Problem vid överflyttning av email

Medlem
Problem vid överflyttning av email

Afton,

Har stött på ett problem som jag inte lyckats lösa: hade en gammal winME-dator fylld med viktiga emails som skulle formateras.

Jag exporterade alla emails genom att helt enkelt flytta över alla *.dbx-filer från ms outlook express-mappen. Slängde in ett win2k och kopierade över alla emails, men här kommer det kluriga: alla mappar utom inkorgen importerades.

Det ligger bara ett email i inkorgen när jag öppnar outlook exp och det är sånt där "välkommen bla bla". Nån som har någon som helst koll på varför jag inte lyckas importera min inkorg? Vi snackar om +1k emails som jag inte vill förlora. Även om jag byter namn på filen till "asdf.dbx" så blir det ingen skillnad, den importeras inte.

Nån?

Medlem

Om du inte formaterat den gamla datorn än så kan du kanske flytta alla email från inkorgen till någon annan folder. För om jag fattade det rätt så importerades alla folders utom just inkorgen.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Om du inte formaterat den gamla datorn än så kan du kanske flytta alla email från inkorgen till någon annan folder. För om jag fattade det rätt så importerades alla folders utom just inkorgen.

Var just på den gamla som Win2k åkte in på. Fortfarande inte löst det, förbryllar mig om något. Konstiga är att inkorgfilen minskar från 350meg till 45KB lr vad det nu är..

Medlem

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Njä, verkar inte direkt röra mitt problem. Funderar på att slänga in WinME, igen, på en äldre dator och genom detta försöka importera inkorgen..

Medlem

en fråga har du lagt in filerna du kopierade innan du la in nytt os på samma ställe?

Är ju lite skillnad var windows vill ha filerna mellan winme o win2k om jag inte är helt ute o cyklar.

Sen ett tips byt till ett mail program som är lättare att backupa

kör thunderbird och ominstallerar windows väldigt ofta och är guld värt att det räcker med en eller 2 knapptryckningar efter man installerat thudnerbird för att få tillbaka alla inställningar inkl mailen..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

en fråga har du lagt in filerna du kopierade innan du la in nytt os på samma ställe?

Är ju lite skillnad var windows vill ha filerna mellan winme o win2k om jag inte är helt ute o cyklar.

Sen ett tips byt till ett mail program som är lättare att backupa

kör thunderbird och ominstallerar windows väldigt ofta och är guld värt att det räcker med en eller 2 knapptryckningar efter man installerat thudnerbird för att få tillbaka alla inställningar inkl mailen..

Hm, japp. Letade upp mappen genom inställningar -> underhåll och flyttade de dit sen. Tyvärr verkar det inte att funka, vilket gör att jag mer eller mindre drar mitt hår.

Ang Thunderbird så testade jag det lite snabbt i samband med ominstallationen och, jag blev ju direkt inte frälst. Kanske ska ge det en ny chans.

Medlem

dra ner ett program som heter mozilla backup också är med det du kan göra backup av tb finns inget native stöd för backup och restore i tb.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

oops glömde denna länk med
http://support.microsoft.com/kb/270670/sv


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

nj
Medlem
Skrivet av Notumforce:

dra ner ett program som heter mozilla backup också är med det du kan göra backup av tb finns inget native stöd för backup och restore i tb.

Egentligen så behövs inte det, det är bara att kopiera Thunderbird-katalogen som man hittar i x:\Documents and Settings\<användarnamn>\Application Data\.
Brukade själv använda Mozilla Backup tidigare, men gjorde även en säkerhetskopia av den katalogen, bara för att vara på säkra sidan, och när återställningen bråkade med MB (återställningen fungerade felfritt enligt MB, filerna fanns när när jag kikade i utforskaren, men Thunderbird vägrade hitta dem trots att alla inställningar var rätt i programmet) så testade jag ta bort katalogen och lägga dit den säkerhetskopierade.
Då fungerade allt felfritt, alla mina extensions fanns kvar (gäller iofs mest Firefox för jag gör samma procedur där) vilket Mozilla Backup har varit dålig på att kunna ta backups på.

Medlem

ok senaste moz backup funkar galant med mina extensions har ju iofs inte så många.

vet att en tidigar variant strulade lite men då kunde man bara packa upp filen som mozbackup hade gjort och så var det klart.

men du har rätt man kan göra det manuellt men jag är lat


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

nj
Medlem
Skrivet av Notumforce:

ok senaste moz backup funkar galant med mina extensions har ju iofs inte så många.

vet att en tidigar variant strulade lite men då kunde man bara packa upp filen som mozbackup hade gjort och så var det klart.

men du har rätt man kan göra det manuellt men jag är lat

Nu har jag inte testat den senaste versionen av Mozilla Backup (dock så verkar den bara ha en liten buggfix för sparade lösenord samt Vista-relaterade saker), den näst senaste minns jag att den som bäst kunde spara mina extensions. Däremot när de skulle återställas så dök de upp i listan över installerade extensions men jag kunde inte gå in i deras inställningar eller använda någon av dem och enda sättet att lyckas installera dem igen var att "avinstallera" dem från extensionsmenyn, och sedan installera dem igen.
Blev lite less på det beteendet så jag provade att bara rakt av kopiera katalogen och lägga tillbaka den, fungerade oerhört mycket smidigare så numera så brukar jag markera de kataloger från application data som jag vill ha kvar för att enkelt återställa program jag ofta använder, packa ihop dem och sedan när jag installerat om Windows och programmen bara packa upp den till rätt ställe igen så är allt som det var innan.

Medlem

ok , tur för mig då att det rullar för mig tihi


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar