Vista, prestanda dödare?

Medlem
Vista, prestanda dödare?

Så, läst runt lite här på forumet där de flesta sitter och säger att det suger för det drar så mycket minne samt annan prestanda etc.

Men nu är det så att jag vill minnas att jag läst att prestandan tvärtom blir bättre i spel när man kör under Vista eftersom alla dessa "prestanda dödande" processer läggs i någon sorts viloläge när du startar något som t.ex. ett spel som inte direkt interagerar med OS'et.

Nu kan jag inte längre hitta källan så jag vänder mig hit. Är ovanstående sant eller kommer jag se en prestanda försämring i spel?

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Jo har också hört det, men vad min polare säger så stämmer det inte (han körde med vista ett tag men märkte att det verkligen inte gick att spela).

Medlem

En del spel verkar fungera dåligt i Vista, som Company of Heroes, men patchar ska visst fixa det. Jag har däremot hört från många fler håll att prestandan i Vista är minst lika bra som XP.

Edit: stavfel

Medlem

Vista ska utnyttja en mycket bättre teknik för sådant ja, men det är ju inte rekommenderat att byta till vista för en om ett bra tag då alla spel stöder det och allt är buggfixat osv

Medlem

fick ett par extra fps i wow


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

det som stängs ner är aeroglas, förutsatt att man valt en version som har detta till att börja med. de prestandatuggande och kvalitetsförstörande kopieringsskydden stängs däremot inte av.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Okej, efter en helt felfri installation av Vista och lite tweakande så tänkte jag rapportera vad jag fick fram.

Till att börja med så gick installationen utmärkt. Allt fungerade fint så fort den bootade på Vista för första gången. Till skillnad från XP behövde jag nu inte en extra PS/2 bokstavsbräda samt en extra gnagare eftersom mitt G15 och min Copperhead inte fungerade standard i XP utan man var tvungen att manuellt installera drivrutinerna. Här i Vista fungerade allt direkt.

Min DVD-brännare/läsare fungerar nu under Vista. Tidigare under XP har allt jag brännt tagit 5-6 gånger den normala tiden att bränna och allt blev bara korrupt. När den försökte läsa skivor till exempel vid DVD tittande eller installationer så gick även det väldigt långsamt. Under Vista fungerar det utmärkt.

Till det viktiga. Prestanda.
Så, här sitter man nu på Vista Ultimate med allt ögongodis aktiverat. Program som Photoshop, Sony Vegas, Firefox, Words etc. startar direkt, jag menar verkligen direkt. I XP kunde det ta 10-20 sec innan något hände.

De spel jag testat:
- Neverwinter Nights 2: ca 25% högre FPS (i Vista verkar NWN2 utnyttja båda kärnorna i dual core professorer, det gjorde det inte i XP).
- World of Warcraft: låg på runt 95-100 FPS under XP, samma sak i Vista.
- Elder Scrolls 4: Oblivion: ca 15-20% högre FPS.

Får väl lägga till fler när jag testar dem.

Mitt system:

Moderkort:
MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Grafikkort:
XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

Minnen:
Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

Hårddisk:
Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

DVD-Läsare/Brännare:
NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Nätdel:
Tagan 2Force Series, 530W

Tangentbord:
Logitech G15 Gaming Keyboard, swe

Mus:
Razer Copperhead Chaos Green 2000, lasermus


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

wow dyker jag verkligen har sämre fps än i xp vet inte varför men irriterade ligger på mellan 15-30fps

övriga spel typ cs source och dod source rullar bra mycket bättre när jag klurade ut att creative xfi inte fungerar något vidare när man kör med game mode i vista så kör nu entertainment mode så rullar det bättre.

Sitter dock på en gammal häck

athlon 64 3500+
2gig minne 333mhz
raid 0 ala 2*250gig wd
nvidia 7800gt
creative xfi plat


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

wow dyker jag verkligen har sämre fps än i xp vet inte varför men irriterade ligger på mellan 15-30fps

övriga spel typ cs source och dod source rullar bra mycket bättre när jag klurade ut att creative xfi inte fungerar något vidare när man kör med game mode i vista så kör nu entertainment mode så rullar det bättre.

Sitter dock på en gammal häck

athlon 64 3500+
2gig minne 333mhz
raid 0 ala 2*250gig wd
nvidia 7800gt
creative xfi plat

Game mode? Entertainment mode? Är det något för Creative XFI eller är det något man kan ändra i Vista?


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

X-Fi:s drivisar har tre ljudlägen, entertainment, game och audio creation.

Att programmen startar snabbt i Vista lär väl vara pga av cachning, något som finns i XP med.

Medlem

fast den är en aning effektivare i imo.

creative har ganska dåligt stöd i vista för tillfälet iofs creative support har ju fallit bortom all räddning tyvärr för ljudkortet är grymt bra ..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Återstår även att se om de släpper drivisar till Linux under andra kvartalet, som de lovade för ett år sedan...

Medlem

you wish

Undra hur supporten för inbyggda ljudkort är.

Vet att med msi moderkorten där kunde man uppgradera drivrutiner från ljudchipets tillverkare utan att behöva gå via msi.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

3e
Medlem

Jag har märkt en förbättring i fps raten för just WoW men svårt att säga med andra spel för det går inte att köra många mer under Vista.

Har testat flertalet spel men inte många som går igång. Så nu skall man behöva sitta och vänta på patchar till vartenda spel?


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem
Skrivet av 3e:

Jag har märkt en förbättring i fps raten för just WoW men svårt att säga med andra spel för det går inte att köra många mer under Vista.

Har testat flertalet spel men inte många som går igång. Så nu skall man behöva sitta och vänta på patchar till vartenda spel?

Huh? Jag har bara haft problem med ett spel hittills och det var Company of Heroes.

I övrigt har jag installerat och fått igång felfritt följande:

World of Warcraft: Burning Crusade
TES: Oblivion
Warcraft 3: TFT
GTA: San Andreas
Lock On Flaming Cliffs
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles med alla expansioner
Flight Simulator X
GTR 2
Supreme Commander
Neverwinter Nights 2
Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal
Defcon
Call of Duty 2
Trackmania: United
Quake 3: Arena


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Ingen som provat StarCraft/BroodWar?

Enda spelen som behöver funka för mig är: Q3 och Sc/Bw

Sen att Macromedia samt Adobe program funkar... samt de övriga "små"-programmen...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

3e
Medlem

Ta till exempel alla HL2 mods eller HL 2, inget av dem funkar! Kollade Steam hemsidan för support men hittade inte mycket som kunde hjälpa där.

Medieval 2 bråkar också.

Visste att Vista skulle vara lite bråkigt men lite over the edge detta.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

cs source funkar klockrent
dod source funkar klockrent

dom spel som inte fungerar sätt exe filen som xp sp2 compatibel så kommer det fungera klockrent.

Fick göra det för ex call of duty 2


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är ett nytt OS. Självklart använder det mer minne etc. Men nu mer sitter vi på så mycket minne så procentuellt blir det mindre än vad XP tog när det kom.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Själv kommer jag vänta tills de har rensat minfältet lite, dels från buggar men också fixat prestandan lite. Jag är idag nöjd med xp och har inget skäl till att byta, även om man är lite nyfiken så klart...


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Jag testade Vista ett tag och det var ett trevligt OS men drivrutiner och sånt är inte mogna än, iaf inte om man vill spela på datorn


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

joe för vissa så fungerar spelandet si o så men inte vistas fel imo.

Utan det är ju hårdvarutilverkare o speltillverkare som är lite sega i svängen.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

3e
Medlem

Borde det inte vara möjligt att göra en uppdatering till Vista som ökar komptabiliteten med spel före DirectX 10?
Jag har ingen direkt erfarenhet av programmering, speciellt inte hur operativsystem är programmerade. Det borde väl ligga i Microsofts intresse att anpassa det bättre?


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

snarare så att windows vista är så kompatibelt det kan bli just nu men jag betivlar microsoft kommer lägga ner mer tid att göra gamla spel kompatibla men omöjligt är det inte

Dock tror jag speltillverkarna också kan bjuda till i detta läge .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

bra jobbat Mellanare!!

o det problemet som är i COH existerar väl endast om man har en av inställningarna på ULTRA HIGH? står något om det i News när man loggar in på relic online iaf

vista is teh shit!! men jag är lite avis på din dator faktiskt

Inaktiv

Vista värkar OK, om man har bra dator!!:$

Medlem
Skrivet av vanten2:

Vista värkar OK, om man har bra dator!!:$

Du menar att det blir enbart kan gravid med "bra" datorer, det är väl lite ytligt...

Inaktiv
Skrivet av yonaz:

Det är ett nytt OS. Självklart använder det mer minne etc. Men nu mer sitter vi på så mycket minne så procentuellt blir det mindre än vad XP tog när det kom.

nej, när xp kom hade de flesta ~512, i dagsläget tvivlar jag på att de flesta har ~2 gig

(512 tycker jag helt klart är rekommenderat för xp, och 2 gig verkar vara rekommenderat för vista)

edit: det är väldigt vad alla villigt slänger in vista och all DRM-crap och dumheter bara för att få genomskinliga menyer (:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

varför skulle det vara självklart att ett nytt operativsystem är mer resurshungrigt än föregående?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

för det ska se ut som på star trek!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar