Köpa Dell-dator med Linux förinstallerat?

Inaktiv
Köpa Dell-dator med Linux förinstallerat?

Skulle du kunna tänka dig köpa en dator från Dell med Linux förinstallerat?

Jag skulle det...

Mina första försök med Linux för några år sedan slutade den gången när jag insåg att hårdvaran i den dator som jag hade inte var kompatibel med någon av de distros som jag provade.

Om man kan köpa en dator med Linux förinstallerat så borde ju hårdvaran vara handplockad för Linux. Linux är också kompilerad och konfigurerad just för den hårdvaran. Man kan få hjälp (nåja) av Dell support om man har problem.

Artikel hos MicroDatorn


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

nj
Medlem

GGS-Data är en butik som redan säljer datorer (laptops som stationära) med Linux förinstallerat. Suttit och sneglat lite över deras laptops erkännas skall.

Vore dock inte fel om Dell kunde börja lämna alternativ att man får köpa datorn med Linux och/eller helt utan förinstallerat operativsystem.
Var väl någon som lyckats få tillbaka pengarna för Windows-licensen som följde med en Dell-dator genom att neka att godkänna den när datorn startades första gången tex.

Inaktiv

Ja, blev lite intresserad själv av att skaffa en Linux-laptop när jag såg länken. Har en tid funderat på att skaffa just en laptop och slipper jag betala för Windows och annan programvara som datorer normalt är fullproppade med redan i butiken så är det ett stort plus. Det känns ju inte så himla roligt att betala för ytterligare en Windows-licens när jag redan har en som jag knappt använder (endast för vissa spel).

Här är länken till Dell-siten där man kan lägga sin röst på vilken idé man gillar bäst. Man kan också komma med egna förslag. Just nu så leder förslaget om förinstallerat Linux, det har fått över 47000 röster. Tvåan har cirka 26000.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Visst skulle jag kunna tänka mig att köpa en laptop med en linuxdist installerad.
Dock tycker jag att datorerna som fanns på länken tidigare borde vara lite billigare med tanke på att Windoze och en massa annan smörja inte finns på den. Linux är ju (i de flesta fall) gratis och då borde datorerna inte ligga på ungefär samma prisnivå som de datorer som har Windoze förinstallerat.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av SFL|Krusty:

Linux är ju (i de flesta fall) gratis...

=>

Personen/programmeraren/legenden bakom det citatet bytte ju också till Mac för något år sedan. Citatet är ju några också år gammalt så även om det ligger en del sanning i det så är det inte lika mycket som för ~10 år sedan.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

jag tycker nog inte det ligger någon sanning i det alls. att få ihop en fungerande linuxinstallation tar bara en bråkdel så lång tid som en windowsinstallation på samma maskin, och räknar man sedan även in programvaruinstallation med moderna verktyg går även det betydligt snabbare.

påståendet är sant till den del att _all_ programvara kräver viss inlärningstid, och särskilt operativsystem. däremot är de enklare linuxdistarna ljusår före windows i det avseendet, även om de mer nördiga (gentoo, slackware, lfs etc) är flera gånger ytterligare bakom.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

jag tycker nog inte det ligger någon sanning i det alls.

Jag håller med att citatet inte stämmer alls på enkla distros som Ubuntu (som jag använder själv). Däremot finns det ju också (som du var inne på) en del distros som kräver mer tid än dessa, där citatet fortfarande stämmer ganska bra.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

men då är det väl bara att välja ubuntu eller något liknande om man känner att ens "time has value"

ännu bättre än att förinstallera linux vore ju om de lät bli att installera något övehuvudtaget så att man kunde välja helt fritt om man vill köra win 3.11 eller slackware eller vad det må vara?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nu menade ju jag att Linux inte kostar pengar, men kan förstå litegrann hur han tänkte när han sa det eftersom jag själv är ny på Linux.
Men å andra sidan så stämmer väl hans påstående på de flesta fritidsaktiviteter om man ska se till citatet.

För övrigt så är de nya distrarna förbannat enkla att komma igång med. Kör Ubuntu själv och även om jag var lite vilsen i början så börjar det ta sig. Har tom fått hyffsad koll på terminalen.
Känslan är ungefär lika den man hade när man fick sin första dator med DOS på. Fattade inte så mycket till en början men man lärde sig, även om hjärnan inte snappar upp saker lika lätt som när man var yngre


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Inaktiv

Så kan man då köpa en Dell med Linux (Ubuntu). Återstår att se hur populärt det verkligen blir.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

1
Skriv svar