East India Company

Robot
East India Company

Mitt under brinnande högsommmar klättrar vi ner i ett tvåhundraåriga handelsfartyg och seglar österut.
Det ska handlas, det ska ockuperas land och det ska avfyras kanoner på konkurrenter som försöker sno din last.


East India Company - första intrycken

Detta spelet kommer rocka fett, ser även fram emot Piratspelet som görs jämsides detta.8)


signatur
Medlem
Citat:

East India Company handlar om det ostindiska företaget som skeppade sina varor runt halva världen med båt.

Artikeln får det att låta som om det bara existerade ett enda företag som bedrev handel med länder i det som kallades Ostindien och att detta företag även var "ostindiskt".

Medlem

Grafiken ser bra ut +


signatur

XFX608

Medlem

Det intrycket jag får när jag ser bilden är att det är ett strategi-spel men när man läser vad spelet handlar om låter det som ett RPG vilket låter intressant.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

hmm, jag tror jag fortfarande håller mig till ETW, även fast de är ganska bristfälligt.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Skrivet av Thumba:

hmm, jag tror jag fortfarande håller mig till ETW, även fast de är ganska bristfälligt.

Är ju helt skilda spel.


signatur
Medlem

edit, lol2.

Ser kasst ut. Finns ju Empire Total War om man vill ha krig :).


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skrivet av mosoloa1:

edit, lol2.

Ser kasst ut. Finns ju Empire Total War om man vill ha krig :).

Ja det finns ju det, där slipper man ju tänka också är ju toppen för en del men oss andra som vill ha utmaning föredrar hellre EIC


signatur
Medlem

Påminner lite om Port Royale som i övrigt var ett riktigt roligt spel. Får hoppas på detta!

Medlem
Skrivet av Margy:

Artikeln får det att låta som om det bara existerade ett enda företag som bedrev handel med länder i det som kallades Ostindien och att detta företag även var "ostindiskt".

Precis, det kan väl inte vara för mycket begärt att göra lite historisk research innan man recenserar ett sådant här spel.

Spelet verkar dock trevligt, blir kanske något att kolla in. Spel som Paradox väljer att signa brukar hålla en viss kvalitet

Medlem

Ser intressant ut!


signatur

woop woop

Medlem

Instämmer i att artikelförfattaren kunde spenderat 30 sec på wikipedia innan han skrev artikeln.

Skrivet av Grimmy-:

Instämmer i att artikelförfattaren kunde spenderat 30 sec på wikipedia innan han skrev artikeln.

Vadå wikipedia? Läser ingen historia på riktigt längre? Propaganda sajter lär man sig ingen historia på.


signatur
Redaktör
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Margy:

Artikeln får det att låta som om det bara existerade ett enda företag som bedrev handel med länder i det som kallades Ostindien och att detta företag även var "ostindiskt".

Precis, det kan väl inte vara för mycket begärt att göra lite historisk research innan man recenserar ett sådant här spel.

Det där är väl ändå övertolkning? East India Company var ett stort företag som bedrev handel över haven i stora delar av världen - vilket är exakt vad Per skriver.


signatur
Inaktiv

"East India Company handlar om det ostindiska företaget som skeppade sina varor runt halva världen med båt."

Kanske, kanske inte. Man kan definitivt utläsa det som att företaget var från ostindien. Ostindiska Kompaniet brukar vi väl kalla det på svenska och inte "ostindiska företaget"?

Medlem

Nej Tompa, nu får du ge dig.

För det första var det inte ett företag, utan många olika företag från t.ex. England, Portugal och Sverige som benämndes "Ostindiska kompaniet". Och även om man skulle mena det största, British East India Company, så är det ett faktafel i recensionen eftersom man får välja mellan att spela som respektive företag i dessa olika länder och fler därtill i spelet, där man konkurrerar med varandra.

Dessutom är det felaktigt att på modern svenska skriva att spelet "handlar om det ostindiska företaget" då detta syftar till företagets ursprung (vilket skulle bli östra Indien istället för t.ex. Storbritannien, vilket är korrekt). Det fungerar inte att använda "ostindiska" på det sättet som används i det historiska namnet, där det syftar på företagets handelsområde.

En korrekt mening hade t.ex. varit: "East India Company handlar om de europeiska handelskompanier, som skeppade sina varor runt halva världen med båt under 16- och 1700-talen." el. dyl.

Petnoga eller ej, när ni har fel och sedan är kaxiga när ni blir rättade så slår något på besserwisser-switchen.

Redaktör

Forcie, det var inte min avsikt att vara kaxig. Jag kan inte företagets (eller företagens) historia, men jag fick intrycket att East India Company stod för något som folk såg som ett företag (om än ett samarbete mellan många) och att spelet funkade så. Fel tydligen, därför har jag skrivit om lite i Pers förhandstitt. Tack för rättelsen!


signatur
1
Skriv svar