Skrivet av Neoxus299:
Skrivet av Magroth:

De person som tycks klaga mest över spelet är:

- Personer som inte har ett bra system
- Personer som inte kan uppskatta en realistisk shooter

Alltså majoriteten av gamers.

VA? Man kan inte få eldavbrott, skottet i loppet räknas inte... det är så dåligt att det INTE är realistiskt.

De enda de tänker på är grafiken, de borde lyssna MER på fansen/spelarna på forumet som kommer med idéer.

Okej, men då har du ju det EXTREMT realistiska Farcry2 om det är eldavbrott du saknar i ett spel som detta.


signatur
Medlem

Far cry 2 suger balle, far cry 2 är INTE realistiskt.

Håller nog mig till Project Reality...

Medlem

Är en solklar femma för mig, men för de som hellre leker i sandlådan och spelar rosaklädda alver som jagar regnbågar är det en fair review.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

Man kan inte få eldavbrott

Under de fem år i armén (inkl. hemvärnet) jag varit har jag aldrig fått eldavbrott. Jag vet inte om det är särskilt orealistiskt.

Citat:

Skottet i loppet räknas inte

Vissa vapen placerar inte någon patron i loppet mellan magasinbyten. Men detta är knappast någon game-killer.

Citat:

, peq lådan kan inte visa/lysa IR strålen i nvg...

Snackar du om rödpunktssiktet? Det är inte detsamma som IR.

Citat:

De enda de tänker på är grafiken, de borde lyssna MER på fansen/spelarna på forumet som kommer med idéer.

Du har ju rökt mer än välvilligt på haschpipan. Som om ARMA2 vore "grafik". Dina kommentarer är så kalkon att ditt omdöme är lika värt som recensentens.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag har fått flera eldavbrott i ak4 osv.

Och majoriteten av vapnena i spelet M4,m16,ak typerna är rotating bolt... alltså så ska man kunna ha ett skott i loppet, samma sak med pistolerna.

AN/PEQ är en liten låda som kan lysa med IR laser och lampa som då NVGs kan se, man kan markera mål/fiender osv.

Demonstration på peq

Medlem
Skrivet av fisk:

Är en solklar femma för mig, men för de som hellre leker i sandlådan och spelar rosaklädda alver som jagar regnbågar är det en fair review.

edit: nej, jag raderar inlägget.
men vill poängtera att jag tycker ditt inlägg är en aning idiotiskt. Lek som lek!

Medlem

Oh boy, den här tråden besviker inte mina förväntningar!

De fanatiska anhängarna kan man förstå. De har under väntan på spelet lagt ner så mycket av sitt ego och självkänsla i spelet att de nu mentalt är en och samma gestalt. Ett angrepp på spelet, hur modererat eller konstruktivt det än råkar vara, är ett direkt personangrepp på anhängaren. Därför är en sådan person mentalt totalt oförmögen att erkänna några som helst svagheter i spelet, eftersom det skulle innebära att han/hon hade fel och har lagt ner sin identitet i något icke perfekt.

Därför så kickar alla psykologiska försvarsmekanismer in omedelbart vid sådana här recensioner och trådar. Alla som "angriper" spelet faller in under ett antal välbekanta kategorier, men i det här fallet primärt två:

1. De partiska, som antingen lömskt arbetar med PR för ett rivaliserande spel och som mystiskt nog lyckats infiltrera alla forum där de sprider sina lögner, eller som helt enkelt är hjärntvättade och oresonligt fanatiska angående sitt spel. (Ironin svischar här över huvudet)

2. De icke värdiga, som helt enkelt inte är manliga/elit/hardcore/skickliga/vuxna nog för att uppskatta spelet på samma äkta sätt som supportern.

Båda argumenten är självklart logiskt och retoriskt bankrutta, men dyker alltid upp som brev på posten när det gäller sådana här spel.

I övrigt så gillar jag personligen spelet. Det hittar rätt balans mellan realism och underhållning så inget lider för mycket, och det har potential att bli bättre.

Men i nuvarande läge måste jag hålla med recensionen. Det enorma antalet buggar i kampanj och motor och den ibland pinsamt dåliga AIn drar ner betyget en aning. Man kan inte betygsätta ett spel utefter vad framtida patchar kan göra, man kan bara betygsätta ett spel såsom det är när man spelar det. Således är 3/5 fullt rättvist.

(Och dont get me started med rösterna. Och nu menar jag inte APC/SPOTTED/12oCLOCK-rösterna, även om dessa också är undermåligt inspelade, utan den "riktiga" dialogen som karaktärerna har. Jag har sällan hört så stolpigt och pinsamt röstskådespeleri...)

Medlem

Jag säger inte att det suger, bara att det inte är tillräckligt realistiskt.

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

Jag säger inte att det suger, bara att det inte är tillräckligt realistiskt.

Jag håller med dig till 100%. Det finns massa enkla saker de hade kunnat fixa redan i OFP, som visserligen många moddar sedan fixat, men som de fortfarande inte brytt sig om att fixa när nästa spel i serien kommer. Bland annat saker du räknar upp som patron i patronläget, eldavbrott, men även saker som att engångs PV-vapen är omladdningsbara, etc.
Så det finns fortfarande extremt mycket övrigt att önska.

MEN och ett stort men: Det finns helt enkelt inga spel som ens försöker konkurrera med Bohemias. De är i sin egen genre och det finns inget annat som konkurrerar i samma skala, omfång, flexibiltet och moddbarhet som OFP, ArmA och ArmA 2.

Först trodde jag att Codemasters hade gett sig in i leken och försökte tävla med Bohemia med OFP:DR, men allt som visats och berättats om det spelet tyder mer på att det blir ett Battlefield-liknande arkadaktigt spel som inte ens anstränger sig för att komma i närheten av standarden som Bohemia satt upp för vad en soldatsimulator skall klara av.

I övrigt ser vi precis samma mönster som vid releasen av OFP och ArmA: mycket scriptbuggar och dålig prestanda i början. Men det hindrade ändå inte att de gav en spelupplevelse som faktiskt inte kan fås i några andra spel, för inga andra företag verkar våga försöka...

Medlem

Håller helt med dig Forcie.

Är väll bara att vänta på patchar och 3'de parts moddar.

Får väll vänta tills nästa arma...

Undertiden så får man väll kriga på riktigt.

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

Jag säger inte att det suger, bara att det inte är tillräckligt realistiskt.

Det finns just nu inget spel i samma skala som kommer i närheten av realismen i ARMA2, så jag tycker att det är en lite besynnerlig kommentar.

Jag begriper såklart de som klagar på buggar och att t.ex. uppdrag (Manhattan ex.) inte fungerar som de ska. Men precis som många redan kommenterat så är ARMA2 en lite mer tillgänglig variant av VBS - det vill säga en simulator. Tyngdpunkten i spelet vilar i multiplayer och möjligheten för communityn att bygga vidare. Att inte se spelet för vad det faktiskt är i en recension känns missriktat, med tanke på den enorma spelvärld, och spelögonblick som finns i ARMA2 som inte något annat spel i skrivande stund kommer i närheten av (om man inte inkluderar Bohemias tidigare spel). Förvisso extremt nischat, men tillika en vedertagen sanning bland de som spelat t.ex. Operation Flashpoint (som för övrigt var game of the year när det kom).

Något som de som spelade OFP också insåg var att speltillverkarna var dedikerade och fortsatte utveckla spelet långt efter de egentligen behövde det.

Realism är såklart något som man kan dra hur långt somhelst, det är t.ex. inte särskilt realistiskt att en soldat som skjutits kan fungera näst intill fulldugligt efter att ha skötts om av en medic i en minut. Eller för den delen att det inte blir stora kratrar i marken av bomber som släpps från en A-10. Tillika höbalar som är robusta som om de var gjorda av cement. Men tillsammans med detaljer som "ett skott i loppet" så är det inte i mitt tycke lika betydande för spelvärdet som det som faktiskt ÄR med.

Detta är såklart subjektivt - men tillika har jag svårt att se hur detaljer som dessa ökar spelkänslan något avsevärt. Även om jag kan förstå att det skulle stärka autenticiteten något ytterligare. Fast det glömmer jag ganska fort bort när jag spelar tillsammans med 50 andra och njuter av MP till fullo. Gärna i en Apache =]


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jo, men det är också de små detaljerna som gör spel roligare och mer realistiska, om du läste Forcie's inlägg så fattar du.
Saker sen OFP har ju ändrats till ArmaA2 men det är ju inte så himla mycket. det är fortfarande ett snäpp ifrån realism inom mina tankar.

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

Undertiden så får man väll kriga på riktigt.

....... Hoppas du seriöst inte syftar på att springa runt i skogen o leka krig aka lumpen/hemvärnet?

Skrivet av Neoxus299:

Jo, men det är också de små detaljerna som gör spel roligare och mer realistiska, om du läste Forcie's inlägg så fattar du.
Saker sen OFP har ju ändrats till ArmaA2 men det är ju inte så himla mycket. det är fortfarande ett snäpp ifrån realism inom mina tankar.

Ja men snälla människa snacka om att ställa krav. Kan inte bli mer realistiskt i PC spel. Om du vill ha eldavbrott etc föreslår jag att du reser ner till Afrika och ställer dig till förfogande till en krigsherre.


signatur
Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Neoxus299:

Undertiden så får man väll kriga på riktigt.

....... Hoppas du seriöst inte syftar på att springa runt i skogen o leka krig aka lumpen/hemvärnet?

Ne, syftar på mer seriöst spel.

Dofilus: ne men det känns som om strids simulatorn inte är så mycket till simulator om det fattas saker.

Skrivet av Neoxus299:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Neoxus299:

Undertiden så får man väll kriga på riktigt.

....... Hoppas du seriöst inte syftar på att springa runt i skogen o leka krig aka lumpen/hemvärnet?

Ne, syftar på mer seriöst spel.

Dofilus: ne men det känns som om strids simulatorn inte är så mycket till simulator om det fattas saker.

Duger tydligen till USA's krigsmakt.


signatur
Medlem

Kommer ju till en punkt också där man som utvecklare måste ställa sig frågan "tillför den ökade realismen något till spelet som sådant?" För i slutändan är det trots allt ett spel som är menat att underhålla användaren.

För vart drar man gränsen när man väl gått över gränsen? Måste man göra sina behov? Äta mat? Laga till maten? Ta isär vapen och rengöra dem? Tvätta kläderna? Raka sig? Simulera hur man kisar när det blåser i ögonen? Simulera hur man haltar när man fått skoskav?

Ja, man skulle väl kunna göra den listan hur lång som helst. För att inte tala om vad man skulle kunna göra med skadesystemen. Varför kodar inte Bohemia en fullständig fysiologisk simulering av människokroppen med cirkulation, aspiration och organfunktioner frågar fansen plötsligt. Det här hitpointsystemet känns ju lite orealistiskt.

Som sagt, man kan argumentera var man drar gränsen, men jag tycker att i nuläget så ligger Arma2 på ungefär den linjen jag själv drar där det upplevda underhållningsvärdet överstiger en alltför granulär simulation och dess problem.

Medlem

Jo, men eldavbrott är ju en sak som kan mena liv och död i spelet.
Jag menar saker som hör till i strid som de borde lagt med iaf.

Skrivet av Neoxus299:

Jo, men eldavbrott är ju en sak som kan mena liv och död i spelet.
Jag menar saker som hör till i strid som de borde lagt med iaf.

Det kan skoskav eller en stukad tumme också innebära.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Neoxus299:

Jo, men eldavbrott är ju en sak som kan mena liv och död i spelet.
Jag menar saker som hör till i strid som de borde lagt med iaf.

Det kan skoskav eller en stukad tumme också innebära.

För att inte tala om rännskita och feber.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Vad jag reagerat på från filmer och sånt är väl att tanks och sånt inte verkar skilja sig nämnvärt från WW2-system. Var är alla IR-kameror och målsökande system? Såna saker hade jag förväntat mig att de skulle lagt till vid det här laget faktiskt.

Skrivet av fisk:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Neoxus299:

Jo, men eldavbrott är ju en sak som kan mena liv och död i spelet.
Jag menar saker som hör till i strid som de borde lagt med iaf.

Det kan skoskav eller en stukad tumme också innebära.

För att inte tala om rännskita och feber.

Ja det hade vart coolt hahahaha. "11, o'clock, unknown, man, taking a shit"!


signatur
Medlem

Men ärligt talat du bara bölar dofilus på folk som inte innehar exakt samma åsikt som dig. Först gnäller du på de som inte orkar sätta in sig i spelet pga realismen sen gnäller du på dem som gör det och faktiskt kommer med punkter som då borde finnas i en modern stridssimulator? Du är det största trollet som existerar.

Moderna gasstyrda vapen lämnar en patron i loppet om du inte skjuter slut på magasinet.
När jag gjorde lumpen va eldavbrott relativt "vanligt" på Ak5 KSP58/KSP90. Då ska vi inte snacka om jänkarnas vapen då M16 / M4 är lika pålitliga som en katt i verkligheten. Så lägg ner skitsnacket. Kommer du med stukad tumme, du måste vara helt pantad.

Iaf problemet ligger ju hos Bohemia. Spelideen är underbar, det finns inget annat spel erbjuder samma sak med samma "tema", det är väl kanske där problemet ligger. Utan konkurens så släpper bohemia återigen ett ofärdigt spel, fyllt med buggar, missar och dåligt optimerad kod. Det sorgliga är ju dock folk som du som käkar upp det 100% och sen dessutom lovordar det.

Jag har själv satt mig in i spelet, gillar simulatorer av alla dess slag. Sitter inte på en skräpburk, den må ha några år på nacken men fungerar väl. Hade en legal kopia, men buggarna var omöjliga att inte upptäcka och reta sig på. Motorn minst sagt underlig, oavsett inställningar så va det samma FPS, då är något fel.

Att säga att detta spelet är som vilket spel som helst vad gäller buggar etc är bara fel. En snabb kick på steam forumet eller BIS forum visar saningen direkt. Lite som GTAIV släppet... fast värre.

Medlem

Rätt spel, fel betygsättare!
90% av spelet är editorn, vem bryr sig om buggar (ja, jag vet många). Jag tycker det är snålt med en trea på arma 2.


signatur

The only thing worse than dead people is dead people who are living

Skrivet av Fisse:

Men ärligt talat du bara bölar dofilus på folk som inte innehar exakt samma åsikt som dig. Först gnäller du på de som inte orkar sätta in sig i spelet pga realismen sen gnäller du på dem som gör det och faktiskt kommer med punkter som då borde finnas i en modern stridssimulator? Du är det största trollet som existerar.

Moderna gasstyrda vapen lämnar en patron i loppet om du inte skjuter slut på magasinet.
När jag gjorde lumpen va eldavbrott relativt "vanligt" på Ak5 KSP58/KSP90. Då ska vi inte snacka om jänkarnas vapen då M16 / M4 är lika pålitliga som en katt i verkligheten. Så lägg ner skitsnacket. Kommer du med stukad tumme, du måste vara helt pantad.

Iaf problemet ligger ju hos Bohemia. Spelideen är underbar, det finns inget annat spel erbjuder samma sak med samma "tema", det är väl kanske där problemet ligger. Utan konkurens så släpper bohemia återigen ett ofärdigt spel, fyllt med buggar, missar och dåligt optimerad kod. Det sorgliga är ju dock folk som du som käkar upp det 100% och sen dessutom lovordar det.

Jag har själv satt mig in i spelet, gillar simulatorer av alla dess slag. Sitter inte på en skräpburk, den må ha några år på nacken men fungerar väl. Hade en legal kopia, men buggarna var omöjliga att inte upptäcka och reta sig på. Motorn minst sagt underlig, oavsett inställningar så va det samma FPS, då är något fel.

Att säga att detta spelet är som vilket spel som helst vad gäller buggar etc är bara fel. En snabb kick på steam forumet eller BIS forum visar saningen direkt. Lite som GTAIV släppet... fast värre.

AA lägg av nu va jag spelar inte ArmA 2 för att det skulle vara mer realistiskt jag spelar det eftersom det inte är varken pinsamt realistiskt här och där eller bara pinsamt..... som t.ex Farcry2 som är både ock. ("ooooh jag får eldavbrott hela tiden fan vad grymt spel" "OoooH jag kan laga bilen på ett par sekunder sedan kan jag köra 10000 mil igen")

Kallar du mig troll får du tamejfasen kalla nästan hela forumet för det däribland dig själv. Så snälla chilla lite.


signatur
Medlem

Håller med mr Bravo.

Eftersom jag har ofantligt kul med editorn och spelar hemknåpade uppdrag online så ger jag toppbetyg till ArmA2.
Dessutom finns inte någon direkt konkurrent till vad detta spel erbjuder.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hhaha! Hade inga förväntningar alls på detta spel. Jag ska inte köpa detta. Jag väntar på OFP2 istället!! Mouhahaha!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

och nu den viktigaste frågan, ska man köpa arma 2 och vänta på of2, eller bara skita i arma 2 och vänta på of2?

Medlem

Xrick:
Ungefär som att fråga om man skall äta päron eller banan. Två olika upplevelser. Alltså om jag får gissa eftersom jag inte spelat ofp2.

Själv spelar jag t.ex. både bf2 och ARMA2... de konkurrerar inte med varandra.

Nåväl, det är bara en gissning... men du frågade ju.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Fisse:

Men ärligt talat du bara bölar dofilus på folk som inte innehar exakt samma åsikt som dig. Först gnäller du på de som inte orkar sätta in sig i spelet pga realismen sen gnäller du på dem som gör det och faktiskt kommer med punkter som då borde finnas i en modern stridssimulator? Du är det största trollet som existerar.

Moderna gasstyrda vapen lämnar en patron i loppet om du inte skjuter slut på magasinet.
När jag gjorde lumpen va eldavbrott relativt "vanligt" på Ak5 KSP58/KSP90. Då ska vi inte snacka om jänkarnas vapen då M16 / M4 är lika pålitliga som en katt i verkligheten. Så lägg ner skitsnacket. Kommer du med stukad tumme, du måste vara helt pantad.

Iaf problemet ligger ju hos Bohemia. Spelideen är underbar, det finns inget annat spel erbjuder samma sak med samma "tema", det är väl kanske där problemet ligger. Utan konkurens så släpper bohemia återigen ett ofärdigt spel, fyllt med buggar, missar och dåligt optimerad kod. Det sorgliga är ju dock folk som du som käkar upp det 100% och sen dessutom lovordar det.

Jag har själv satt mig in i spelet, gillar simulatorer av alla dess slag. Sitter inte på en skräpburk, den må ha några år på nacken men fungerar väl. Hade en legal kopia, men buggarna var omöjliga att inte upptäcka och reta sig på. Motorn minst sagt underlig, oavsett inställningar så va det samma FPS, då är något fel.

Att säga att detta spelet är som vilket spel som helst vad gäller buggar etc är bara fel. En snabb kick på steam forumet eller BIS forum visar saningen direkt. Lite som GTAIV släppet... fast värre.

AA lägg av nu va jag spelar inte ArmA 2 för att det skulle vara mer realistiskt jag spelar det eftersom det inte är varken pinsamt realistiskt här och där eller bara pinsamt..... som t.ex Farcry2 som är både ock. ("ooooh jag får eldavbrott hela tiden fan vad grymt spel" "OoooH jag kan laga bilen på ett par sekunder sedan kan jag köra 10000 mil igen")

Kallar du mig troll får du tamejfasen kalla nästan hela forumet för det däribland dig själv. Så snälla chilla lite.

Givetvis smaksak om hur mycket realism där ska finnas, men låter bara så skumt när man ena sekunden hackar på att folk inte sätter sig in i spelet och andra hackar på att de satt sig in för mycket. Givetvis ska det inte vara verkligheten själv då den är rätt brutal och tråkig skulle jag tro i krig.
Respektera istället dem som säger att spelet är skit, då det är en befogad åsikt för de som slängt ut 500 spänn på en ofärdig produkt och givetvis blir sura. Jag respekterar din åsikt om du nu gillar det, man kan förbise mycket om man verkligen tycker om något.
Men buggarna är där, det är fakta
Att sen spelet blir fixat av communityn är jättebra, men då är det den som ska ha pengarna och inte BIS. Tycker jag iaf.

Skriv svar