Vilket säkerhetspaket? Anti-virus, anti-spyware, firewall etc.

Medlem
Vilket säkerhetspaket? Anti-virus, anti-spyware, firewall etc.

Jag tänkte man äntligen skulle få tummen ur arslet och fixa lite skydd till burken. Sätter sig och börjar leta och går med en gång vilse i djungeln.

Vad ska man skaffa för säkerhetspaket? Det jag behöver är allt det stora, anti-virus, anti-spyware, brandvägg och allt annat som hör till.

Det behöver inte vara gratisprogram, även om det inte skadar. Så länge jag inte behöver stå ut med reklam och rutor som hoppar upp som säger att jag borde köpa deras komersiella produkt istället för att köra deras gratisversion. För att förtydliga, gratis är inget måste.

Det behöver inte heller vara färdiga paket. Om bästa alternativet är att kombinera produkter från olika företag, exempelvis Nod32 med en brandvägg från Symantec eller vad som nu är bäst.

Det jag vill veta är vilka produkter jag borde inhandla för att hålla min dator säker.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

nj
Medlem

NOD32 använde jag i ett års tid och gillade det skarpt. Skötte sig självt, drog inte särskilt mycket systemresurser, märktes knappt av alls (om det nu inte hittade något virus eller annat) till skillnad från andra antivirus jag testat som kunnat få spel att tokhacka bara för att antiviruset vill köra en kontroll om det finns en nyare virusdefinition att ladda ner...
Kasperskys antivirus är även rätt omtyckt, lite mer resurskrävande än NOD32 enligt många, men ska istället vara ett av de antivirus som uppdateras snabbast mot nya hot.
Själv så använder jag numera Avira AntiVir PersonalEdition Classic som jag skrev lite om här, den har dock en reklamruta som dyker upp när programmet uppdaterar sig (vilket händer 1-2 gånger om dagen) så då är den kanske inte så intressant.

För brandväggar så var Agnitum Outpost Firewall Pro mycket länge en av mina stora favoriter (använde den från version 2 till 4), efter version 4 så började jag dock uppleva mystiska problem med brandväggen som att dess konfigurationsfiler blev korrupta och enda sättet att lösa det var att starta datorn i felsäkert läge och avinstallera Outpost Pro, för när Windows startades normalt så drog dess process 100% CPU konstant. Jag kunde dock inte hitta information om någon annan som upplevt samma fel, så varför det hände eller hur det gick till vettetusan. Inträffade både efter uppgradering från tidigare version 3.5 men även efter ren installation (av både brandvägg och Windows).
Numera så använder jag Comodo Firewall Pro som är en gratisbrandvägg. Den har överhuvudtaget ingen reklam, fungerar riktigt bra (kan dock vara lite bökig att konfigurera i början då den har dubbla lager som måste ställas in, dels nätverksspecifika inställningar men även programspecifika. Comodos forum är till stor hjälp i början kan jag säga), är inte så resurshungrig och man märker inte av den om inget händer (ja, det går att stänga av den hemska animationen på ikonen i systray, bara högerklicka på den).

Webhallen har ett paket med NOD32 och Outpost Pro, nu är jag lite osäker på hur priset på det paketet står sig jämfört med om du tex köper programmen online, men kan ju vara värt att kika på.

Medlem

nj, tack för en mycket bra post.

Blir det där paketet så fort Webhallen öppnar på måndag. Läste omkring lite och det verkar vara två riktigt bra program, Nod32 samt Agnitum Outpost Firewall Pro.

Är det något mer som man borde ha, förrutom anti-virus och brandvägg?

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

nj
Medlem
Skrivet av Mellanare:

nj, tack för en mycket bra post.

Blir det där paketet så fort Webhallen öppnar på måndag. Läste omkring lite och det verkar vara två riktigt bra program, Nod32 samt Agnitum Outpost Firewall Pro.

Är det något mer som man borde ha, förrutom anti-virus och brandvägg?

Mellanare

Om jag inte missminner mig helt fel så brukar Outpost Pro vara hyfsat på att blockera spyware och sådant (en funktion de la till i en nyare version, den har även en adblocker som du kan inaktivera, för jag tyckte den var lite i petigaste laget ibland och blockerade saker som inte var reklam), samt att NOD32 hittar lite med.
Har dock SpyBot S&D installerat som jag konfigurerat så det startats av Windows en gång i veckan (via Kontrollpanalen -> Schemalagda aktiviteter), programmet går att ställa in så det automatiskt uppdaterar sig självt vid uppstart och kör en scan av datorn och tar hand om vad som nu än hittas.
SpywareBlaster är ett småtrevligt program som inte behöver vara igång för att fungera, utan det blockerar många kända spyware/tracking cookies/etc från att överhuvudtaget installeras.
Dock så måste det uppdateras manuellt (om man inte betalar för en autouppdateringsfunktion) vilket gör att man ibland helt och hållet glömmer bort det har jag märkt

Inaktiv

AVG Internet Securitity från Grisoft är riktigt bra program.


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

nj, tack för några bra inlägg. Köpte paketet du tipsade om och jag är helnöjd. Drar inte för mycket av datorn och skyddar bra.

Tackar.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

1
Skriv svar