Trådlöst problem

Medlem
Trådlöst problem

Jag har nu skaffat ett Ps3, och det första jag tänkte göra var att koppla upp mig till mitt trådlösa nätverk. Tyvärr råkar jag vara ett hopplöst fall inom teknik och hoppades att någon lite mer insatt skulle kunna hjälpa till.

Jag går in på inställningar och väljer wireless, scannar, hittar vårt nätverk och skriver in den sjukt långa WEP-koden. Först säger den att den inte går, men sen skriver jag in den igen och då håller den tyst. Jag tror dock inte att jag slog fel första gången. Sen tar jag easy inställningar, väntar ett tag, och trots mitt val får jag massa förfrågningar där jag tar automatic på alla. När jag ska skriva IP-host fattar jag inget och antar att jag skapar min egen, och skriver därför mitt namn. Sen struntar jag i proxy server för jag fattar inte. När jag sedan ska testa det, så hittar den ingen IP-Adress.

Som ni hör förstår jag väldigt lite om sådant här, men hoppas att någon kan ge mig de svar ja behöver.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

byt wep, varför ha så lång?

Medlem

Jag vet inte, det var väl den jag fick från början. Dessutom tror jag inte att WEP-koden är problemet


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

okay kommer du åt internet ibland eller vadå?

Medlem

Nej, jag lyckas aldrig komma åt mitt trådlösa nätverk, jag skrev hur jag gjorde i det första inlägget.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Huh... Konstigt. Jag bara sade åt min att scanna efter mitt trådlösa o.s.v. och sedan så gjorde den typ allt själv. Behövde inte skriva in någon wep kod eller nåt sånt heller. O.o

Medlem

samma här ... ja valde trådlöst, in med wepen och sen ut i wida webben

hur simpelt som helst

Medlem

Konstigt indeed. Jag följde steg för steg i manualen, men manualen slutade efter Easy/Custom, sen när jag fick masa förfrågningar om andra saker förstod jag ingenting och klickade bara vidare. Sedan på testet så "Failed to locate IP Adress" eller något liknande.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Kan ju vara så att du måste sätta en specifik ip-adress på din PS3. Testa med 192.168.1.10 t.ex. Du kan ju logga in på din router och kolla lite så du inte ställt in att nätverket endast accepterar vissa macadresser.

Vet du inte hur man loggar in på routern gissar jag att det är 192.168.1.1 eller 192.168.0.1. Kan dock vara något helt annat också beroende på vad det är för märke du har. Men det står nog i manualen. Annars kan du ju kolla på portforward.com.

Medlem

Jag börjar komma nånvart nu. Jag går in på hemsidan du föreslog. Jag gick in på guider och där stod det "Your external IP-Adress is: ............." Så jag skrev in den IP-Adressen i IP-Adress, när man ställer in manuellt. Subnet mask var redan inställd. Default router letade jag efter ett tag, men jag kom fram till att min Belkin Wireless Pre-N Router hade 192.168.2.1 så jag skrevi n det där det skulle vara. Eftersom vi har Tele2 som bredbandsleverantör så slog jag in deras DNS, den var dock från 2005 någon gång så jag vet inte riktigt om den fortfarande funkar.

Sedan trycker jag bort allting som kommer efteråt genom att välja Do not use eller trycka automatic. När jag sedan gör testet lyckas den hitta min IP-Adress men Det står att

"Internet connection: Failed"

"An error ocurred while resolving the name with the server
(80710102)

Nu förstår jag verkligen ingenting! Tack för att du hjälper mig förresten! Det känns som om jag är riktigt nära nu!

Kanske bör tilläggas att när jag kollar på information om min uppkoppling på datorn står det att min enhetstyp är PPPoE.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

1
Skriv svar