Sacred 2: Fallen Angel

Robot
Sacred 2: Fallen Angel

Ge dig ut i stora stygga världen, slå ihjäl allt du stöter på – eller nästan i alla fall – och samla på dig allt du orkar bära. Där kunde recensionen av Sacred 2 sluta, om det inte vore för att det finns några små guldkorn att vaska fram.


Medlem
Sacred 2 konsoltestat

Ehm, varför ett minus på inget nytt?
Det är väll inget man ska förvänta sig av en portning eller?


signatur

Wai

Medlem

Om ni kunde välja att spela detta på PC eller 360, vilken skulle ni välja ? Förklara gärna varför.

Medlem
Skrivet av selver:

Om ni kunde välja att spela detta på PC eller 360, vilken skulle ni välja ? Förklara gärna varför.

Det finns faktiskt på ps3 också, och eftersom jag bara har ps3 och pc så väljer jag att spela på ps3.

Och det valet gör jag för att jag spelar inga spel på pc längre, pc är dödförklarad för min del.

Medlem
Skrivet av selver:

Om ni kunde välja att spela detta på PC eller 360, vilken skulle ni välja ? Förklara gärna varför.

PC. Jag skulle aldrig klara av kontrollschemat i ett Hack 'n slash-RPG med handkontroll.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av Godnoken:

Ehm, varför ett minus på inget nytt?
Det är väll inget man ska förvänta sig av en portning eller?

Eftersom det funnits ute så pass länge till PC tycker jag faktiskt man kan förvänta sig lite nya saker. Att porta ett spel från PC till konsol ska inte behöva ta nästan ett år.

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Godnoken:

Ehm, varför ett minus på inget nytt?
Det är väll inget man ska förvänta sig av en portning eller?

Eftersom det funnits ute så pass länge till PC tycker jag faktiskt man kan förvänta sig lite nya saker. Att porta ett spel från PC till konsol ska inte behöva ta nästan ett år.

Även om det var snålt att inte lägga in något nytt tycker jag verkligen inte det är något man ska sätta som minus. Det är ju ändå samma spel, bara till konsol istället.

nj
Medlem

Sacred 2 till konsol har väl fått samma nytt innehåll som släppts till pc via patchar så det är väl en halvsanning i att inget nytt släppts till konsolversionen. Inget nytt jämfört med hur pc-versionen är just nu, men en hel del nytt jämfört med pc-versionen när den släpptes.

Medlem

Det är inte en uppföljare, så ert ena minus är helt omotiverat.

Medlem

När jag satte "inget nytt" så menade jag att spelet inte tillför något nytt till genren. Sacred 2 är som vilket annat RPG som helst som utnyttjar isometriskt perspektiv. Det hade varit väldigt lätt att föra in lite vettiga dialoger där karaktären hade kunnat påverka utgången mer än vad som är möjligt nu. Det går heller inte att sätta några livsmål för karaktären, och rollspelskänslan är obefintlig trots att det hade varit lätt att föra in livsmål och andra personlighetsrelaterade egenskaper. Nu handlar det om att ut och slåss, man hinner inte springa runt mer än någon halvminut innan det dyker upp nya fiender.

Hade Ascaron lagt till lite djup till karaktärerna hade Sacred 2 nått mycket längre. Det är snyggt och världen är enorm. Man har hur mycket som helst att utforska, men det blir lätt lite långtråkigt att bara springa omkring och slåss.

Inaktiv

Undrar hur det går för Ascaron och deras finansiella problem. De gick i konkursskydd innan de släppte konsollversionerna av Sacred 2. De försöker antagligen sälja bolaget till någon större spelfirma, men har inte sett några fler nyheter om det ännu.

Medlem
Skrivet av Carling:

När jag satte "inget nytt" så menade jag att spelet inte tillför något nytt till genren. Sacred 2 är som vilket annat RPG som helst som utnyttjar isometriskt perspektiv. Det hade varit väldigt lätt att föra in lite vettiga dialoger där karaktären hade kunnat påverka utgången mer än vad som är möjligt nu. Det går heller inte att sätta några livsmål för karaktären, och rollspelskänslan är obefintlig trots att det hade varit lätt att föra in livsmål och andra personlighetsrelaterade egenskaper. Nu handlar det om att ut och slåss, man hinner inte springa runt mer än någon halvminut innan det dyker upp nya fiender.

Hade Ascaron lagt till lite djup till karaktärerna hade Sacred 2 nått mycket längre. Det är snyggt och världen är enorm. Man har hur mycket som helst att utforska, men det blir lätt lite långtråkigt att bara springa omkring och slåss.

Återstår att se om Diablo 3 får samma minus motivering när det släpps ;D.

Medlem

Jag har märkt att de flesta recensioner av konsolspel görs på 360. Funderar hur det är med buggar och grafik på PS3-versionen, kan vara värre när det handlar om portningar från PC som i detta fall.

Medlem

Sorry, still not interested...

Medlem

"Inget nytt och mer djup?"
Ursäkta mig lite men Sacred är fortfarande ett "hack 'n' slash" rpg som Diablo eller Titan Quest, inte ett "rollspel" där ens val påverkar spelvärlden, det är inte meningen heller. Ett sådant rollspel (SWKOTOR, Mass Effect) fokuserar på helt andra delar, och att kräva det av Sacred är lite som att kräva mer rollspelselemt i Red alert eller fler strategiska strider i Counter Strike. Visserligen vorde det kul, men det skulle också ta spelet från sin genre och ändra dess uppbyggnad helt (testa hellre "the witcher" om du söker djupare rollspelande)

När det gäller att tillföra något nytt i genren måste jag också reflerktera över vad jag upplevt i spelet. Istället för att erbjuda klassiska rpg-klasser som krigare, magiker, präst, pilbågsskytt etc. har Ascaron vänt på begreppen. Visserligen är en Seraphim mer av en krigare än en High Elf, men å andra sidan kan du via de valmöjligheter du har när du uppgraderar din karaktär helt vända på förutsättningarna. Fantasin sätter gränsen, men en krigare (Seraphim) som helt sysslar med magi eller en magiker (High Elf) som slåss med vapen istället för magier är inte bara möjligt, utan riktigt enkelt. Dessutom erbjuder spelet en klass som heter "Temple Guardian", vilket är en cyborg som hanterar såväl laservapen som svärd, det kallar jag nyskapande.

Utöver rena magier/attacker kan karaktären uppgradera sig i förmågor som handel, smidande, ridande, alkemi, gudskraft, reflexer och rustning, m.m. Du kan välja att skapa en karaktär som färdas snabbt, får möjlighet att köpa bättre och billigare föremål eller skapa egna och effektivare drycker. Du är inte heller bunden av att magier ska ha stav, krigare svärd, ranger har pilbågar etc. utan kan även där helt välja vapen efter dina behov, och med samma effektivitet och skada.

Slutligen om man ska välja mellan PC/konsolversion av spelet rekommenderar jag konsol. PC är kul men konsol (har testat 360 iaf) har ett smidigare kontrollsystem, lättar möjlighet att använda fler färdigheter/skills. Utöver detta är det lätt för en vän att ansluta sig och delta i äventyret, bara trycka på start på en till kontroll och sedan välja mellan att skapa en ny hjälte eller fortsätta med en gammal karaktär. Spelande via internet erbjuder 4 hjältar att samarbeta för frälsning/undergång i Ancharia. Rekommenderar faktiskt att du spelar med en vän då spelvärlden i Sacred 2 är mycket stor och äventyret blir dessutom mycket roligare. Belöningar för uppdrag och besegrande av monster delar mellan karaktärerna så alla får sin beskärda del. Jag håller dock i princip med om betyget, spelar du själv blir det lite mycket grindande och bristen på rollspel blir märkbar så det förtjänar 3/5. Spelar du med en kompis online eller "soff co-op" blir spelupplevelsen helt klart 4-5/5 beroende på vem du spelar med

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

"Inget nytt och mer djup?"
Ursäkta mig lite men Sacred är fortfarande ett "hack 'n' slash" rpg som Diablo eller Titan Quest, inte ett "rollspel" där ens val påverkar spelvärlden, det är inte meningen heller. Ett sådant rollspel (SWKOTOR, Mass Effect) fokuserar på helt andra delar, och att kräva det av Sacred är lite som att kräva mer rollspelselemt i Red alert eller fler strategiska strider i Counter Strike. Visserligen vorde det kul, men det skulle också ta spelet från sin genre och ändra dess uppbyggnad helt (testa hellre "the witcher" om du söker djupare rollspelande)

När det gäller att tillföra något nytt i genren måste jag också reflerktera över vad jag upplevt i spelet. Istället för att erbjuda klassiska rpg-klasser som krigare, magiker, präst, pilbågsskytt etc. har Ascaron vänt på begreppen. Visserligen är en Seraphim mer av en krigare än en High Elf, men å andra sidan kan du via de valmöjligheter du har när du uppgraderar din karaktär helt vända på förutsättningarna. Fantasin sätter gränsen, men en krigare (Seraphim) som helt sysslar med magi eller en magiker (High Elf) som slåss med vapen istället för magier är inte bara möjligt, utan riktigt enkelt. Dessutom erbjuder spelet en klass som heter "Temple Guardian", vilket är en cyborg som hanterar såväl laservapen som svärd, det kallar jag nyskapande.

Utöver rena magier/attacker kan karaktären uppgradera sig i förmågor som handel, smidande, ridande, alkemi, gudskraft, reflexer och rustning, m.m. Du kan välja att skapa en karaktär som färdas snabbt, får möjlighet att köpa bättre och billigare föremål eller skapa egna och effektivare drycker. Du är inte heller bunden av att magier ska ha stav, krigare svärd, ranger har pilbågar etc. utan kan även där helt välja vapen efter dina behov, och med samma effektivitet och skada.

Slutligen om man ska välja mellan PC/konsolversion av spelet rekommenderar jag konsol. PC är kul men konsol (har testat 360 iaf) har ett smidigare kontrollsystem, lättar möjlighet att använda fler färdigheter/skills. Utöver detta är det lätt för en vän att ansluta sig och delta i äventyret, bara trycka på start på en till kontroll och sedan välja mellan att skapa en ny hjälte eller fortsätta med en gammal karaktär. Spelande via internet erbjuder 4 hjältar att samarbeta för frälsning/undergång i Ancharia. Rekommenderar faktiskt att du spelar med en vän då spelvärlden i Sacred 2 är mycket stor och äventyret blir dessutom mycket roligare. Belöningar för uppdrag och besegrande av monster delar mellan karaktärerna så alla får sin beskärda del. Jag håller dock i princip med om betyget, spelar du själv blir det lite mycket grindande och bristen på rollspel blir märkbar så det förtjänar 3/5. Spelar du med en kompis online eller "soff co-op" blir spelupplevelsen helt klart 4-5/5 beroende på vem du spelar med

Vettig kommentar :).

Medlem
Skrivet av Hizzi:
Skrivet av selver:

Om ni kunde välja att spela detta på PC eller 360, vilken skulle ni välja ? Förklara gärna varför.

Det finns faktiskt på ps3 också, och eftersom jag bara har ps3 och pc så väljer jag att spela på ps3.

Och det valet gör jag för att jag spelar inga spel på pc längre, pc är dödförklarad för min del.

För mig är det tvärtom.
Jag har börjat gilla PC-spel mer och mer, fast då har jag ju i och för sig aldrig spelat PS3 tyvärr.:\


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv

Tycker som några tidigare nämnt att det är konstigt att konsoll versionen får 3/5 medans PC versionen fick 4/5. Även om ni tycker att spelet inte ger något nytt som ett "hack n slash" spel så är det fortfarande precis samma spel som PC versionen...

Men jag tycker att de har bidragit till flera nya idér som "hack n slash". Bland annat att man har möjlighet att ha mount, att man dessutom kan slåss från sin mount! När man väljer summon mount så kommer hästen springandes och inte spawnas under rumpan. Väldigt väldigt kul och fin detalj tycker jag.

Själv har jag nu spenderat flera timmar och älskar spelet! tycker man om diablo så kommer man kunna spendera flera timmar med detta spel.

Nu har jag inte provat PC versionen men jag tycker att spelet är väl anpassat för konsoll och jag njuter varje gång jag ligger avslappnat i soffan och spelar detta spel.

Och till sist... Det är ett "Hack n Slash" spel och det finns inte mycket mer rollspel i World of Warcraft eller Diablo än i detta spel. Vill man ha rollspel så har man köpt fel spel.

Av mig får det 4/5

Inaktiv
Skrivet av Buio:

Undrar hur det går för Ascaron och deras finansiella problem. De gick i konkursskydd innan de släppte konsollversionerna av Sacred 2. De försöker antagligen sälja bolaget till någon större spelfirma, men har inte sett några fler nyheter om det ännu.

Lika bra att man svarar sig själv. Lite när man talar om trollen så dyker det upp en nyhet om att Ascaron blivit köpta av Kalypso Media, en annan tysk firma. De är väl mer kända som producenter och distributör än för egen utveckling.

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=24095

Detta innebär att vi med all sannolikhet snart kommer att få se första expansionen till Sacred 2 som de redan jobbade med innan Ascaron fick finansiella problem.

1
Skriv svar