lsass.exe virus?

Medlem
lsass.exe virus?

tja, kollade runt lite i aktivitetshanteraren, och såg att jag hade en procces vid namn lsass.exe som jag haft väldigt länge nu och mindes förut att för längesedan att jag såg en tråd om lsass.exe vid något forum så jag bestämde mig för att googla lite om det, och ett flertal siter säger att lsass.exe är någon sorts av sasser virus, så jag undrar om lsass.exe är ett virus som jag bör ta bort på en gång?

läste att vissa fått rejäla errors från lsass.exe när dem startat datorn men jag har egentligen inte fått nåt problem alls på denna datorn, och jag scannar nästan dagligen efter virus och trojaner men får inget fullträff alls på denna process.
men det är ej heller kul att ha en ''inaktivt'' virus om denna process nu egentligen är ett virus?

Medlem

Brukar kolla processer med
http://www.processlibrary.com/directory?files=lsass.exe

Det viktiga är väl att kolla vart filen ligger. En trojan kan alltså heta lsass.exe men ligga på ett annat ställe på disken.

(har själv en lsass.exe)

Med "StartupList" kan du bl.a. se vart filerna ligger.
http://www.spywareinfo.com/~merijn/programs.php

Medlem

tack för svaret, verkar som jag har inget att oroa mig för.

en varning dok! verkar va nåt sasser virus som går runt med ett liknande namn, så om ni har en process som heter lsass.exe och får reboot 60 sekunder efter ni startat datorn så har ni definitivt fått sasser viruset.

Medlem

finns virus som kallar sig isass med stort I vilket gör att man tror att det står Lsass med litet l


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av ghoül:

tja, kollade runt lite i aktivitetshanteraren, och såg att jag hade en procces vid namn lsass.exe som jag haft väldigt länge nu och mindes förut att för längesedan att jag såg en tråd om lsass.exe vid något forum så jag bestämde mig för att googla lite om det, och ett flertal siter säger att lsass.exe är någon sorts av sasser virus, så jag undrar om lsass.exe är ett virus som jag bör ta bort på en gång?

läste att vissa fått rejäla errors från lsass.exe när dem startat datorn men jag har egentligen inte fått nåt problem alls på denna datorn, och jag scannar nästan dagligen efter virus och trojaner men får inget fullträff alls på denna process.
men det är ej heller kul att ha en ''inaktivt'' virus om denna process nu egentligen är ett virus?

Det var nog jag som skrev en tråd om det för länge sen:P


signatur
1
Skriv svar