Skaparna av StarForce intervjuade

Robot
Medlem
Skaparna av StarForce intervjuade

Inga kopieringsskydd hjälper ändå. Men nog är det bra att de försöker göra StarForce bättre för konsumenterna. Skyddet borde inte existera alls, dock. För det är verkningslöst.

Medlem
Citat:

In 2007, StarForce presented ?Disc Free Technology? which allows you to choose between a disc-binding schema and activation one.

Som att välja mellan pest och kolera.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Inga kopieringsskydd hjälper ändå. Men nog är det bra att de försöker göra StarForce bättre för konsumenterna. Skyddet borde inte existera alls, dock. För det är verkningslöst.

Tanken är inte att totalt stoppa all kopiering, utan snarare 0 day kopiering. Eftersom många spel finns ute på nätet att tanka innan man ens kan köpa dem. Starforce var ju riktigt effektivt innan det fick sitt dåliga rykte. Splinter Cell: Chaos Theory lyckades ingen cracka på över ett år (därav det omotiverade hatet mot Starforce).

Medlem

Det var fan mig ett jävla gnäll angående DRM... sure kan gå med på att begränsade installationer är dåligt men det har spridit sig från det till allt som ens har med kopieringsskydd att göra... Ungefär som det är 'inne' att hata Microsoft så är det 'inne' att hata DRM.

Gäller såklart inte alla, men ganska många tror jag... Köp era spel så slipper ni problemen!! Du har inte rätt att gnälla om du inte betalat för det. Fast här på FZ är det såklart ingen som erkänner att dom tankar spel olagligt. Sen så finns det väl dom som helt enkelt ljuger om att de har köpt spelet bara så att de kan vara 'coola' och gnälla.

Splinter Cell Chaos Theory är förövrigt mitt bästa spelköp någonsin, TROTS StarForce!

Medlem

Om jag fick vara ensam i ett rum med de idioterna så skulle blodsspillan ske, Starforce har saboterat ett antal Windowsinstallationer och en DVD för mig...

Medlem
Skrivet av Drapan:

Köp era spel så slipper ni problemen!!

En stor anledning till att många är kritiska är just att problem med kopieringsskydd och DRM kan upptstå när man köpt spelet. Laddar man istället ner det är ju allt sådant borttaget.

Jag råkade ut för det välkända att StarForce pajade min CD-spelare. Efter jag installerat ett spel(kommer inte ihåg vilket) så blev spelaren helt konstig, började låta skumt, sen åkte den iväg i såna farter att CD-skivorna hade slitskador efter jag tog ut dom.. fick köpa en ny tack vare det där jävla "skyddet".

Medlem

Har aldrig berörts av starforce på ett negativt sätt.
Köp spelen som sagt så är chansen för problem lika stor som när du köper Microsoft Windows eller vafan som helst det finns liksom alltid något som kan gå snett.

Sen skulle jag aldrig som konsument välja att INTE köpa ett spel pga koperings skyddet.. fy fan för att välja bort en Ferrari bara för att jag inte diggar lås systemet.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Drapan:

Köp era spel så slipper ni problemen!!

En stor anledning till att många är kritiska är just att problem med kopieringsskydd och DRM kan upptstå när man köpt spelet. Laddar man istället ner det är ju allt sådant borttaget.

Ja som sagt, det med begränsande installationer är dåligt. MEN grejen är ju att folk gråter som små barn så fort dom ens ser något relaterat till DRM.

Sen att StarForce skulle förstöra CD/DVD spelare ställer jag mig väldigt skeptisk till... Tror ni på allvar att ingen skulle ta chansen att få alla utgifter betalda + 10 000 usd om det nu var sant? Ja kanske lite jobbigt att åka till Moskva men åtminstone någon i Ryssland borde tagit chansen. Om ni inte vet vad jag snackar om här i detta stycket så läs igenom intervjun.

En CD/DVD är något som kan gå sönder (och kommer gå sönder förr eller senare) med bara vanlig användning, med StarForce eller ej. Att sedan skylla på att det var StarForces fel är antingen ett tecken på personens ifråga okunnighet eller helt enkelt att dom vill vara "inne" och kunna gnälla som alla andra.

Medlem

Jag tror ingen bryr sig om starforce. Man tycker bara synd om företag som använder deras system. Spelen blir ju crackade direkt ändå.

nj
Medlem
Skrivet av Drapan:

Ja som sagt, det med begränsande installationer är dåligt. MEN grejen är ju att folk gråter som små barn så fort dom ens ser något relaterat till DRM.

Sen att StarForce skulle förstöra CD/DVD spelare ställer jag mig väldigt skeptisk till... Tror ni på allvar att ingen skulle ta chansen att få alla utgifter betalda + 10 000 usd om det nu var sant? Ja kanske lite jobbigt att åka till Moskva men åtminstone någon i Ryssland borde tagit chansen. Om ni inte vet vad jag snackar om här i detta stycket så läs igenom intervjun.

En CD/DVD är något som kan gå sönder (och kommer gå sönder förr eller senare) med bara vanlig användning, med StarForce eller ej. Att sedan skylla på att det var StarForces fel är antingen ett tecken på personens ifråga okunnighet eller helt enkelt att dom vill vara "inne" och kunna gnälla som alla andra.

När StarForce var som mest på tapeten häromåren så fanns det en intressant artikel som gick genom hur programmet kunde döda en optisk enhet, tyvärr så har jag inte lyckats hitta den igen, men om jag inte minns totalt fel så var det här förklaringen:

Problemet kunde ligga i att filer inte kunde läsas ordentligt på skivan, vilket gjorde att StarForce (eftersom det låg installerat som en drivrutin) tvingade den optiska enheten till en lägre hastighet ner till PIO-läge.
Om det misslyckades med läsningen då med så försökte SF att tvinga en ännu lägre hastighet, vilket inte existerade så kunde det i vissa fall orsaka så spelarna inte kunde återställa sig till vare sig PIO- eller DMA-läge och kunde därför inte användas.

Sedan så är det väl en hel del som fått Windows-installationer kraschade pga drivrutinen SF installerar.
Att det dessutom gör att spel inte kan köras på nyare datorer pga SF (eller vilket kopieringsskydd som helst) vägrar fungera med en nyare Windows-version är ju bara ännu en anledning till att vilja bojkotta skiten.

Medlem
Skrivet av Rampager:

For example, here's one of the common problems brought by Starforce: under Windows XP, if packets are lost during the reading or writing of a disk, XP interprets this as an error and steps the IDE speed down. Eventually it will revert to 16bit compatibility mode rendering a CD/DVD writer virtually unusable. In some circumstances certain drives cannot cope with this mode and it results in physical hardware failure (Most commonly in multiformat CD/DVD writer drives).

Så som det var formulerat här så har det inget med StarForce att göra? Men ja, vet vad du försöker säga ändå.

Skrivet av nj:

Problemet kunde ligga i att filer inte kunde läsas ordentligt på skivan, vilket gjorde att StarForce (eftersom det låg installerat som en drivrutin) tvingade den optiska enheten till en lägre hastighet ner till PIO-läge.
Om det misslyckades med läsningen då med så försökte SF att tvinga en ännu lägre hastighet, vilket inte existerade så kunde det i vissa fall orsaka så spelarna inte kunde återställa sig till vare sig PIO- eller DMA-läge och kunde därför inte användas.

Det här var å andra sidan en ordentlig förklaring, dock med ett problem... Om filerna inte kan läsas från skivan så är det redan något fel, antingen på läsaren eller på skivan. Även om StarForce skulle göra det värre så kan man knappast lägga all skuld på dom då det uppenbarligen redan är något fel. Klart folk som utvecklar programvara får tänka på möjligheten att något skulle gå fel men man ska knappast räkna med att dom tänker på varenda möjlighet.

Hur som helst så är jag fortfarande något skeptiskt till att StarForce skulle ha sönder läsare hit och ditt, speciellt med tanke på att ingen gick hem med dom dära 10 000 dollarna. Fast iofs, allt det där kanske är en konspiration...

Skrivet av nj:

Sedan så är det väl en hel del som fått Windows-installationer kraschade pga drivrutinen SF installerar.

Detta är ett potentiellt problem med alla drivrutiner, inget exklusivt för StarForce.

Medlem

Antipiratbyrån är ju najs, och starforce är väl en bra idé, men stoppar inte pirater så mkt som det borde göra.

Medlem

Tänker dåe aldrig bojkotta att spel pga kopieringsskyddet iaf, jag menar då vill man ju inte ha spelet om man låter något sådant stoppa en, eller så är man helt enkelt snål.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Tänker dåe aldrig bojkotta att spel pga kopieringsskyddet iaf, jag menar då vill man ju inte ha spelet om man låter något sådant stoppa en, eller så är man helt enkelt snål.

Eller också har man principer.

Medlem

Så man behöver inte aktivera över internet... och man behöver inte ha skivan i... men man behöver ju lik förbannat välja en av dem. Ungefär som att säga: Jag behöver inte slå sönder din högra knäskål, eller den vänstra. Men jag måste slå sönder en av dem. Jo, jag tar den vänstra tack...

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av zauii89:

Tänker dåe aldrig bojkotta att spel pga kopieringsskyddet iaf, jag menar då vill man ju inte ha spelet om man låter något sådant stoppa en, eller så är man helt enkelt snål.

Eller också har man principer.

Fjanteri & Paranoia

Inaktiv

När det fungerar har jag inte märkt något av DRM, men just Starforce har jag haft problem med att spel-tillverkarna int velat uppdatera skyddet så att det fungerar på (i mitt fall) exv XP/64, så att jag antingen inte kunnat starta spelet alls, eller tvingats hitta crack som tar bort skyddet...extra stökigt, plus att man inte vet om dessa crack kan innehålla annat otrevligt.

Medlem

Kunde de inte fråga dem ifall de var nöjda över att alla som har vista (x64) inte kan spela spel som använder starforce utan att piratkopiera dem?

Själv har jag Worms 4, det använder starforce. När man ska starta det så varnar windows om att en farlig drivrutin har förhindrats från att starta ^^

Medlem

Ur marknadsföringssynpunkt kan det inte vara speciellt smart att använda något som heter Starforce. Oavsett hur smärtfritt det må fungera nu så har namnet förevigt en negativ klang för många gamers.

Medlem

Det är klart man märker av DRM även om man köper spelen. En hel del spel idag till exempel kräver att du måste ha Games for Windows Live för att spela dem, sen finns ju spel som kräver att du har steam och liknande. Personligen tycker jag att Steam fungerar riktigt bra, GFWL är ingenting jag vill ha dock, den installerade även det utan att fråga eller ens ge mig ett val vart jag ville installera det, och tar jag bort det får jag ju inte spela.

Medlem

tycker folk gnäller väldigt mycket nu för tiden... nästan så man kan sitta o skratta åt sig själv förrut när man satt o ladda ner o gnällde på all för de inte funka! gissar på att alla i denna tråd besöker piratebay minst 2 gånger dagligen och har ett konto där!

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av zauii89:

Tänker dåe aldrig bojkotta att spel pga kopieringsskyddet iaf, jag menar då vill man ju inte ha spelet om man låter något sådant stoppa en, eller så är man helt enkelt snål.

Eller också har man principer.

Fjanteri & Paranoia

Menar du att det är fjantigt om man har karaktär nog att hålla på sina principer?

Skrivet av XaaR:

Kunde de inte fråga dem ifall de var nöjda över att alla som har vista (x64) inte kan spela spel som använder starforce utan att piratkopiera dem?

Själv har jag Worms 4, det använder starforce. När man ska starta det så varnar windows om att en farlig drivrutin har förhindrats från att starta

Ett bra exempel på problem som kan uppstå. Ska man säga något till Starforces fördel så finns det en uppdatering för Vista som kan fungera i vissa fall.

Skrivet av Newguy:

tycker folk gnäller väldigt mycket nu för tiden.

Folk kanske har större krav nu för tiden.

Inaktiv

Det är inte själva skyddet och illegal kopiering folk stör sig på; det är förstörda skivor i ren fysisk form (exploderar, förstör CD-spelare) och problematiken som uppstår med spelet som har just kopieringskyddet. Buggar, blåskärmar och jag vill minnas ett spel som uppdaterades, sen gick det inte att spela pg.a tidslås på Starforce.

...men de som laddar ner spelen, slipper det. Är det inte en kraftigt omvänd logik?

Medlem

alla kopieringsskydd skall bestraffas med just det, kopiering. lr så får dom se till att börja ta 100-200 för spelen istället så man orkar slösa tid på att gå till affären. 500ing för äckliga skydd och spel som sen är skit lr buggar en massa ändå är ointressant


signatur

//monster

Inaktiv

Tur att man slutat spela på PC och bara spelar på konsol (XBOX360, Wii, PS3)

men sen kör jag ju MacOS X & linux så då blir d ju inte så mycket spelade på PC eller Mac.

Medlem

Ganska ironiskt att man i Ryssland idag kan kliva ner på den lokala marknade och köpa piratkopior på pressade cd/dvd-skivor långt innan de finns att tillgå lagligt i nån affär. Och valet mellan en officiell version som kostar $50 och en pirat-skiva som fungera precis lika bra, ofta bättre då "piraterna" "ryssifierar" program/spel omgående och som endast kostar $5 så torde det vara ganska uppenbart vad en genomsnitts-Ivan lägger stålarna på. Här hemma i västvärlden är det inte nån speciellt stor business i försäljning av pirat-material då inte många har lust att betala för något som de, med lite kunskap, kan hitta gratis. "Fördelen" här är också att det inte sitter några mafiosos som kontrollerar försäljningen och gör sig fina pengar på't. Men det är klart, dom (piraterna) är ju tungt kriminella som ska jagas med högaffel och fackla medans våldtäktsmän, knarklangare och mördare knallar omkring fritt på våra gator.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Död åt StarForce. Länge leve fri kunskap och kultur!

Medlem
Skrivet av Drapan:
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Drapan:

Köp era spel så slipper ni problemen!!

En stor anledning till att många är kritiska är just att problem med kopieringsskydd och DRM kan upptstå när man köpt spelet. Laddar man istället ner det är ju allt sådant borttaget.

Ja som sagt, det med begränsande installationer är dåligt. MEN grejen är ju att folk gråter som små barn så fort dom ens ser något relaterat till DRM.

Sen att StarForce skulle förstöra CD/DVD spelare ställer jag mig väldigt skeptisk till... Tror ni på allvar att ingen skulle ta chansen att få alla utgifter betalda + 10 000 usd om det nu var sant? Ja kanske lite jobbigt att åka till Moskva men åtminstone någon i Ryssland borde tagit chansen. Om ni inte vet vad jag snackar om här i detta stycket så läs igenom intervjun.

En CD/DVD är något som kan gå sönder (och kommer gå sönder förr eller senare) med bara vanlig användning, med StarForce eller ej. Att sedan skylla på att det var StarForces fel är antingen ett tecken på personens ifråga okunnighet eller helt enkelt att dom vill vara "inne" och kunna gnälla som alla andra.

Det är ett faktum att Starforce har fördärvat användares CD/Dvd spelare, observera det är spelaren som blivit defekt inte mediet som sådant. Det Starforce har gjort har varit att ändra hastigheten för dessa spelare, då framför allt äldre spelare inte klarar detta har de blivit defekta. Jag har skytt Starforce som pesten och om de inte har bättrat sig så kommer jag återigen bojkotta de bolag som använder sig av dom (Ubisoft var länge ett bolag jag bojkottade på grund av detta). Självklart så har jag INTE spel för flera tusen kronor i mitt rum, för hur kan jag ha det när jag inte gillar Starforce...

Det är bara naivt att tro att man måste ogilla något för att det gör det svårare att kopiera. Anledningen till att jag och många med mig är emot den här typen av "drakonisk" DRM handlar om de rättigheter vi anser oss ha som köpare. Att köpa spel är inte samma sak som att hyra dom. I så fall ska priset vara därefter. Jag har redan tidigare skrivit om vad jag anser om DRM och varför vissa bolag har installationsbegränsningar så därför kommer jag bara kort skriva kring detta.

EA verkar en gång för alla insett hur allvarligt detta kan bli för deras försäljning eller så fegade de helt enkelt ur med rädsla för att The Sims 3 inte skulle lika bra med samma sabla DRM skydd som Spore och ME. Hoppas verkligen de nu insett detta för då kan jag tänka mig att sluta med min bojkott av deras produkter.

Jag tvivlar starkt på att Starforce lärt sig av fiaskot med deras tidigare skydd och jag har svårt att se att de någonsin kommer få konsumenternas förtroende. Om deras nya skydd blir lika dåligt som deras gamla så hoppas jag att de varnar för detta på kartongen, så slipper jag köpa spel som använder sig av detta- något jag råkat göra av misstag med det gamla skyddet.

12
Skriv svar