WINDOWS VISTA

Inaktiv
WINDOWS VISTA

Hej.

Har i dag suttit och undersökt min Windows Vista Home Premium skiva (en OEM-licenserad version).
Till min förvåning så upptäckte jag att skivan innehåller alla versioner av Vista från Home Basic till Enterprise.
Testade att starta datorn från den och struntade skriva in "Product key´n" och JA i nästa ruta blev jag erbjuden att välja vilken version jag ville installera.
Kunde dock inte fortsätta testet därifrån för jag ville inte radera den nuvarande installationen men när jag får en dator ledig så skall jag testa om det verkligen går att välja vilken som helst av versionerna och köra den i 30 dgr. innan man måste aktivera produkten (ja nu kan man ju förlänga denna tid till 120 dgr. också enl. Windows Secrets.com).
Ringde upp Microsoft men fick inte direkt några uppriktiga svar från killen där men fick uppfattningen att skivorna innehåller alla versionerna
och att om du köper en OEM 64-bitars så innehåller den både 32- och 64-bitars versionerna men om du köper en 32-bitars version så får du bara 32-bitars versionerna på skivan.
Det står även på min skiva "Den här skivan innehåller endast 32-bitarsprogramvara) men på en 64-bitars skiva står det inte något om att den bara skulle innehålla 64-bitars versionen

Medlem

Det stämmer att skivan innehåller alla Vista versioner (har jag läst nånstans) men cd-nyckeln du har funkar bara med en utav versionerna.
I ditt fall funkar nyckeln alltså bara för att installera Home Premium.

Kommer inte ihåg vilken sida jag läste det på så jag kan inte länka, men vill minnas att det var en trovärdig sida så det bör stämma.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det är korrekt, Alla Vista versioner kommer på samma skiva. Din KEY bestämmer vilken av versionerna som installeras.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Hej.

Då kan man alltså testa vilken version som helst fritt i 120 dagar.
Det är ju bra så att man vet vilken man sedan köper licens till.

1
Skriv svar