Blizzard: Hardcore först, casual sen

Medlem

Men alla Blizz spel går ut på att man ska kunna lägga ner så mycket tid som möjligt, inget är svårt bara ta en massa tid. Så då känner sig de som spelar sig smarta och då vissa kan spela det jätte länge och tjata på det på sina kompisar så blir alla glada och Blizz rika.

Medlem

Trots att jag skulle vilja se fler företag som följde den strategin, men det betyder ju inte att det fungerar bäst när det kommer till försäljnings siffror. Fallout 3 är ju ett perfekt exempel på ett casual spel som många tycker borde varit designat efter hardcore fansens önskningar. Bethesda valde att totalt ignorera fansen och gå efter en modell som skulle locka fler till spelet. Visst spelet sålde ju fler kopior än alla tidigare Fallout spel men i mina ögon knappast en värdig uppföljare.

Så frågan är om Fallout 3 hade sålt ännu bättre om dom följt Blizzards taktik.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Brain:

@Drunken_monkey_boxer:

Sen när har World of Warcraft NÅGONSIN varit gjort för "hardcore" gamers?

Tiden när man var tvungen att raida 4-5 timmar varje kväll för att kunna komma någonstans? eller spela 12 timmar pvp varje dag i ett par månader för att ens komma i närheten av att få rank 1.

WoW har ju aldrig varit svårt (vilket för mig är hardcore) däremot tog det förbannat lång tid att komma någonstans, vilket jag aldrig såg anledningen bakom.

Så WoW ser ut just nu är så det alltid borde sett ut, imo. Kan ju däremot inte uttala mig om PvE-sidan eftersom jag endast lirar PvP.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

^- så om jag sitter o lirar tetris en gång ibland på svåraste så är jag mer hardcore än en person som lägger ner 8 timmar på wow varje dag? ooooooooooooooooook, whatever floats your boat.

Det enda som gör andra MMO:s svårare är mer grindning t ex lineage 2 o final fantasy, vilket också bara tar tid. Så det är helt meninglöst att snacka om hardcore vs casuals när det kommer till MMO genre enligt dig?

Det enda som gjorde ultimate online "svårare" än allt annat var att man förlorade stats och sin gear på att bli dödad, vilket bara också är tid spenderat egentligen.

WoW var hardcore pre-tbc, allt annat är bara snack.

Inaktiv
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Brain:

@Drunken_monkey_boxer:

Sen när har World of Warcraft NÅGONSIN varit gjort för "hardcore" gamers?

Tiden när man var tvungen att raida 4-5 timmar varje kväll för att kunna komma någonstans? eller spela 12 timmar pvp varje dag i ett par månader för att ens komma i närheten av att få rank 1.

WoW har ju aldrig varit svårt (vilket för mig är hardcore) däremot tog det förbannat lång tid att komma någonstans, vilket jag aldrig såg anledningen bakom.

Så WoW ser ut just nu är så det alltid borde sett ut, imo. Kan ju däremot inte uttala mig om PvE-sidan eftersom jag endast lirar PvP.

Då ska du inte uttala dig överhuvudtaget!

När MC / BWL var som hetast att lira så tog det tid! Kunde ta guilder 2-3 veckor att ta de 2 första bossarna i BWL. Vet att det tog ett JÄVLA tag för folk att klara 4 horsemen i den enda och första Naxramas, den som finns nu är patetisk! Alla bossar är så nerfade att ett par tränade apor klarar av det.

Sen alla som pratar om achivements. VEM FAN BRYR SIG! Man tjänar inget på dem i spelet! WHOHOO du kan få en mount! För det hade man inte redan! Det är bara en E-penis om något. Helt värdelöst. Det man vill ha är gear, och det får man genom att sova sig igenom alla instanser.

Medlem

"hemligt MMO"
"hemligt spel i ny serie"

Jag uttalar mig knappast om spel som inte visats ännu, men om det ska följa Blizzards riktlinjer det senaste decenniet, så bådar det INTE gott för vågade satsningar direkt....


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Låter som ett bra sätt att utveckla.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- så om jag sitter o lirar tetris en gång ibland på svåraste så är jag mer hardcore än en person som lägger ner 8 timmar på wow varje dag? ooooooooooooooooook, whatever floats your boat.

Det enda som gör andra MMO:s svårare är mer grindning t ex lineage 2 o final fantasy, vilket också bara tar tid. Så det är helt meninglöst att snacka om hardcore vs casuals när det kommer till MMO genre enligt dig?

Det enda som gjorde ultimate online "svårare" än allt annat var att man förlorade stats och sin gear på att bli dödad, vilket bara också är tid spenderat egentligen.

WoW var hardcore pre-tbc, allt annat är bara snack.

För det första är hardcore ett så tamt uttryck och det har använts så mycket så många använder det till allting. Så om du vill förklara för mig vad som menas med ordet hardcore tar jag gärna emot en ordentlig förklaring och inte bara "när man lägger ner mycket tid på ett spel" för då kan man lika gärna kalla en fulltidsarbetare för hardcorearbetare.

För det andra, jag har flera vänner som spelade WoW under vanilla (inklusive mig själv fast som tidigare nämnt lirade jag endast PvP) som har uttryckt att även om WoW var svårare förr är det inte speciellt stor skillnad bara att allting tog förbannat lång tid att göra. Men vad vet jag?

Och ja, jag tycker att man mer eller mindre kan bortse från ordet "hardcore" i (speciellt) MMO-världen eftersom det är precis som du säger, bara tidskrävande.

@Brandter: Det du skriver är för mig lite otydligt, säger du att det var svårare för att det tog mycket längre tid eller för att det var svårare? Either way, jag vet att WoW var svårare förr men inte så mycket som många vill få det att verka som.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Me <3 Blizzard


signatur

Rawr

Medlem

hardcore <3


signatur

R.I.P The_maxx

Tänker inte ge mig in i en WoW-diskussion - men vad gäller att applicera den designen på Starcraft 2 är det helt lysande. Precis så som spel ska designas.

Bra intervju i övrigt också.

Medlem

Nja. Hardcore är i min mening lika med att:

1) Alltid hålla sig up to date med senaste vapen/rustningar/etc

2) Leveling går före Lore, dvs så snabb leveling som möjligt

3) Alltid agera (i princip iaf) som om det inte var ett spel utan ett jobb - dvs veta sin roll och vad man skall göra - inga noob-frågor här inte.

4) Ha TeamSpeak eller liknande för att underlätta kommuniktationen och spelar inte med andra som inte har det - en icke-HC-guild är då utesluten.

...och så vidare - en spelare som är inriktad på high level gaming (och att nåt dit först, med high end gear).

Visst, detta tar tid, men om man vet vad man gör och hur så tar 3h HC inte längre tid än 3h softcore som ägnar tid åt att pyssla om sitt hus, läsa alla quest-beskrivningar och kolla runt för att se hur onlinevärlden ser ut. Antal timmar spelar alltså ingen roll, vad man gör spelar roll.

En HC-spelare grindar ihop 10g snabbare än en softcore, då han troligen har bästa gear (och som i LotRO bästa traits, vet inte vad det heter i WoW). Samt vet var och hur man kan tjäna ihop det snabbast.

Just my point of view.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det finns väl inte så många (inga?) MMO's där man spelar med skills så det som kallas för hardcore bör ju betyda tidskrävande i MMO's.

Blizzard är verkligen kungar på att göra saker tidskrävande, hela wow handlar ju bara om att grinda... du ska grinda crfting, grinda daylies, grinda faction osv osv.. för att du SEN ska kunna göra en instance och kanske få nått skoj.... nejtack, jag har redan ett jobb.

Sen att dom tar bort den lilla delen som man kunde kalla för skills och noobifierar både klasser och instancer gör ju inte spelet roligare.

Medlem
Skrivet av Brain:

Du snackar ju inte generellt hardcore.. jag menar; en hardcore Baldur's Gate spelare behöver ju knappast ha teamspeak...

Nej givetsvis, jag pratar om spel som LotRO, WoW, AoC o dyl.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tycker att wow har gått från det lilla hardcore som fanns till extremt casual.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av gike:

Låter som ett bra sätt att utveckla.

...och samtidigt avveckla, då en del har börjat "fly fältet" på grund av att de anser att casualdelen tar över för mycket.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Nu går det väl ändå inte att jämföra WoW med SC etc. I ett RTS krävs det erfarenhet och talang. I ett MMO räcker det med att veta vart F-tangenterna sitter.

Inaktiv
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av gike:

Låter som ett bra sätt att utveckla.

...och samtidigt avveckla, då en del har börjat "fly fältet" på grund av att de anser att casualdelen tar över för mycket.

Och andra sidan så har många av oss redan flytt fältet för att WoW är/var nästan bara för hardcore spelare som har tid att lira hela veckorna för att nöta ner nästa stora boss. Själv föredrar jag spel där jag slipper lira om samma content vecka efter vecka efter vecka bara för att få se nästa del av storyn.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tiden när man var tvungen att raida 4-5 timmar varje kväll för att kunna komma någonstans? eller spela 12 timmar pvp varje dag i ett par månader för att ens komma i närheten av att få rank 1.

Jag förmodar att du menade rank 14?

Nådde själv rank11 som högst, och jag tror aldrig att jag spelade mer än 5-6 timmar per dag i snitt. Men att nå rank 13-14 var en helt annan sak, och krävde inte bara extremt mycket tid, utan också att man hade ett premade att spela med.

Hur som helst, jag kan förstå att det finns så mycket delade meningar i om ett MMO skall vara hardcore eller casual inriktat. Smaken är ju som bekant olika.

Personligen efter att ha spelat från beta till för 3-4 månader sedan, kan jag säga utan att tveka att den bästa tiden jag hade i WoW, var i pre-tbc.

Jag slutade för att spelet i min smak blivit för slätstruket. Rent försäljningsmässigt kan jag föstå Blizzards nya strategi med att "alla skall kunna nå och uppleva allt", men det är inte riktigt min melodi trots att jag själv aldrig varit hardcore eftersom det tar bort alla unika prestationer och dödar legender.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Inget som är möjligt att uppnå under en längre period om man som jag både har karriär, hus och familj. Men fullt möjligt under en begränsad period, om man hoppar över gräsklippande, allmänt husfixande och tv-tittande.

Det finns de som spelar betydligt mer, de som spenderar mer tid framför tvn, de som surfar mer, de som spelar musik mer, etc etc etc. Det är upp till en och var vad man väljer att spendera sin tid på, och hur mycket.

Du skall vara försiktig med att kasta omkring fördömmanden. Sjukligt blir det inte förens det inverkar negativt på ditt övriga liv och man inte kan sköta arbete, familj och andra plikter.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

WoW pvp = ett skämt därför man slutade direkt när första gubben var 50-60 vad nu max var vid release.

deras nästa MMO kanske blir lite mer seriös PvP-inriktning vi får se

Medlem
Skrivet av Mson:

WoW pvp = ett skämt därför man slutade direkt när första gubben var 50-60 vad nu max var vid release.

deras nästa MMO kanske blir lite mer seriös PvP-inriktning vi får se

Jag är nyfiken. Var du ens med när WoW hade release i februari 2005?

Anledningen att jag frågar, beror på att det aldrig funnits så mycket spontan pvp som tiden innan battle grounds introducerades. Spelade man på en PvP server fanns det action över allt, även på låg level. När man sen nådde lvl 30 och upp fanns det enorma slag vid South Shore och Tarren Mill.

Det var kort sagt skit kul.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv
Skrivet av Snake:
Skrivet av Mson:

WoW pvp = ett skämt därför man slutade direkt när första gubben var 50-60 vad nu max var vid release.

deras nästa MMO kanske blir lite mer seriös PvP-inriktning vi får se

Jag är nyfiken. Var du ens med när WoW hade release i februari 2005?

Anledningen att jag frågar, beror på att det aldrig funnits så mycket spontan pvp som tiden innan battle grounds introducerades. Spelade man på en PvP server fanns det action över allt, även på låg level. När man sen nådde lvl 30 och upp fanns det enorma slag vid South Shore och Tarren Mill.

Det var kort sagt skit kul.

Det dog ut senare tack vare DHK och tyvär återhämta sig aldrig World PvP efter det, jävligt sorgligt för det var bland det rolgiaste jag hade och ett stort misstag som Blizz gjorde...

Medlem

Att det är Blizz strategi är ju ganska uppenbart, både ur ett långtids (som i spelets hela liv) och ur ett korttidsperspektiv (som för t.ex. expansion för expansion).
Man släpper ett spel eller expansion och så gör man det enklare, ökar droprates eller mer "accessible". Och detta upprepas gång på gång, med framgång dessutom. Åtminstånde vad gäller wow!

Men det mest intressanta tycker jag är att man så fort wow skall diskuteras formligen vadar i ett hav av objektiva sanningar som uttalas, uttrycks, underförstås från alla håll och kanter. Var finns nyanseringen och viljan till att byta tankar och åsikter?

12
Skriv svar