Sony köper Rockstar?

Medlem
Sony köper Rockstar?

Citerar "Sandkaka" ifrån www.playstation-3.se

Citat:

Citat:
Under en middag med utvecklare och journalister från spelindustrin påstods det att Sony funderar på att "take Rockstar under their wings". Detta skulle alltså betyda att Sony funderar på att köpa upp Rockstar, vilket skulle innebära att alla framtida Rockstarspel blir exklusiva för Sony's konsoler, rapporterar Playstation Universe (PSU) som deltog i middagen.

"The discussion at Tengu was fairly simple in its scope: various sources in the press and development team state that Sony is looking to take Rockstar 'under their wings'".

Om detta är en ren lögn, eller kanske sanning kan dock bara tiden utvisa.

http://www.psu.com/PS3-Exclusive-from-Rockstar-Games-on-the-w...

Citerar "mh76" ifrån www.playstation-3.se

Citat:

"Rockstar tjänar självklart pengar på släppa sina spel till flera plattformar. Och då kan man tex undra varför de bara har två spel på G till Wii? Manhunt 2 eller vad det nu heter och Canis Canim Edit (tror jag).

Wii säljer mest just nu, och Rockstar skulle tjäna på att tex porta GTA-serien (3:an, VC, VCS och LCS) till Wii. För Wii har kraftfullare hårdvara än PS2 och skulle fungera bra på Wii.

Sedan en annan undran. Hur kommer det sig att LA Noire och det utan titel blir exklusivt till PS3? Rockstar skulle tjäna mer på att även släppa dessa två titlar till Xbox360.

Man kan ju analysera om det här i oändligheter. Men jag tycker det verkar vara något lurt på gång. Rockstar är självklart intresserade av att få in så mycket pengar som möjligt.

Enligt en analysist så blir GTA IV försenat pågrund av svårigheter att utveckla till PS3. Och att Rockstar har någon deal med Sony att spelet ska släppas till båda formaten samtidigt. Men det låter konstigt, för Sony skulle tjäna på att få GTA IV tidsexklusivt. Enligt en annan analysist så beror det på att Rockstar har det svårt att få plats med GTA IV på en dvd som finns i Xbox360.

Orsaken vet jag inte, men det kan bero på PS3 och/eller Xbox360. Om det beror på PS3 förstår jag inte varför de vill utveckla exklusiva titlar till PS3. De lär säkert gå back med dessa två titlar, om nu PS3 är så svår att utveckla för.

Men om det beror på att Rockstar inte gillar dvd:n i Xbox360, så förklarar det varför de gärna utvecklar exklusiva titlar till PS3.

Kardemumman av det jag skrivit, är att hur man än vrider och vänder på det hela, verkar det som att PS3 är favoriten hos Rockstar. Men då kan man ju undra varför de kommit längre med utvecklingen av GTA IV på Xbox360. En orsak kan vara att det använder samma motor som till Table Tennis. Och att Rockstar utvecklade en ny motor till Xbox360, eftersom den konsolen kom ut först.

Så om nu Rockstar inte skulle ha PS3:an som favorit, måste Sony ha något med det att göra. För PS3 är prioritering #1 hos Rockstar. Oavsett om Rockstar föredrar PS3 eller om de blivit delvis uppköpta av Sony, eller gjort någon deal tills ett uppköp är klart.

Men om nu Sony gjort någon deal med R*, kan man undra varför Microsoft hellre betalar 2 exklusiva episoder till GTA IV för 50 miljoner dollar, och inte försöker köpa Rockstar? Kan det bero på att Sony hann före? För kort efter som R* gick ut med att GTA IV till Xbox360 får exklusivt material, så skulle PS3 få två exklusiva titlar. Titeln LA Noire ryktades det om förut, men blev bekräftat kort efter nyheten om episoderna. ( http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=20826 )

L.A. Noire is a detective thriller for the PlayStation 3 - http://www.gamespot.com/ps3/adventure/lanoire/index.html?tag=...

Jag personligen tror att det är något lurt på gång mellan Rockstar och Sony. Och att Microsoft var för seg och fick det näst bästa från Rockstar. Nämligen två exklusiva episoder."

Att Sony och Rockstar har gått hand i hand länge har vi sen starten vetat, jag tror att Rockstar har insett med deras utveckling av GTA4 att formatet DVD 4gb/8gb inte räcker för att göra nästa generations HDspel. Vilket jag tror har gjort att GTA4 blev försenat, samt att PS3 är så pass nytt att de inte hunnit lärt sig hur man lättast utvecklar till de.

Microsoft har grävt sin egen grav genom att inte lägga in en HDspelare i sin 360, vi kommer alltid behöva mer utrymme, och PS3 har nu med sin bluray spelare ( inte bara en filmspelare som vissa verkar tror, spelen körs också på bluray skivor, 25gb eller 50gb beroende på hur stort spelet är) de ger spelutvecklarna möjlighet att göra ett spel där de inte måste tänka på hur mycket plats de är kvar för att kunna göra ett spel. Rockstar väljer då att utveckla exklusiva spel till PS3 för de vill inte bli bundna som de blir med 360.

Faktum är så här men Rockstar skulle förlora så himla mycket pengar på de så de skulle aldrig inträffa. Men Sony har trots allt 2 stora titlar änsålänge. Men vem vet hur mycket pengar Sony lockar med.

Vad tror ni?

Medlem

Ja det skulle vara bra för Sony så fall.

för min egen del spelar det ingen roll, kommer det nått bra spel till PS3 så köper jag den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

tänk då om ms köper EA som i sin tur äger 25 % av ubisoft ?

ms snubben som var chef för konsolverksamheten blev ju chef på EA så då kanske EA blir mer ms vänliga.

inget är omöjligt.

Medlem

Denna spekulationen har dock dementerats för länge sen. Någon hade övertolkat ett citat om att Sony skulle ta Rockstar under sina vingar och sen tagit för givet att det handlade om ett uppköp. Det som syftas på är ett samarbete i form av två exklusiva titlar till PS3 och inget annat.

Medlem

^-- yup, true. Hittar dock inte var inlägget där killen som satt på den där middagen säger att artikelskrivaren i sin tur misstolkade lite vad som diskuterades.

1
Skriv svar