Id Software köpta av Bethesdas ägare

Medlem

mer spel till linux då kanske?

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Fearnox:

edit: var det inte HL2 som började med episoder?

iD började med episoder som Valve sedan förstörde. Nu kan man inte ens prata om episoderna i Quake utan att någon tror att man menar något annat.

Skrivet av Valfri 90-talist:

Vadå, jag visste inte att det fanns Episode 2 till Quake??!!

Då säger jag, jävla snorungar.

Åh nej! Alla har inte spelat spel lika länge som du eller är inte lika gamla som du! Hur gammal är du själv som är så löjlig och kallar folk som inte har spelat samma spel som du för snorungar?

-Edit- Blir så förbannat trött på folk som du Hipshot, som lipar på att spelvärlden inte producerar några bra spel längre. Om du nu tycker så kan du väl lika gärna sluta spela spel. Har du redan gjort det så kan du väl iaf sluta lipa i forumtrådar och tyst för dig själv kolla efter ett spel som du tycker är kul (vad annars gör du på en sida som denna?).


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av blesserad:
Skrivet av Javas:

Aj då, bara dom inte tvingas avbryta Doom 4 pga den nya husbond

Troligt, då doom-varumärket säljer som barnporr i Belgien...

Haha
Lysande kommentar.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Ja e så förbannat trött på folk som påstår sej vara förbannat trötta. suure!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

En utvecklare som medvetet sparar in på "tillbehör" för att sedan kunna sälja dessa separat är något jag anser vara ocker. Att ens jämföra Valve med det Bethesda gjorde med Oblivion är skrattretande minst sagt. Den ena parten har lagt ner mycket tid innan den släpper spelet den andra släpper detta inom en väldigt, väldigt kort tidsperiod. Jag förstår helt och fullt att dom gör så här även om jag inte uppskattar det för fem sabla öre. Om folk inte godtog vad som helst hade detta dock upphört, men om något säljer varför sluta med det? Det är egentligen inte bolagen i sig som fördärvar spelbranschen utan alla som bara måste ha den där senaste "patchen" av The Sims 3 eller det där senaste tillbehöret som får sin karaktär att ändras till det yttre. Det är ni och inga andra som fått bolagen att fortsätta med detta "ocker". Men visst om ni är beredda att betala för något som med allra högsta sannolikhet hade varit gratis annars så fine, jag är det iaf inte.

Medlem
Skrivet av QRT:

WTF?! Bethesda har redan förstört en av mina få favoritspel. Nu ska dom ha ihjäl ännu mer?!

/wrist

Självklart. Det är bara en tidsfråga innan Bethesda får uppdraget att utveckla Doom eller Wolfenstein. Kanske blir det dom som snickrar på ett eventuellt Rage 2?

Skrivet av PcGamer:

Att ens jämföra Valve med det Bethesda gjorde med Oblivion är skrattretande minst sagt. Den ena parten har lagt ner mycket tid innan den släpper spelet den andra släpper detta inom en väldigt, väldigt kort tidsperiod.

Ifall jag förstod din text rätt nu så menar du att en 4 års utvecklingscykel av Oblivion var för lite? Att dom bara hafsade ihop något för att få lite snabba cash. Nja, tveksamt ifall det var så dom gjorde. Ungefär som att göra snabbmakaroner på en vecka.
Visst, Oblivion var inte så bra men det beror verkligen inte på en för "kort" utvecklingstid lika mycket som det beror på att någon dum person på Bethesda har gjort några dumma beslut.

Hoppas jag lyckades utröna din text korrekt


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Men lol på er... står det någonting om att bethesta ska utveckla någon av id's spel? Nej... samma folk är med som föut.
Och Zenimax är den som har köpt dem... bethesda delar ägandet och antaglingen ger ut spelen också.

Så take a chill pill... okay!

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Men lol på er... står det någonting om att bethesta ska utveckla någon av id's spel? Nej... samma folk är med som föut.
Och Zenimax är den som har köpt dem... bethesda delar ägandet och antaglingen ger ut spelen också.

Så take a chill pill... okay!

Ifall du syftar på mig så kan jag meddela att jag var 100% sarkastisk ;p


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv
Skrivet av q0rra:
Skrivet av QRT:

WTF?! Bethesda har redan förstört en av mina få favoritspel. Nu ska dom ha ihjäl ännu mer?!

/wrist

Självklart. Det är bara en tidsfråga innan Bethesda får uppdraget att utveckla Doom eller Wolfenstein. Kanske blir det dom som snickrar på ett eventuellt Rage 2?

Skrivet av PcGamer:

Att ens jämföra Valve med det Bethesda gjorde med Oblivion är skrattretande minst sagt. Den ena parten har lagt ner mycket tid innan den släpper spelet den andra släpper detta inom en väldigt, väldigt kort tidsperiod.

Ifall jag förstod din text rätt nu så menar du att en 4 års utvecklingscykel av Oblivion var för lite? Att dom bara hafsade ihop något för att få lite snabba cash. Nja, tveksamt ifall det var så dom gjorde. Ungefär som att göra snabbmakaroner på en vecka.
Visst, Oblivion var inte så bra men det beror verkligen inte på en för "kort" utvecklingstid lika mycket som det beror på att någon dum person på Bethesda har gjort några dumma beslut.

Hoppas jag lyckades utröna din text korrekt

Jag tror att han syftade på extramaterialet som kom, expansionen (sedan finns det väl lite föremålpacket också?).


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av q0rra:
Skrivet av MasterKJK:

Men lol på er... står det någonting om att bethesta ska utveckla någon av id's spel? Nej... samma folk är med som föut.
Och Zenimax är den som har köpt dem... bethesda delar ägandet och antaglingen ger ut spelen också.

Så take a chill pill... okay!

Ifall du syftar på mig så kan jag meddela att jag var 100% sarkastisk ;p

Du undkommer ifrån min kritik

Medlem
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av q0rra:
Skrivet av QRT:

WTF?! Bethesda har redan förstört en av mina få favoritspel. Nu ska dom ha ihjäl ännu mer?!

/wrist

Självklart. Det är bara en tidsfråga innan Bethesda får uppdraget att utveckla Doom eller Wolfenstein. Kanske blir det dom som snickrar på ett eventuellt Rage 2?

Skrivet av PcGamer:

Att ens jämföra Valve med det Bethesda gjorde med Oblivion är skrattretande minst sagt. Den ena parten har lagt ner mycket tid innan den släpper spelet den andra släpper detta inom en väldigt, väldigt kort tidsperiod.

Ifall jag förstod din text rätt nu så menar du att en 4 års utvecklingscykel av Oblivion var för lite? Att dom bara hafsade ihop något för att få lite snabba cash. Nja, tveksamt ifall det var så dom gjorde. Ungefär som att göra snabbmakaroner på en vecka.
Visst, Oblivion var inte så bra men det beror verkligen inte på en för "kort" utvecklingstid lika mycket som det beror på att någon dum person på Bethesda har gjort några dumma beslut.

Hoppas jag lyckades utröna din text korrekt

Jag tror att han syftade på extramaterialet som kom, expansionen (sedan finns det väl lite föremålpacket också?).

I så fall tar jag tillbaka det jag sade


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Fearnox:

edit: var det inte HL2 som började med episoder?

iD började med episoder som Valve sedan förstörde. Nu kan man inte ens prata om episoderna i Quake utan att någon tror att man menar något annat.

Skrivet av Valfri 90-talist:

Vadå, jag visste inte att det fanns Episode 2 till Quake??!!

Då säger jag, jävla snorungar.

Åh nej! Alla har inte spelat spel lika länge som du eller är inte lika gamla som du! Hur gammal är du själv som är så löjlig och kallar folk som inte har spelat samma spel som du för snorungar?

-Edit- Blir så förbannat trött på folk som du Hipshot, som lipar på att spelvärlden inte producerar några bra spel längre. Om du nu tycker så kan du väl lika gärna sluta spela spel. Har du redan gjort det så kan du väl iaf sluta lipa i forumtrådar och tyst för dig själv kolla efter ett spel som du tycker är kul (vad annars gör du på en sida som denna?).

Tyvärr, så måste jag hålla med hipshot. Om din ålder stämmer på din profil så är chansen väldigt stor att du missade många av dom stora titlar som många äldre anser som "the golden age of gaming", jag personligen anser att planescape torment än idag är överlägsen alla spel när det kommer till atmosfär och story både i djup och utveckling, och det kom ut 1999. Så utveckling för mig stannade 1999 när det kommer till dessa två aspekter, och gameplay har inte utvecklats så mycket heller sedan slutet av 90-talet. Grafik är det enda som gjort super stora kliv och det kunde jag personligen bry mig mindre om.

Har också börjat spela mycket mindre tackvare att det känns som man spelar samma spel om o om igen, det är väldigt sällan nu förtiden att man känner att en ny titel är en frisk fläkt. Försök att se det från den "äldre" generationens perspektiv, vi är också kunder som vill överraskas och njuta av spel på samma sätt som yngre gamers gör som inte varit med längre än ett par år. Har varit en "gamer" nu i 20 år, så man har upplevt ett antal "milstolpar" i spel utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Fearnox:

edit: var det inte HL2 som började med episoder?

iD började med episoder som Valve sedan förstörde. Nu kan man inte ens prata om episoderna i Quake utan att någon tror att man menar något annat.

Skrivet av Valfri 90-talist:

Vadå, jag visste inte att det fanns Episode 2 till Quake??!!

Då säger jag, jävla snorungar.

Åh nej! Alla har inte spelat spel lika länge som du eller är inte lika gamla som du! Hur gammal är du själv som är så löjlig och kallar folk som inte har spelat samma spel som du för snorungar?

-Edit- Blir så förbannat trött på folk som du Hipshot, som lipar på att spelvärlden inte producerar några bra spel längre. Om du nu tycker så kan du väl lika gärna sluta spela spel. Har du redan gjort det så kan du väl iaf sluta lipa i forumtrådar och tyst för dig själv kolla efter ett spel som du tycker är kul (vad annars gör du på en sida som denna?).

Tyvärr, så måste jag hålla med hipshot. Om din ålder stämmer på din profil så är chansen väldigt stor att du missade många av dom stora titlar som många äldre anser som "the golden age of gaming", jag personligen anser att planescape torment än idag är överlägsen alla spel när det kommer till atmosfär och story både i djup och utveckling, och det kom ut 1999. Så utveckling för mig stannade 1999 när det kommer till dessa två aspekter, och gameplay har inte utvecklats så mycket heller sedan slutet av 90-talet. Grafik är det enda som gjort super stora kliv och det kunde jag personligen bry mig mindre om.

Har också börjat spela mycket mindre tackvare att det känns som man spelar samma spel om o om igen, det är väldigt sällan nu förtiden att man känner att en ny titel är en frisk fläkt. Försök att se det från den "äldre" generationens perspektiv, vi är också kunder som vill överraskas och njuta av spel på samma sätt som yngre gamers gör som inte varit med längre än ett par år. Har varit en "gamer" nu i 20 år, så man har upplevt ett antal "milstolpar" i spel utvecklingen.

Håller med till 100%

Medlem

golden age of gaming lol, jag körde commandore64, hade även ett sånt där spel med 2 fäger 2 joysticks med en knapp på där man kunde spela pingpoing i olika versioner. och enligt mig så finns det ingen golden age.

Medlem

Skrämmande att det är så många här på FZ som inte kan läsa ordentligt

Medlem
Skrivet av TruB:

golden age of gaming lol, jag körde commandore64, hade även ett sånt där spel med 2 fäger 2 joysticks med en knapp på där man kunde spela pingpoing i olika versioner. och enligt mig så finns det ingen golden age.

Kan tänka mig att du har svårt att förstå när två st FPS toppar din "spellista" men som jag sa tidigare så "slutade" utveckling för mig vid planescape torment utan gällande den mer tekniska utvecklingen. Vilket har mindre betydelse för mig personligen då jag hellre lirar baulders gate & planescape än nyare RPGs eller shadow warrior över moderna FPS.

Golden age är nog runt 95- till 99 tror jag många skulle anse, men det är en ganska taskig gissning från min sida när jag försöker komma ihåg vad som släpptes när ;p

Medlem

Min spellista hade varit mer sann ifall jag brydd mig mer om den, jag har inte kört modern warfare sen efter det kom, och det var första och sista gången jag uppdatera den sidan, så om det spelare mer roll för mig så skulle jag ta bort det spelet.

senaste spelet jag kört är anno 1404 demot, väntar på fullversionen då det är ett av dom roligast spelen jag kört på senare tid, kört om det flera gånger nu.

bf2 är där för jag bedriver en av dom största klanern i sverige som lirat bf2 mer eller mindre sen det kommit ut och vi har alltid spelat på top i europa.

FPS tilltalar mainstream spel rpger är på gång mer och mer in i den skaran, men det är fortfarande så att dom kräver mer tid så det säljer inte lika bra som casual spel som fps gör.

Jag kan hålla med en sak i det föregående inlägg och det är grafiken spelare mindre roll. att crysis är ett spelbart grafik demo. Golden age, snarare att det är flera generation av spel varianter.

Medlem

fy faan vad 1983 här inne ÄGER.
så jävla hårt, brutalt! vi är faan BÄST.


signatur

R.I.P The_maxx

KoP
Medlem
Skrivet av QRT:

WTF?! Bethesda har redan förstört en av mina få favoritspel. Nu ska dom ha ihjäl ännu mer?!

/wrist

läs om läs rätt:

Citat:

Id Software köpta av Bethesdas ägare

Medlem
Skrivet av q0rra:

Ifall jag förstod din text rätt nu så menar du att en 4 års utvecklingscykel av Oblivion var för lite? Att dom bara hafsade ihop något för att få lite snabba cash. Nja, tveksamt ifall det var så dom gjorde. Ungefär som att göra snabbmakaroner på en vecka.
Visst, Oblivion var inte så bra men det beror verkligen inte på en för "kort" utvecklingstid lika mycket som det beror på att någon dum person på Bethesda har gjort några dumma beslut.

Hoppas jag lyckades utröna din text korrekt

Nja inte riktigt, spelet i sig är inget hafsverk, det jag menar är att de medvetet utlämnar saker som borde varit med redan från start (alltså dlc, inte den expansion som kom senare) för att tjäna ännu mer pengar på de som bara måste ha detta extra tillbehör. Det är det och inget annat jag blir irriterad på. Valve verkar iom Left 4 Dead gå åt samma håll men det har än så länge inte gjort det med Half Life 2. Faktum är att Orange Box verkligen ger bra valuta för pengarna, ingen annan box kommer i närheten.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Har varit en "gamer" nu i 20 år, så man har upplevt ett antal "milstolpar" i spel utvecklingen.

Jag med, att själv ha upplevt allt är få förunnat. Jag är glad att jag fått vara med från början men liksom dig anser jag att dagens spel börjar gå till överdrift rent grafiskt och att det satsat på tok för mycket på den än på att göra intressanta spel (undantag finns givetvis). Det jag gillar med dagens spel är att det satsat väldigt mycket på att göra fysik som likar vår egen och att dagens AI är mycket mer utvecklad än den var då spel var nytt. Jag är delad som gamer inför att allt fler upptäcker hur kul man kan ha med spel, väldigt delad...

Till sist angående "The golden age" så anser jag att spelen faktiskt var bättre förr som helhet. Har man inte spelat dessa spel så har man verkligen missat några av alla de "milstolpar" som drivit utvecklingen av spel till de spel vi ser idag.

Dune 2
Wolfenstein 3D
Homeworld
Thief
Dungeon Master
Eye of The Beholder
Monkey Island
Maniac Mansion
Pong
Tetris
Pac Man
Donkey Kong (Game&Watch)
Street Fighter 2
Super Mario 64 (har faktiskt inte spelat detta själv)
Baldurs Gate
Quake
Dark Forces
Golden Axe
Deus Ex
System Shock

Spelen ovan är bara ett urval av alla de spel som iaf jag anser bidragit till dagens spel.

Id Software har med nästan vartenda spel satt ribban för hur kommande spel ska vara. De verkar återigen ha gjort detta med det senaste spelet Rage och förhoppningsvis kommer det vara ett "komplett" spel de släpper. Hoppas verkligen att jag har fel i mitt antagande att deras kommande spel kommer släppas i "delar" för Id´s spel brukar väldigt sällan vara spel jag inte gillar, snarare tvärtom.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Fearnox:

edit: var det inte HL2 som började med episoder?

iD började med episoder som Valve sedan förstörde. Nu kan man inte ens prata om episoderna i Quake utan att någon tror att man menar något annat.

Skrivet av Valfri 90-talist:

Vadå, jag visste inte att det fanns Episode 2 till Quake??!!

Då säger jag, jävla snorungar.

Åh nej! Alla har inte spelat spel lika länge som du eller är inte lika gamla som du! Hur gammal är du själv som är så löjlig och kallar folk som inte har spelat samma spel som du för snorungar?

-Edit- Blir så förbannat trött på folk som du Hipshot, som lipar på att spelvärlden inte producerar några bra spel längre. Om du nu tycker så kan du väl lika gärna sluta spela spel. Har du redan gjort det så kan du väl iaf sluta lipa i forumtrådar och tyst för dig själv kolla efter ett spel som du tycker är kul (vad annars gör du på en sida som denna?).

Tyvärr, så måste jag hålla med hipshot. Om din ålder stämmer på din profil så är chansen väldigt stor att du missade många av dom stora titlar som många äldre anser som "the golden age of gaming", jag personligen anser att planescape torment än idag är överlägsen alla spel när det kommer till atmosfär och story både i djup och utveckling, och det kom ut 1999. Så utveckling för mig stannade 1999 när det kommer till dessa två aspekter, och gameplay har inte utvecklats så mycket heller sedan slutet av 90-talet. Grafik är det enda som gjort super stora kliv och det kunde jag personligen bry mig mindre om.

Har också börjat spela mycket mindre tackvare att det känns som man spelar samma spel om o om igen, det är väldigt sällan nu förtiden att man känner att en ny titel är en frisk fläkt. Försök att se det från den "äldre" generationens perspektiv, vi är också kunder som vill överraskas och njuta av spel på samma sätt som yngre gamers gör som inte varit med längre än ett par år. Har varit en "gamer" nu i 20 år, så man har upplevt ett antal "milstolpar" i spel utvecklingen.

Ja, jag har missat många av de spelen från det du kallar "the golden age". Jag har även spelat många spel härifrån genom att min äldre bror har tvingat mig spela många spel i min barndom och även nu på äldre dagar. Jag håller med om att Planescape Torment är förbannat bra, mycket bättre än många av spelen som släpptes idag. Jag har inte sagt något om det.

Det jag har sagt är dock att Hipshot gör HELT fel i att kalla någon för "jävla snorunge" bara för att personen inte har kommit in i branschen tillräckligt tidigt för att veta att Quake var indelat i "episoder". Jag säger också att om han nu bara ska lipa som gamla farfar, 93 år gammal, om hur "det var bättre förr, ungdomar nu för tiden förstår inte" så kan jag inte göra annat än att tycka synd om honom, på samma sätt som jag tycker synd om alla gamla farbröder som tjatar om hur det var bättre förr.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Lilleputten:

Ja, jag har missat många av de spelen från det du kallar "the golden age". Jag har även spelat många spel härifrån genom att min äldre bror har tvingat mig spela många spel i min barndom och även nu på äldre dagar. Jag håller med om att Planescape Torment är förbannat bra, mycket bättre än många av spelen som släpptes idag. Jag har inte sagt något om det.

Det jag har sagt är dock att Hipshot gör HELT fel i att kalla någon för "jävla snorunge" bara för att personen inte har kommit in i branschen tillräckligt tidigt för att veta att Quake var indelat i "episoder". Jag säger också att om han nu bara ska lipa som gamla farfar, 93 år gammal, om hur "det var bättre förr, ungdomar nu för tiden förstår inte" så kan jag inte göra annat än att tycka synd om honom, på samma sätt som jag tycker synd om alla gamla farbröder som tjatar om hur det var bättre förr.

Vi som är gamla i gemet så att säga tycker nog detta mycket tack vare att vi oftast blir nostalgiska när vi hör talas om ett spel från den "eran". När de som är äldre än mig tycker att musiken på deras tid var bättre förstår jag inte hur de kan tycka detta. Den musiken suger (oftast) enligt mig då den musik jag själv gillar och är uppväxt med är Hårdrock och Metal. Dagens musik är inte alls som på min tid och samma sak är det med dagens barnprogram. Men jag antar att de som är yngre än mig tycker precis samma sak om det jag gillade för sådär 15-20 år sedan.

Att kalla någon för snorunge bara för att denne kanske inte är lika påläst som en själv är i mina ögon skrattretande. Det är inte sådant som avgör om man är en snorunge eller inte utan hur man är som person. Finns många äldre som beter sig som barn och det finns många unga som uppför sig som äldre, ålder är bara en siffra.

Anledningen till att spel som Doom med flera var indelat i episoder var nog ett design val och alla dessa episoder utgjorde tillsammans vad som idag är en episod.

Detta förklarar det hela nog bättre, från Wiki

"Doom has a science fiction/horror theme and simple plot. A background story is given in the game's manual, and the rest of the story is advanced with short messages displayed between each section of the game (called episode), the action as the player character progresses through the levels, and some visual cues."

"Quake's single-player campaign is organized into four individual episodes of about eight levels each "
"Upon completing each episode, the player is returned to the hub Start level, where he can then enter the next episode. Each episode starts the player from scratch, without any previously collected items. Episode I (which formed the shareware or downloadable demo version of Quake) "

Jag tycker inte dagens spel med episoder är samma sak och bör därför egentligen inte jämföras med varandra. Episoder var helt enkelt samma sak som att dagens spel är indelade i namn eller liknande.

123
Skriv svar