Kopiera Vista, installera gratis?

Medlem
Kopiera Vista, installera gratis?

Hej.

Jo, i skolan har jag sett och hört att det är en kille som har kopierat Windows Vista på en skiva och sedan lånat ut skivan till andra som fått installera det på sin dator helt gratis. Killen som kopierat Vista har stor risk att bli anmäld, det vet jag. Men de andra som lånar skivan, blir de straffade av detta om det upptäcks (om det nu går att upptäcka)? Jag vill få svar på detta satt jag kan försöka få stopp på det som pågår, jag vill vara 100% säker på allt innan jag slår till.

Disskutera gärna detta. Tack på förhand!
MvH/ WaltX


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det kvittar hur du kommit över en piratkopia. Eftersom de är medvetna om att det är en piratkopia så begår de ett brott. Även om de inte är medvetna om att det är en piratkopia skulle jag mena att de begår ett brott. Man får inte programvara som mer eller mindre alla vet kostar ganska mycket.

Dock förstår jag inte hur killen som kopierade Vista skulle ha större chans att bli anmäld än de som lånar skivan.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Jag vill få svar på detta satt jag kan försöka få stopp på det som pågår, jag vill vara 100% säker på allt innan jag slår till.

Det är ju också ett sätt att göra sig populär i plugget


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Varför skulle du vilja ha ett stopp på det att folk lånar en skiva av en kompis?

Medlem

Låter mer som en personlig grej... hämd? Har personen stulit din flicka?

Medlem

Du kan alltid installera Vista utan serienummr och testa den i 120 dagar helt lagligt. Du kan tillochmed ladda hem den själv från Microsoft.


signatur
Medlem

Tycker du ska anmäla killen, om dom andra åker fast då med, so be it.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Haha, låter som om han delar ut knark eller nåt.

Visst, det är fel att piratkopiera, men det här är nog första gången jag har hört någon som seriöst övervägt att anmäla någon för det ^^


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

jag tror nog snarare att någon seriöst funderar på om det är "safe" att ta emot en sån där skiva...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag tror nog snarare att någon seriöst funderar på om det är "safe" att ta emot en sån där skiva...

Menar du mig då eller? Jag har ingen använding av den ändå, har redan premium.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det finns bara sorgliga bakomliggande orsaker till varför någon skulle överväga att anmäla någon de känner för piratkopiering. Vilken är det i ditt fall?

Medlem

man kan ju faktiskt undra varför du skulle vilja vara springpojke åt microsoft, så länge inte denna person tar betalt för skivan är det väl knappast något att lägga sig i? ifrågasätt min åsikt och kom gärna med en motivering...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:
Skrivet av WaltX:

Jag vill få svar på detta satt jag kan försöka få stopp på det som pågår, jag vill vara 100% säker på allt innan jag slår till.

Det är ju också ett sätt att göra sig populär i plugget

ja verkligen!

snacka om lågvattenmärke.
sälj din ide´istället till Glocalnet för deras nästa reklam.

Medlem

upp till honom om det nu är så att han vill anmäla , inget vi ska lägga oss i.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

man kan ju faktiskt undra varför du skulle vilja vara springpojke åt microsoft, så länge inte denna person tar betalt för skivan är det väl knappast något att lägga sig i? ifrågasätt min åsikt och kom gärna med en motivering...

Så enligt dig är det alltså ok att sno sålänge man inte tjänar pengar på det?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

det är extremt stor skillnad mellan att tjäna pengar på att kopiera och att göra det utan att ta betalt. bakom mig i denna åsikt har jag både lagen och samhällets allmänna etik.

om du ser nån nisse sätta upp en affisch ute på stan, springer du då till farbror polisen och berättar att någon håller på och gör sig skyldig till olaga affischering? ringer du 112 om din mamma kör för fort?

f.ö. är ordet "sno" inte aktuellt i denna diskussion.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Han har olagligt laddat ner Vista, och brännt det på en skiva. Som han sen lånat till sina kompisar. Hur kan du då ha lagen bakom dig?

Det beror på vart han sätter upp affischerna och vad som är på dom.

Ok, om du inte gillar ordet "sno", så har han i varje fall begått ett brott.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hur många gånger har inte folk lånat en cd av någon de känner och kopierat den? hur många har inte lånat en film och kopierat den för eget bruk? och hur många har inte lånat ett OS av en polare när man behövt installera om datorn? Är rätt säker att alla här har gjort det någon gång och det ser jag som jämförligt med att han lånar ut vista skivan.

Sen är det ju bara patetiskt att vilja anmäla någon för han lånar ut en skiva till folk. Som många sagt tidigare tar han inte betalt för det lr om han bara tar betalt för skivan ser jag inte varför man ens funderar på att anmäla han. Som sagt det flesta har någongång lånat en film/spel/cd what ever och kopierat det det är jag rätt säker på. Plus att du får köra Vista i 120 dagar utan att registrera det vilket man kan använda den tiden till att utvärdera det och sen köpa det om man vill fortsätta använda det. sen om folk bara installerar om datorn är en annan femma det är upp till folk själva tycker jag. Det är inget du borde lägga dig i vad folk gör WaltX för jag ser inte hur det påverkar dig och din omgivning.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Han har olagligt laddat ner Vista, och brännt det på en skiva. Som han sen lånat till sina kompisar. Hur kan du då ha lagen bakom dig?

läs vad jag skrivit innan du svarar tack. jag sa att det ena var värre än det andra, inte att det ena var lagligt.

Skrivet av Rissan:

Det beror på vart han sätter upp affischerna och vad som är på dom.

jasså, varför det? enligt ditt eget resonemang är ju alla brott likvärdiga, och här har vi ett brott med endast en rubricering - men då vill du göra egna (moraliska eller politiska?) bedömningar?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kan inte minnas att jag sagt nånting om att alla brott skulle vara likvärdiga?

Drama: lite skillnad på att låna ut ett köpt exemplar av något och ett olagligt nedladdat exemplar.

Edit: Måste bara kolla så att jag förstått det här rätt, ni tycker alltså att det är ok att den här killen olagligt lånar ut en skiva med en olaglig kopia av vista på? Om han tjänar pengar på det eller ej spelar ingen roll, det är fortfarande olagligt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Drama:

Plus att du får köra Vista i 120 dagar utan att registrera det vilket man kan använda den tiden till att utvärdera det och sen köpa det om man vill fortsätta använda det. .

Om man själv kan fixa en testversion av Vista varför ska dom då låna skivan av den här killen, för du är väl inte så naiv att du tror att dom bara lånar den för att "testköra" Vista?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Inget har gått förlorat eftersom personerna förmodligen inte haft råd att köpa OS'et ändå.
Har man råd och struntar i det så är det en annan sak.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Drama: lite skillnad på att låna ut ett köpt exemplar av något och ett olagligt nedladdat exemplar.

För det första är det inte säkert att han har laddat ner det för waltx skriver bara att det är kopierat vilket kan betyda att han har lånat en skiva av en kompis som han sen har kopierat.

http://www.regeringen.se/sb/d/6143;jsessionid=aiw4HO1Tv8fhe

Läs tredje stycket där.

Det är lika olagligt att kopiera datorprogram/spel som man lånat som det han gör vilket är mer lr mindre samma sak som det flesta här har gjort.

Medlem

Alltså har han i vilket fallsomhelst begått ett brott och borde anmälas.

Som de flesta har gjort säger du, jag har aldrig lånat/lånat ut en kopierad skiva iaf.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

ingen har ifrågasatt att det är ett brott att kopiera, men det finns ju olika skalor. jag skulle inte anmäla en privatperson för att han kopierat vista, däremot kanske ett företag...

alla jag känner i åldrarna 15-35 har någon gång kopierat, gäller från östermalm till landsbygden


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Iofs, men som sagt, beror på vilken skala, om han delar ut den till många personer skulle nog jag anmäla honom iaf. Om det bara var till en eller två personer skulle jag kanske inte anmäla honom men skulle inte tycka om det särskilt mycket.

Mjo jag känner en del också


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag e lite off på windows-området och förlåt om jag snor tråden lite nu, men det är så här att min polare har köpt Vista. Och jag behöver verkligen formatera nu och funderar på att uppgradera till Vista. Kan jag då låna hans skiva och cd-key eller är hans key bunden till hans IP eller just hans burk? Antar att det är piratkopiering men jag har ingen budget för Vista över huvudtaget nu.
Undrar egentligen bara hur det ligger till med det generellt. Jag menar måste man ha ett Vista per dator i sitt hushåll?


signatur

I'm the best around...

Medlem

Grönatummen: du kan låna hans DVD och köra demoversion av Vista i 120-dagar.

En key fungerar naturligtvis bara till en dator, och har du flera datorer så måste du naturligtvis köpa Vista till alla, precis som gäller för vilket program som helst.


signatur
Medlem

allright


signatur

I'm the best around...

Medlem
Skrivet av Rissan:

Edit: Måste bara kolla så att jag förstått det här rätt, ni tycker alltså att det är ok att den här killen olagligt lånar ut en skiva med en olaglig kopia av vista på? Om han tjänar pengar på det eller ej spelar ingen roll, det är fortfarande olagligt.

Är väl ingen som har sagt att ett brott är ok.
Det folk säger är väl i prinicp att det är småsint att sätta dit killen.

Personligen skiter jag fulltsändigt i såna, i mina ögon, oskyldiga brott eftersom ingen annan människa tar fysisk eller psykisk skada av det.
Verkar bara som att nån inte gillar någon annan och har fått slut på ideer på hur man ska jävlas med denna någon.


signatur

Insert funny qoute here

12
Skriv svar