Medlem
Sladdfråga

Hallå! Jag tänkte köpa en Playstation 3 och en HD-TV. Till det behövs visst en HDMI-kabel, men sen hittar man nån komponent-kabel på alla hemsidor som verkar göra samma sak. Vad är skillnaden och vad ska man köpa?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Skillnaden är att du får en riktigt högupplöst bild med med HDMI, ljudet blir också bättre. Det finns inget du skall tveka på här. Finns bara ett val och det är HDMI.
Tänk bara på 1 sak, behöver du en lång kabel så skall du inte spara på pengarna och köpa någon billig "Teknikmagasinet" kabel.
Du vill inte tappa signal på vägen!

Medlem
Skrivet av Z0RRE:

Skillnaden är att du får en riktigt högupplöst bild med med HDMI, ljudet blir också bättre. Det finns inget du skall tveka på här. Finns bara ett val och det är HDMI.
Tänk bara på 1 sak, behöver du en lång kabel så skall du inte spara på pengarna och köpa någon billig "Teknikmagasinet" kabel.
Du vill inte tappa signal på vägen!

Hur tappar man en signal som är digital?

Detta har diskuterats hej vilt här.

Edit: Jag bashar dig inte, jag är inte någon elektronik-gud utan är själv intressead över detta fenomen. Jag förstår om kontakterna på kabeln inte fungerar till 100% men förstår inte hur signalen kan bli störd mellan två kontakter beroende på hur lång kabeln är.

Medlem

Som jag själv skrivit tidigare. Det är inget jag själv erfarat utan det många återförsäljare sagt till mig.
Och om 8/10 återförsäljare säger samma sak så antar jag att så är fallet.
Men man kan ju självklart undra varför.

Ti.
Medlem

Den dummaste jämförelsen jag hört av en säljare är nog: "Men tänk på SCART! Där är det verkligen skillnad!".
Köpte GAMEs egna kabel för 149:-. Ler fortfarande när jag tänker på killen på ElGiganten som så säkert och menande ville att jag skulle ha en 2m kabel för 500 spänn.

Medlem

Tack för hjälpen! Jag skaffade den lilla maskinen idag, och det första jag tänkte göra var att koppla upp mig till mitt trådlösa nätverk. Tyvärr råkar jag vara ett hopplöst fall inom teknik och hoppades att någon lite mer insatt skulle kunna hjälpa till.

Jag går in på inställningar och väljer wireless, scannar, hittar vårt nätverk och skriver in den sjukt långa WEP-koden. Först säger den att den inte går, men sen skriver jag in den igen och då håller den tyst. Jag tror dock inte att jag slog fel första gången. Sen tar jag easy inställningar, väntar ett tag, och trots mitt val får jag massa förfrågningar där jag tar automatic på alla. När jag ska skriva IP-host fattar jag inget och antar att jag skapar min egen, och skriver därför mitt namn. Sen struntar jag i proxy server för jag fattar inte. När jag sedan ska testa det, så hittar den ingen IP-Adress.

Som ni hör förstår jag väldigt lite om sådant här, men hoppas att någon kan ge mig de svar ja behöver.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

1
Skriv svar