Speedfan + Dell + Vista?

Medlem
Speedfan + Dell + Vista?

Någon som vet hur man kan få ut information om temperaturer, fläkthastigheter och SMART-värden i datorn när det gäller en Dell-dator?

Jag kör Vista och datorn är en Dell Dimension E521.

Medlem

What about Speedfan och Dtemp?

Medlem

Ledsen... Speedfan hittar bara temperaturen på CPU, men ingen fläkt och inte heller disken alls. DTemp är nog för gammalt... det hittar ingen disk alls.:'(

Medlem

har du installerat speedfan på datorn eller bara kopierat in installationsmappen, vet att smart inte funkar om man gör det senare. tycker att det verkar väldigt konstigt att speedfan inte skulle kunna läsa SMART bara för att det är ett dell-moderkort. här finns iaf en lista över smart-program


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

disken kanske är en osmart wd?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Disken är en SATA-disk med beteckningen "WDC WD32 00KS-75PFB0" vilket alltså är en disk på 320GB från Western digital. Den klarar nog SMART.

Inaktiv

"nog"?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja? Hur kan man verifiera att en viss disk klarar eller inte klarar av SMART?

Inaktiv

man läser dokumentationen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Gjort. Laddade även ned WD's diagnostik-program. Det hittar inte heller SMART. I mitt BIOS är det konfigurerat att rapportera SMART-värdena... Enligt WD är SMART enablat på ALLA deras diskar.

-----8<-----
S.M.A.R.T. is enabled on all Western Digital hard drives manufactured. If your computer or BIOS indicates that S.M.A.R.T. is not functioning or is not enabled, please contact the computer or motherboard manufacturer to resolve the issue.
-----8<-----

Skall låta Dell arbeta lite tror jag bestämt...

Inaktiv

vad stod det om smart i dokumentationen för just den modellen då?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Fanns inget speciellt för den modellen. Det som fanns gällde ALLA diskar: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.p...

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vad stod det om smart i dokumentationen för just den modellen då?

Det var nog rätt länge sedan som WD inte hade S.M.A.R.T-funktion i sina diskar. Minns att min gamla 80GB-disk som jag köpte hösten -01 saknade S.M.A.R.T.
Däremot så har min nuvarande 250GB-disk som jag köpte kring -03/04 det.
Så jag har svårt att se att nyare diskar från dem skulle sakna den.

Inaktiv

ja, det kan man ju anta. däremot är det ju bäst att kolla upp det först, om man inte hittar några smartvärden och man vet att disken kommer från en tillverkare som verkar gilla att ha knepigheter för sig.
att smart skulle saknas på oemdiskarna som skickas till dell är ingen omöjlighet - på samma vis som alla andra tillverkare anpassar featureset efter beställarens önskemål.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

ja, det kan man ju anta. däremot är det ju bäst att kolla upp det först, om man inte hittar några smartvärden och man vet att disken kommer från en tillverkare som verkar gilla att ha knepigheter för sig.
att smart skulle saknas på oemdiskarna som skickas till dell är ingen omöjlighet - på samma vis som alla andra tillverkare anpassar featureset efter beställarens önskemål.

Det är sant, dock så hade jag vissa lustigheter ibland med mitt gamla moderkort och den här disken, vid vissa Windows-installationer så hittades diskens S.M.A.R.T av tex SpeedFan, vid andra inte. Lyckades aldrig hitta någon gemensam nämnare mellan de gånger disken inte identifierades korrekt och de gånger när den väl gjorde det...

Medlem

Tyvärr. Dell hade inga tips

Inaktiv

inte ens ett datablad? märkesdatorer är så roliga...

prova boota en livelinuxdistro och se om du kan läsa värden därifrån.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar