Köpa Xbox360 nu, eller ?

Inaktiv
Köpa Xbox360 nu, eller ?

Tjena

Är ny på detta forum och har en viktig fråga:
nu har jag sparat och gnetat i månader för att har råd att köpa ett 360 till månadsskiftet och vad läser man då? En uppgradering på gång. Fan ! Kan någon förklara för en total gröngöling vad denna uppgradering är ? Jag har läst andra inlägg om detta men som sagt, jag är ganska ovetande om vad det tekniska betyder. Kan man köpa en konsol nu utan att känna sig blåst senare. Kanske ska tillägga att jag inte har någon hd-tv eller nåt sånt. Jag vill bara spela Lost Planet !

Tacksam för svar !
Jimmy

Medlem

Nu vet jag inte om någoting är helt säkert men som jag skrev i "Bra paketpris @ Elgiganten?"-tråden så är det mycket som talar för att en ny version av xbox 360 ska komma framåt sommaren. Den ska väl dels innehålla de nyare spelarna men också en 65nm processor som alstrar mindre värme, vilket gör att fläktarna kommer att kunna köras i lägre hastighet som i sin tur innebär mindre oljud. Dessutom är det billigare komponenter nu, så det finns en sannolikhet att det blir en viss prissänkning på boxen.

Har själv varit sugen på att köpa en sen i julas men jag har valt att avvakta ett tag till innan man vet mer säkert.

Ingen som hört/läst något mer om det?

Medlem

Har läst lite jag med nu, finns två artiklar om Zephyr och allt verkar ju det som om den är på g, men eftersom MS valt att inte kommentera så kan man ju undra. Jag tror inte den kommer ut i sommar i varje fall.

Förhoppningsvis kan man göra en fuling och få sålt sin X360 v1 för samma pris som en ny v2 om man har tur, om tillverkningen av v2 blir billigare så går förhoppningsvis priset ner där också menar jag


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Tycker det går alldeles utmärkt att köpa konsollen nu, 65nm teknik ger mindre värmeutveckling ja och mindre fläkt ljud men största problemet med ojlud hos 360 är dvd-spelaren denna har ju bytts ut nu och går att få tag i om du har tur.
HDMI är ju trevligt det oxå och har sina fördelar men oxå komponent och VGA är utmärkta bild val har du dessutom ingen HDTV spelar det ju ingen större roll.
120GB HDD snackades det om oxå men den går ju att köpa separat sen och finns ingen direkt anledning att ha den ännu så länge du inte kan tanka hela filmer å sånt från Marketplace.

Dessutom är allt bara ryckten, förutom 65nm va? Så gå å köp en

Medlem

Ryktas lite om inbyggd en HD-DVD också men det är kanske rätt otroligt, man vet ju aldrig iofs..


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

det som låter illa från xb360 är ju när man spelar och inte fläktljuden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Låter bra. Då ska jag blir 360 ägare om några veckor !
Någon som kan förklara vad HDMI och 65nm är ?

Medlem

HDMI är det nya digitala överförings sättet för bild och ljud. De flesta nya TV-apparater, hemmabiosystem, dvd spelare osv har detta. Inget som Xbox360 stöder för tillfället. 65nm står för 65 nanometer så vitt jag vet och är helt enkelt en benämning på processorer som syftar på hur stora kretsarna är eller nåt i den stilen.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ja, med 65nm menas storleken på kretsarna i CPUn. Mindre kretsar kräver mindre ström vilket i sin tur gör processorn svalare. Men det är inte huvudsakligen därför de krymper kretsarna. Det gör de för att mindre storlek betyder att de kan producera mer för lägre kostnader. Om de väljer att tjäna extra pengar på det eller sänker priset på 360:n återstår att se.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Tack för svar. Hygglo !

Inaktiv

65nm (nanometer) är storleken på transistorerna i processorn, Ju mindre desto mindre värmeutveckling och mindre energi förbrukning.
HDMI är en digital överförning av ljud och bild i samma sladd, en didigtal scartkabel i stort sätt.
360 har inga HDMI utgångar dock Komponent och VGA vilka är analoga video utgångar (digital ljud utgång finns dock på 360n), Komponent har alla HDTV apparater, många har även VGA och dessa format funkar utmärt att överföra högupplöst bild på, HDMI är i teorin bättre men det är marginell skillnad dessutom beror det på din tv, en del har en får välldigt bra bild via HDMI medans andra har bättre bild på komponent eller VGA.

Medlem

Så med andra ord så är det inget som påverkar prestandan då. Men för 1080p så måste man väl ha HDMI (om nu inte tv:n klarar VGA), eller?

Funderar själv köpa en xbox360 och visst kan man använda bildskärmen (har ingen tv, än)?

Medlem
Skrivet av asdf2:

Funderar själv köpa en xbox360 och visst kan man använda bildskärmen (har ingen tv, än)?

Med VGA-adaptern kan man använda en vanlig datorskärm ja.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av asdf2:

Så med andra ord så är det inget som påverkar prestandan då. Men för 1080p så måste man väl ha HDMI (om nu inte tv:n klarar VGA), eller?

Funderar själv köpa en xbox360 och visst kan man använda bildskärmen (har ingen tv, än)?

Du kommer inte upp i 1080p med VGA-kablen och ja, du kan använda bildskärmen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av yonaz:
Skrivet av asdf2:

Funderar själv köpa en xbox360 och visst kan man använda bildskärmen (har ingen tv, än)?

Med VGA-adaptern kan man använda en vanlig datorskärm ja.

Adapter, du menar väl en X360 VGA HD AV kabel som man kan köpa för ca 200 kr?

Medlem
Skrivet av asdf2:
Skrivet av yonaz:
Skrivet av asdf2:

Funderar själv köpa en xbox360 och visst kan man använda bildskärmen (har ingen tv, än)?

Med VGA-adaptern kan man använda en vanlig datorskärm ja.

Adapter, du menar väl en X360 VGA HD AV kabel som man kan köpa för ca 200 kr?

Ja, med den kan du koppla in 360 till datorskärmen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Joystiq har ny info om den nya boxen, man kanske skulle ta och vänta och hoppas på det bästa.

Hade hoppats på att det skulle komma ut en svart faktiskt, passar in bättre brevid PS2:an (och PS3 i framtiden)


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Chansen finns för en ny och billigare 360, men att den ska komma med 120gb HDD och HDMI är inte specielt stor.
Microsoft har själva sagt att dom tycker HDMI är överskattat och att dom inte kommer att använda den på sina konsoler.

Sen va d ska dom göra med alla sina trogna fans som köpte en box vid releasen? tror inte dom drar oss vid näsan och säger att vi får köpa en ny box om vi vill ha HDMI, kommer det en ny box så kommer nog alla funktioner bli tillgänliga för alla.


signatur

couldnt care more

Medlem

Jag tvivlar starkt på att de kommer släppa en version med inbyggd HD-DVD och hdmi då detta motsäger vad de själva sagt, samt att det verkar någorlunda onödigt för tillfället.

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

I terorin klarar både VGA och Komponent upp till 1080p och din 360 kan skicka ut det oxå, med det sagt så är det inte säkert att din tv/bildskärm klarar att ta imot 1080p via komponent och VGA dock större risk att den gör det via VGA.
1080p är i mina ögon överskattat dock (än så länge iaf), du behöver upp mot en 50" tv för att se någon marginell skillnad från 720p den ska ju dessutom klara 1080p och dessa skärmar är idag mycket dyra, dessutom måste man sänka de grafiska effekterna (alt frameraten) för att kunna köra i 1080p på de flesta spel (samma för PS3 bör tilläggas), ingenting att hänga upp dig på med andra ord.
Lite annorlunda för HD-DVD filmer dock då format har en flagga som kan sättas på skivan som endast tillåter 1080p över HDMI, denna kan sättas av filmbolagen men sanorlikheten är välldigt liten då Microsoft har så stort inflytande på HD-DVD marknaden.

Sannorliketen att en ny 360 med inbyggd HD-DVD skulle komma innom de närmsta året tror jag är obefintlig, den separata har ju inte lanserats världen över ännu och går ju helt emot deras tillbehörs marknadsföring.

120GB ser jag som en själklarhet förr eller senare, dessa kommer ju gå att köpa separat så varför inte slänga med dem i premium och göra nuvarande premium till core typ ;).
Att de lägger till HDMI är väll oxå bara bra, det är ju bara en ny utgång gör inte 360 till en bättre maskin direkt.

Enda som är lite surt för mig är de nya spelarna, vore inte fel om 360n lät lite mindre som en tröska.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dogge:

I terorin klarar både VGA och Komponent upp till 1080p och din 360 kan skicka ut det oxå, med det sagt så är det inte säkert att din tv/bildskärm klarar att ta imot 1080p via komponent och VGA dock större risk att den gör det via VGA.
1080p är i mina ögon överskattat dock (än så länge iaf), du behöver upp mot en 50" tv för att se någon marginell skillnad från 720p den ska ju dessutom klara 1080p och dessa skärmar är idag mycket dyra, dessutom måste man sänka de grafiska effekterna (alt frameraten) för att kunna köra i 1080p på de flesta spel (samma för PS3 bör tilläggas), ingenting att hänga upp dig på med andra ord.
Lite annorlunda för HD-DVD filmer dock då format har en flagga som kan sättas på skivan som endast tillåter 1080p över HDMI, denna kan sättas av filmbolagen men sanorlikheten är välldigt liten då Microsoft har så stort inflytande på HD-DVD marknaden.

I fallet med 360 kommer du dock inte upp i 1080p eftersom VGA-kabeln inte klarar av att låsa upp upplösningen 1920x1080 (1080p).

Du kan läsa mer om det borta hos Team Xbox.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?

Borde gå att ta reda på leveransdatumet.

Dessutom tror jag faktiskt att dom har tänkt på den saken redan, alltså att på något sätt märka ut vilka som är de nya. Annars vore det ju bara idiotiskt.

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Dogge:

I terorin klarar både VGA och Komponent upp till 1080p och din 360 kan skicka ut det oxå, med det sagt så är det inte säkert att din tv/bildskärm klarar att ta imot 1080p via komponent och VGA dock större risk att den gör det via VGA.
1080p är i mina ögon överskattat dock (än så länge iaf), du behöver upp mot en 50" tv för att se någon marginell skillnad från 720p den ska ju dessutom klara 1080p och dessa skärmar är idag mycket dyra, dessutom måste man sänka de grafiska effekterna (alt frameraten) för att kunna köra i 1080p på de flesta spel (samma för PS3 bör tilläggas), ingenting att hänga upp dig på med andra ord.
Lite annorlunda för HD-DVD filmer dock då format har en flagga som kan sättas på skivan som endast tillåter 1080p över HDMI, denna kan sättas av filmbolagen men sanorlikheten är välldigt liten då Microsoft har så stort inflytande på HD-DVD marknaden.

I fallet med 360 kommer du dock inte upp i 1080p eftersom VGA-kabeln inte klarar av att låsa upp upplösningen 1920x1080 (1080p).

Du kan läsa mer om det borta hos Team Xbox.

Kan vara en gammal artikel, det ska funka att få 1080p ur VGA kabeln liksom komponent kabeln, Major Nelson hade med en snubbe på podcasten när 1080p uppdateringen kom i höstas som berättade om det.
Riktig 1080p alltså, inte uppskalad eller något.
Show 198, finns på iTunes

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?

Det brukar alltid finnas en versionsbeteckning det är på boxen, om än väldigt finstilt.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Skrivet av Dogge:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Dogge:

I terorin klarar både VGA och Komponent upp till 1080p och din 360 kan skicka ut det oxå, med det sagt så är det inte säkert att din tv/bildskärm klarar att ta imot 1080p via komponent och VGA dock större risk att den gör det via VGA.
1080p är i mina ögon överskattat dock (än så länge iaf), du behöver upp mot en 50" tv för att se någon marginell skillnad från 720p den ska ju dessutom klara 1080p och dessa skärmar är idag mycket dyra, dessutom måste man sänka de grafiska effekterna (alt frameraten) för att kunna köra i 1080p på de flesta spel (samma för PS3 bör tilläggas), ingenting att hänga upp dig på med andra ord.
Lite annorlunda för HD-DVD filmer dock då format har en flagga som kan sättas på skivan som endast tillåter 1080p över HDMI, denna kan sättas av filmbolagen men sanorlikheten är välldigt liten då Microsoft har så stort inflytande på HD-DVD marknaden.

I fallet med 360 kommer du dock inte upp i 1080p eftersom VGA-kabeln inte klarar av att låsa upp upplösningen 1920x1080 (1080p).

Du kan läsa mer om det borta hos Team Xbox.

Kan vara en gammal artikel, det ska funka att få 1080p ur VGA kabeln liksom komponent kabeln, Major Nelson hade med en snubbe på podcasten när 1080p uppdateringen kom i höstas som berättade om det.
Riktig 1080p alltså, inte uppskalad eller något.
Show 198, finns på iTunes

Ah, hade glömt bort uppdateringen helt och hållet. Jo, då är det ju självklart att du kommer upp i 1080p, vilket man också får reda på väldigt snabbt genom att kolla upp informationen om VGA-kablen på Xbox.com.

Citat:
  • Experience High Definition movies and games at up to 1080p resolution

  • Also supports 480p, 720p, 1080i or 1080p

My bad


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?

Borde gå att ta reda på leveransdatumet.

Dessutom tror jag faktiskt att dom har tänkt på den saken redan, alltså att på något sätt märka ut vilka som är de nya. Annars vore det ju bara idiotiskt.

Idiotiskt att inte märka ut vilka som är nya? Dålig marknadsföring isf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av cribba:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?

Det brukar alltid finnas en versionsbeteckning det är på boxen, om än väldigt finstilt.

mjo, det står när boxen är tillverkad, men jag tror inte att försäljarna vill sitta och sprätta kartonger åt konsumenterna för att de ska se när de är tillverkade.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av jingai:
Skrivet av Dumlen:

Förresten.. alla ni som väntar på en 65nm, tänk ifall alla tänker likadant och när ni förväntar er ha köpt en 360 och får hem en med 90nm skall ni då gå och klaga i butiken för att ni inte fick rätt trots att ni köpte den under sommarhalvåret?

Ja? Skulle det vara något problem med att gå tillbaka och be om att få byta ut den mot den nyare ifall den finns ute? Givetvis försäkrar man sig att den har en 65nm innan man köper den, men man vet ju aldrig hur säljkåt säljaren är och hur dum han/hon tror att man är.

Hur ska du/säljaren veta vilken typ som ligger i lådan ifall lådorna ser exakt likadana ut som förut?

Borde gå att ta reda på leveransdatumet.

Dessutom tror jag faktiskt att dom har tänkt på den saken redan, alltså att på något sätt märka ut vilka som är de nya. Annars vore det ju bara idiotiskt.

Idiotiskt att inte märka ut vilka som är nya? Dålig marknadsföring isf.

Varför skulle de märka ut det? Då skulle ju ingen köpa de gamla. Kom ihåg att de byter till 65nm för att det är billigare att tillverka, inte för att göra konsollen bättre även om det kan få positiva bi-effekter.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

1
Skriv svar