Spelbetyg oviktiga för Wii-spel?

Robot
Medlem
Spelbetyg oviktiga för Wii-spel?

Jag tror det ligger något i det, det verkar inte som att kvalitet är en riktigt lika viktig faktor hos Wiispelare. Jag har ägt en Wii men sålde den till slut pga. brist på bra spelupplevelser. Exempelvis tycker jag själv att Wiisports är en gimmick som var rolig en kort liten stund för att sedan förpassas långt bak i spelsamlingen, men Wiisports har ju höjts till skyarna.

Medlem

Tycker spelbetyg/recensioner i allmänhet är oviktiga. Då betyget/recensionen är åsikter ifrån EN person som har testat spelet.

Person som gillar ett spel = BRA betyg
Person som INTE gillar ett spel = DÅLIGT betyg

Vilket oerhört många inte förstår... de som alltid ska klaga på varför spel får så höga betyg i recensioner. >.<

Medlem

Tror det ligger något i det han säger casual spelare köper spel som de tror är roliga utan att läsa betyg först.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Absolut, det är främst hardcorespelarna som läser recensioner och kollar omdömen, och alla vet ju att Nintendos största marknad är casualspelarna.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Tycker spelbetyg/recensioner i allmänhet är oviktiga. Då betyget/recensionen är åsikter ifrån EN person som har testat spelet.

Person som gillar ett spel = BRA betyg
Person som INTE gillar ett spel = DÅLIGT betyg

Vilket oerhört många inte förstår... de som alltid ska klaga på varför spel får så höga betyg i recensioner. >.<

Exakt. Och jag känner inte någon i min bekantskapskrets- Varken casual eller hardcore - som köper ett spel baserat på vad recensionen säger.

Det finns alla andra anledningar att köpa ett spel eller att inte köpa ett spel än vad det står för betyg.

Och det är även där disskutionerna konstant finns gällande spel eftersom alla tycker olika.

Jag personligen tycker hela recensions-biten är utdaterad och borde ersatts med något vettigare för flera år sen.

Det är en sak att ge lite allmän info om spelet, vad det kan och inte kan osv, vilket oftast finns i förhandsgranskningar mer än i recensioner. Det är en helt annan sak att ge ett spel "OK att köpa" bara för att någon kommer överrens med det.

Tycker alla spelföretag ska släppa sina spel till alla plattformar där man laddar ner spelet i fullversion, kör det i 10 dagar. Köper det med kreditkort eller dyl om man vill ha det och då kommer ett paket på posten med skivor och allt vad det innebär.

Gillade man det inte så är det inte mer med det.

Dessutom så är det oftast så att de flesta som köper spel baserat på recensioner och betyg är de som hittat ett ställe där de som recenserar gillar samma saker som en själv och har samma kriterier gällande vad som är bra och dåligt i spel.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

Jag tror inte ett betyg från en recension spelar nån större roll alls, för nån plattform... Folk tycker om olika grejer, så bara för att den person som recenserat spelet (oavsett plattform) kanske inte gillar ett visst spel och ger det lågt betyg, så vill folk ha en egen uppfattning om spelet och skaffar det, eller testar hos en kompis...


signatur

CZorg will rise again...

Medlem

köpte aldrig wii för att jo okej då grafik är inte allt men en next-gen konsol
ska inte ha grafik som gamecube


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av cruZZade:

Jag tror det ligger något i det, det verkar inte som att kvalitet är en riktigt lika viktig faktor hos Wiispelare. Jag har ägt en Wii men sålde den till slut pga. brist på bra spelupplevelser. Exempelvis tycker jag själv att Wiisports är en gimmick som var rolig en kort liten stund för att sedan förpassas långt bak i spelsamlingen, men Wiisports har ju höjts till skyarna.

som många säger finns det inte många spel som är bra till wii det kanske det är skälet till att det
recenseras så lite wii spel plus att många wii spel har varit så dåliga så att vissa företag helt enkelt
gått i konkurs


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Tror han har helt rätt i almänhet.

"Jag kan mer eller mindre garantera att nästan varenda Wii-spel skeppas utan ett Metacritic-betyg eftersom recensenterna inte hunnit med titeln ännu, eller inte är intresserade av att recensera det."

Är inte faktumet att dom inte är intresserade av av recensera Wii-spel en stor nackdel dock, eller förstår jag det fel? Däremot kan jag nog hålla med om att casual gamern inte läser så många recensioner, men att missa all "hype" och intresse för att recensera ett spel borde väl ändå vara nåt?

Tror Wii kommer få det tungt då 360 börjar med kropp-viftande samt säkert då PS3 i nån framtid, Wii har kroppviftande till sin fördel nu men får man bättre grafik samt kroppviftande.. Ja, inget val längre då )

Medlem
Medlem

Jag för min del tror att nu när alla konsoller får viftningsgrejer så kommer det bli deras undergång,

för tänk när alla korkade amerikaner börjar vifta i spel även på ps3 och 360, så många olyckor det kommer hända,
folk som slår ner varandra av misstag, prylar går sönder och såvidarare,

det är ju ett himmelrike för amerikaner som stämmer företag på stora summor pengar för minsta lilla olycka.

Medlem
Skrivet av Rincewind:
Skrivet av Exxo:

Tycker spelbetyg/recensioner i allmänhet är oviktiga. Då betyget/recensionen är åsikter ifrån EN person som har testat spelet.

Person som gillar ett spel = BRA betyg
Person som INTE gillar ett spel = DÅLIGT betyg

Vilket oerhört många inte förstår... de som alltid ska klaga på varför spel får så höga betyg i recensioner. >.<

Dessutom så är det oftast så att de flesta som köper spel baserat på recensioner och betyg är de som hittat ett ställe där de som recenserar gillar samma saker som en själv och har samma kriterier gällande vad som är bra och dåligt i spel.

Borde finnas en länk eller betygskatalog i varje recension vilka andra spel/filmer/böcker osv recensenten betygsatt. Då får man ju em hum om smaken. Likriktning, javisst, men en jäkligt bra idé.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag gillar till exempel inte FZ:s recensioner för de känns en aning för subjektiva rakt igenom, däremot gametrailers ger först ut en massa info om allt som kan dyka upp i spelet sen kommer de med basebollträet eller blombuketten i slutet av recensionen. Där FZ får allt att låta tvärt miserabelt lyckas andra att ha en mer balanserad tillvaro, mitt slå-sönder-allt sandlådespel med biologiska vapen behöver liksom inte ha en bra story.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

1
Skriv svar