Intensivvård till datorn!

Inaktiv
Intensivvård till datorn!

Hej,

Nu är det cirkus 2 månader tills jag tänkt köpa en helt ny fräsch dator med Windows Vista. Min dator har det senaste halvåret gått segt men jag har hela tiden försökt ignorerat den lilla åkomman med vetskapen att det snart landar en ny dator på dörrmattan.

Idag hände dock något häpnadsväckande, datorn tog riktigt god tid på sig att komma igång, och när jag (som jag brukar), startar firefox, xfire, msn och winamp ungefär samtidigt låste sig datorn helt. Kunde inte göra någonting. Var tvungen att slå av nätagget. Startade om och exakt samma sak hände. Tålmodigt började jag rensa på datorn i tron om att det skulle gå bättre dag, njet, den gick fortfarande lika segt.

När jag väl fått igång den "normalt" med det jag brukar, efter äkcligt lång tid, och tänkte spela det icke-krävande Rise & Fall: Civilizations at War märkte jag att spelet ibland stannade till, i ~2 sek, tänkte att det helt enkelt var lite vanligt lagg. När jag började spela musik i winamp hände exakt samma sak, programmet bara stannade till i 2 sekunder. Samma sak händer i wmplayer och nu även när jag skriver det här inlägget har det stannat till 4-5 gånger.

Är det någon som har något tips om vad detta kan vara för något? 2 månader med det här och jag kommer få cp-ryck till slut.

Det var väldigt länge sedan jag var inne på "dumma" sidor och ännu längre sedan jag hade "dumma" grejer på datorn.

Specifikationer:
Intel P4 3,2 GHz 540 HypeThreading
ATi Radeon X850XT 256MB PCIe
1024MB RAM
250GB HDD

Windows XP HE SP2
Norman AntiVirus
SpyBot - Search & Destroy


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

kan det kanske vara så att din kaffekokare till prescott-processor blir väldigt varm och börjar throttla, det brukar de göra vid 80 grader har jag för mig? isf får du öppna burken och blåsa bort damm från kylaren...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

kan det kanske vara så att din kaffekokare till prescott-processor blir väldigt varm och börjar throttla, det brukar de göra vid 80 grader har jag för mig? isf får du öppna burken och blåsa bort damm från kylaren...

80 grader!?

Nog för att jag aldrig själv städat burken, men tror du att det kan vara orsaken?

Alla förslag är värda att testa


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Testade att städa datorn, vilket inte hjälpte så mycket. Det var visserligen jävligt dammigt men det var nog inte problemet.

Jag upptäckte i aktivitetshanteraren att jag hade 5 processer av svchost.exe igång, efter sökning på google är uppenbarligen det en bakdörr för trojaner o.s.v. Hjälpen var uppenbarligen Registry Booster, ett virtuellt städprogram

Testade Trial Version, den hittade 603 errors varav 15 kunde åtgärdas, resten är jag tvungen att betala 29.95 $ för.

Då kommer min fråga; Finns det något annat sätt att städa ut all den skiten som Boostern påstår finns än att betala för ett program som jag kommer ha användning för en gång?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

svchost behöver inte nödvändigtvis vara något skumt, men testa spybot s&d eller något av de andra program som finns i den här tråden.

80 grader är tyvärr inte helt ovanligt med den processorn, runt 70 grader vid full belastning är ganska normalt i ett friskt system efter vad jag hört. ladda ner speedfan och kolla hur dina temperaturer ser ut, eller ännu hellre moderkorttilverkarens egna program


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar