Gammalt nätagg på nytt moderkort och andra problem.

Medlem
Gammalt nätagg på nytt moderkort och andra problem.

Viktigaste frågan är längst ner för er som inte orkar läsa allt.

Jag har ju haft massor med problem med min dator. Eftersom jag klanta mig och satte usb-kontakten från chassit i firewire porten.

Hur många komponenter kan ha pajat p.g.a detta?

Köpte ett nytt moderkort men fick samma problem med blåskärm och slumpmässiga omstartar.

Allting funka bra tills jag prova att installera drivrutinerna till grafikkortet. Bilden blev svart. Fick göra en hardreset. Men då stod det "Recovering bios from harddrive" drog ut hårddisken. Helt svart. Så nu har jag lämnat in moderkortet och fått ett helt nytt.

Har provat grafikkortet och minnena hos en polare. Där funkade dom hur bra som helst. Förutom att han fick samma svarta skärm när han skulle installera grafikkortet. Men efter han gjorde en hardreset funka det bra.... Vi testa bara wow och hellgate london som funka felfritt. Minnena testa jag också i memtest86+ 10st passes på varje minne och 17st passes med båda i utan några errors.

Så just nu kan det bara vara processorn eller nätaggregatet tror jag. Så det var därför jag tänkte köpa ny processor för den kan jag inte testa nånstans. Och använda mitt gamla nätaggregat.

Kan man änvända ett gammal nätagg på ett nytt moderkort? Den gammla har bara en 20pins och 4pins power-kontakter och moderkortet en på 24 och en vid processorn på 8. Kommer detta funka?


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Det brukar gå att köra med 4pin --> 8pin adapter för att ge processorn ström men 20 --> 24 vet jag inte.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

nj
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Det brukar gå att köra med 4pin --> 8pin adapter för att ge processorn ström men 20 --> 24 vet jag inte.

Det existerar 20 -> 24-pinskonverterare, de extra fyra kontakterna tillkom för att ge mer ström till PCI-Express-portarna.
Sedan så är det inte säkert att det behövs en omkopplade för 4 -> 8-pins på moderkortet, mycket möjligt att det går att använda 4-pinskontakten (bör stå i moderkortsmanualen) dock så brukar det rekommenderas med en 8-pins från tillverkarens sida iaf.

Medlem

Beroende på dator så bör du se till att det gamla nätagget inte är för klent för att driva din nyare dators hårdvara.


signatur
1
Skriv svar