigt bra på att lindra raid-/tankskada (dock lider denna spec av 5-8% mindre crit chance vilket har rätt dramatisk effekt på mana regen för paladins).
Shamaner är helt ofantligt bra raid healers då deras chain heal är en "smart" heal, så den hoppar de som mest behöver den och detta gäller hela raiden. Dessutom har de totems för bokstavligen ALLT (bryta Fear effects, cleansa poison eller disease, mana regen, extra healing, en hel uppsjö olika saker för extra skada, AoE-totems, CC-totems, resistance totems, etc). Dessutom kan de återuppliva sig efter att ha dött.
Präster är antingen ruskigt bra group healers eller bra tank healers (personligen gillar jag Holy mer). Holy priests har begränsad förmåga att AoE-hela en raid, men ofantligt bra sådan för att hela den grupp de är i. Släng in en i tankgruppen och du ska få se på Healing Done som heter duga. Dessutom har de en okej HoT och sin Prayer of Mending som "hoppar" mellan olika mål och helar den person den hoppar FRÅN (om du har den på dig och tar en smäll blir du helad, och den hoppar till en annan person i raiden).
Druider är även de bra tank healers då kan hålla en stark och jämn ström med healing som utmärker sig starkt på att drastiskt minska den hastighet med vilken en tank förlorar liv, vilket köper både dem själva och andra healers mer tid att lägga in de stora sakerna. De kan slänga HoTs på flera personer samtidigt och alltså hela raidskada ganska bra, även om det är långsammare healing än vad en präst eller shaman kan göra. Dessutom är druider enda klassen i spelet som kan återuppliva någon annan i strid. Väldigt trevligt i bossfighter.

Personligen tycker jag inte att det finns någon healer som är bättre eller sämre. Alla behövs. Sen är bara frågan vad en specifik raidgrupp behöver.

Själv spelar jag paladin och tycker det är riktigt skoj då det är svårt att planera sin healing. Jag kan helt enkelt inte hela fler olika personer samtidigt så jag är tvungen att prioritera mina heals efter vem som är viktigast för raidens framgång att hålla vid liv. Dessutom är det alltid mysigt att sitta med 15k crits med 1.5 sekunders casting time. Jag har massor med små roliga och allmännyttiga egenskaper som Hand of Protection, Hand of Freedom, Hand of Salvation och Hand of Sacrifice, Sacred Shield (en sköld som kan absorbera X skada per 6 sekunder i 30 sekunder), Aura Mastery, Cleanse, Holy Wrath, etc. Tror att en paladin har mest mojänger att leka med i en raid, men är samtidigt en väldigt, väldigt nischad healer och är inte speciellt bra på någon healing som inte är riktad mot tanks. Andra healers fungerar bättre i fler olika roller.

Inaktiv

väldigt bra skrivet av dig "Inkompetent" mycket mer än så finns inte att säga tycker jag annat än o säga att man ska välja den klassen som passar en själv bäst.

jag har personligen kört med shaman, präst och paladin på lvl 80 raids och det är precis som du säger. gillar dock paladin bäst pg starka heals, väldigt lite mana som går åt och BoL så är sjukt bra.

Medlem

Körde präst innan 3.10 och tyckte att alla verkar ha en mana pool från himlen medan man själv blev ooo på sjuka fighter som tex patchwerk. Single target heal var kanon men man tittade avundsjukt på de jäkla shamanerna och deras förmåga att äga healing done med sin chain heal

Testpilot

Läs vad Inkompetent skriver och bilda dig en uppfattning.
Vad man mer kan nämna i skillnader är vad du vill köra för spec-2
Druider o paladins kan ju även DPS och Tanka förutom healer rollen.
Shamaner har 2 olika dps roller , närstrid eller range.
Präst har range dps och ytterligare en healing spec att välja på.

Jag kör Präst och gillar dem då de alltid har en heal för alla situationer , de kan ta vilken roll som helst och speccar man i Disc så är man uppe o slåss med Paladins på bra tankheals medan som holy är man kung på raidheals.

Kör det som du tycker e kul och som healer är man ju alltid välkommen i raids.
Tips kan ju vara att försöka scanna av situationen på den server du kör på och köra den healerklass de finns underskott på , då kommer du att kunna raida och slinka in överallt på en räkmacka

Medlem

Jag har en Priest och måste säga att dom är by far min favorit healer, främst för dom är så extremt versatila - Paladiner kan i stort sett bara tank heala, druids kan i stort sett bara raid heala, shamaner är rätt kassa singletarget healers också - men priests kan göra helt ok ifrån sig på tankhealing, och är enligt mig den bästa raidhealern efter 3.1, i och med ändringarna till Prayer of Healing(funkar på din targets grupp nu).

Mana kommer inte vara ett problem när man väl fått gear(en till poäng, väldigt lätt att få en Naxx25 pug som priest i och med Razuvius - mycket svårare som paladin tex.)

Den största nackdelen med priests är att dom är totalt värdelösa innan level 40 när det kommer till leveling, och även efter 40 så är dom en gimpad mage i stort sett - runt 60 börjar det dock gå undan, och efter 70 behöver man aldrig dricka längre och mobs dör innan dom når fram till en.

Medlem

OT men har ni lust att länka för nuvarande regerande disc och holy speccen?

Medlem

elitistjerks.com

Bättre källa för information om WoW hittar du inte.

Medlem

Har själv lirat Präst och måste säga att det är en underbar klass i sig, skulle du någon gång vilja gå DPS så funkar det rilktigt bra i PvE nu mer med Shadow, men eftersom du verkar vilja vara en PvE raid healer så vad kan vara bättre då man har två olika healing speccs, och med duel speccs kan du ju vara säker på en plats ifall du gör bra ifrån dig. PoM är ju verkligen en spell man älskar efter ett tag hehe. Men det är som sagt innan ovan, innan man kommer upp till dom högre levlarna så kan det verkligen vara riktigt segt och tråkigt, men senare blir det en dans på rosor.

Sedan att en Präst har i princip en spell för varje tillfälle är ju bara en fröjd då man spelar, Binding heal är ju en personlig favorit hos mig, underskattad också. Väljer du Präst säger jag bara att du inte kommer ångra dig på level 80 i alla fall.

Sedan Tailoring och Enchanting som professions skulle jag rekommendera för dig, vet inte hur jag själv klarade mig på 70 utan Enchanting innan jag tog upp det. Helt underbart med dessa två, tillverka alla leg kits själv samt att du aldrig behöver söka en Enchanter för din healing gear. Samt att vara en en Disenchanter i raids är alltid ett plus i kanten.

Testpilot
Skrivet av Spiff:

OT men har ni lust att länka för nuvarande regerande disc och holy speccen?

Här har du grundläggande builds , går att förändra lite berooende på ens egen spelstil.
Holy
http://www.wowhead.com/?talent#bVcbhZcxxcs0Vih0ezAo
Disc
http://www.wowhead.com/?talent#bVcbuhhVRhsffRt0xxc

Medlem

Dingade 70 i helgen med min priest. Jag har gått Utgarde Keep några ggr, men när inte tanken är bra gerad så tar min mana slut och det blr mycket /oom
Jag tänkte specca om så här:

http://www.wowhead.com/?talent#bVcbhZchtcfMVih0xuM

Vad tror ni? Kanske beror på att jag har mycket gröt gear att manan inte räcker.

Testpilot
Skrivet av MickeFree:

Dingade 70 i helgen med min priest. Jag har gått Utgarde Keep några ggr, men när inte tanken är bra gerad så tar min mana slut och det blr mycket /oom
Jag tänkte specca om så här:

http://www.wowhead.com/?talent#bVcbhZchtcfMVih0xuM

Vad tror ni? Kanske beror på att jag har mycket gröt gear att manan inte räcker.

Ser bra ut men du kanske ska ta bort lite poäng i talents som är berooende av crit och lägga 3 poäng i Serendipity.
Du kan lägga in fler poäng i de andra senare då du blivit är 80 och har kört nån Naxx vända och fått gear som ger dig hög critchans men tills dess är det säkrare att satsa på saker som inte är crit-berooende.
Kom ihåg att använda shadowfiend i bossfighter så ska du nog inte ha problem med mana.

Medlem

Dessutom kommer du aldrig riktigt ha hög crit som Holy. Kommer spendera för mycket stats på spirit och haste för att få bra crit, så det är inget man ska förlita sig på. Discipline å andra sidan är bra mycket mer critfokuserade

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MickeFree:

Dingade 70 i helgen med min priest. Jag har gått Utgarde Keep några ggr, men när inte tanken är bra gerad så tar min mana slut och det blr mycket /oom
Jag tänkte specca om så här:

http://www.wowhead.com/?talent#bVcbhZchtcfMVih0xuM

Vad tror ni? Kanske beror på att jag har mycket gröt gear att manan inte räcker.

Ser bra ut men du kanske ska ta bort lite poäng i talents som är berooende av crit och lägga 3 poäng i Serendipity.
Du kan lägga in fler poäng i de andra senare då du blivit är 80 och har kört nån Naxx vända och fått gear som ger dig hög critchans men tills dess är det säkrare att satsa på saker som inte är crit-berooende.
Kom ihåg att använda shadowfiend i bossfighter så ska du nog inte ha problem med mana.

Vad tycker ni om denna då???

http://www.wowhead.com/?talent#bVcbuZchtcfMRVhbeu

Testpilot

Mjo den ser okej ut men lägg fler poäng i Spiritual Guidance eftersom den ger dig spellpower av din spirit vilket du behöver medan du levlar up , du kan skära ner på poäng på andra saker som tex empowered healing eftersom den ändå e berooende av din spellpower och den är inte så hög medan du levlar.

Kan också tillägga efter Inkompetents inlägg om crit.
Jag har 18,7% crit obuffad på lvl 80 med den gear jag har (Naxx10&25 + lite Ulduar10/25) , nånstans mellan 20-25% crit har man som regel då man raidar och har alla buffs som holy.
Det är först då man kan förlita sig på sina crit-talents att de gör nytta i längden.

Medlem

Jag lirar Prälle och tycker det är det roligaste healing klassen jag spelat, toppar alltid healing done på bossar som gör mycket AOE skada som holy. Är kompatibel för både AOE och single target healing, också har man en kraftfull HOT på sidan om.

I Ulduar så är mycket av Boss fighterna riktiga "priests fights" då dom gör mycket AOE skada, och Shadow är ruskigt bra DPS och Disco är grym single target, som en paladin med AOE och hots.

Har även aldrig haft mana problem då jag ser druids gå oom.

Medlem

Vad kör ni för addons till heling?????????

Medlem

healbot och decursive kommer du långt med.
du kan köra decurse direkt i hb men jag fördrar det gamla sättet

Testpilot

Grid , Clique och Decursive.

Grid för raidlayout , Clique för klick-heals
Inte den mest nybörjarvänliga setupen men grymt flexibel då man väl fått en grundinställning man gillar.

1
Skriv svar