Segt att packa upp filer!?!?!?

Inaktiv
Segt att packa upp filer!?!?!?

Som överskrfiten säger så går det på tok för seg för mig att packa upp filer (använder winrar, dock provat andra zip program utan annorlunda utgång). Så jag vänder mig hit till de trogna läsnarna på fz, i hopp om en lösning.

En fil på ca: 4 - 4,5GB tar ca: 6min att packa upp, om jag inte gör något annat på dator. Kör jag lite halv krävande program så tar det över 10min att packa upp.

Mitt system:
Processor: C2D E6600 @ 8x400FSB
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Minnen: Corsair cl5 2x1024
Diskar: WD raptor 36,4GB + Hitachi 250GB
GFX: 7800GT

Kör win XP sp2 på denna burk.

Har kört dvs prestanda tester utan att kunna se några kostigheter med prestandan på cpu, minnen och diskar. Självklart har jag provat Defrag oxå utan resultat. Där av så känns det som detta är något mjukvaru relaterat eller någon fel inställning någonstans. Frågan är bara vart?

Kan tillägga att upppackningstiden blir den samma även om jag packar upp filerna till annan disk än där de temporära filerna lägger sig, dvs det tar alltså ännu längre tid att packa upp på annan disk än den disk de temporära filerna ligger då filerna annars måste kopieras mellan diskarna oxå.

Så vad tror ni detta kan bero på?

Säg till om ni vill ha bilder/uppgifter på prestandatester eller annat.

Tack på förhand
Mvh 8roxz


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Nog diskarna som är flaskhalsen i ditt fall, jag packade upp en 4.5gb fil på 2:03, dock i windows commander, som alltid är lite snabbare än winrar.

AMD X2 4400+ 2gb 2x250gb i Raid0


signatur
Inaktiv
Skrivet av cammo:

Nog diskarna som är flaskhalsen i ditt fall, jag packade upp en 4.5gb fil på 2:03, dock i windows commander, som alltid är lite snabbare än winrar.

AMD X2 4400+ 2gb 2x250gb i Raid0

Nja med tanke på att jag med min 3500+ packar upp en fil på typ 1min och 40sec (hade samma hdd's i den burken som jag har nu).

Kollat med en annan... han packa upp på 1:15.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Ingen som har några ideer alls?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

kolla hur stor belsningen är på diskar, bussar och processor för att reda ut var flaskhalsen ligger, testa andra upp-packare (förslag finns i klistrad tråd), dubbelkolla att udma5/6 används, och andra självklara saker innan du börjar leta exotiska buggar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

kolla hur stor belsningen är på diskar, bussar och processor för att reda ut var flaskhalsen ligger, testa andra upp-packare (förslag finns i klistrad tråd), dubbelkolla att udma5/6 används, och andra självklara saker innan du börjar leta exotiska buggar.

Som jag sa har jag redan provat andra program så som zip7 och några andra.

UDMA 5 kör i Bios och verkar även vara fallet i XP.

Dock har jag mindre koll på vad det finns för program som kollar upp bussarna och processorn.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

1
Skriv svar